Digitalisering Nordisk Studiestøttekonferanse Torshavn, Færøerne Juni 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Microsoft BizTalk og WEBservices
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Forskning og utvikling
Salg og forsyningskjeder
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.

Uni Eiendom FDV Veien videre
Nyheter visma business
Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Velkommen til EDB Lønn og Personal lansering
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
©2013 Physica Physica ER ET PRODUKT LEVERT AV ASPIT ©2013 Physica.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
EBIT - Prosjektet I 1998 fikk Qfree ASA tildelt leveransen av et nytt Elektronisk billetterings-system i Trøndelag (EBIT) Fylke:Nord- og Sør Trøndelag.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
digitalt byggesaksarkiv
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bibliotekutvikling og Aleph i Norge Bibliotekfaglige og -politiske saker København, 2003.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Versjon 16 Søking. Søking i alle moduler Søking er ikke lenge en egen modul. Det finnes nå som en del av alle moduler. Bruk hurtigtast F9. Eller ikon.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
VELKOMMEN til DOPINGTELEFONENS 5 ÅRS JUBILEUM
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Distriktsguvernør 2011/2012 Ingrid Grandum Berget, født
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Boost Communications AS Etablert i juni 2000, har utspring fra NTNU, og holder til i Innovasjonssenter Gløshaugen, inkubatoren som er opprettet av NTNU,
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Internasjonalt Servicekontor for Hedmark og Oppland.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
Sikker Digital Post - SDP
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Viktige datoer i så henseende
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Enkel brukerveiledning
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digisos Strategi for å ta i bruk digital søknad/Digisos
Utskrift av presentasjonen:

Digitalisering Nordisk Studiestøttekonferanse Torshavn, Færøerne Juni 2008

LÍN - Digitalisering2 Historie 1961 – LÍN (Lánasjóður íslenskra námsmanna – Lånefond for islandske studenter) etableres 1974 – Digitalisering begynner, IBM Island digitaliserer søknader – System for utbetaling og tilbakebetaling, samarbeide med SKÝRR

Juni 2008LÍN - Digitalisering3 Historie forts – LÍN får direkt forbindelse til SKÝRRs datamaskiner –Antall søknader om lån: 6851 –Antall ansatte: – programmering av låneutregning

Juni 2008LÍN - Digitalisering4 Historie forts – LÍN får egne datamaskiner og tar i bruk nye systemer for utlån og tilbakebetaling, ny samarbeidspartner, EJS –Antall søknader om lån: –Antall tilbakebetalere: –Antall ansatte: – Daglig digitale data fra bankene om betalte tilbakebetalinger

Juni 2008LÍN - Digitalisering5 Historie forts – Utvikling av LÍNs datasystemer i samarbeide med EJS 1999 – Standardisert system for lagring av dokumenter, e-post og faks –Antall søknader om lån: –Antall tilbakebetalere: –Antall ansatte: 22

Juni 2008LÍN - Digitalisering6 Historie forts – Kunder kan hente skjemaer / blanketter på LÍNs web-side for å skrive ut selv 2000 – Første elektroniske skjemaet / blankettet på LÍNs web-side i samarbeide med Form.is 2003 – To hoved samarbeidspartnere: –EJS: Drift og vedlikehold af IT-maskinvare samt hosting av LÍNs web –Hugur: Utvikling av LÍNs fagsystemer samt bestemte driftsoppgaver 2004 – Kunder kobler sig fra sin internettbank til sin personlige web sone hos LÍN: “Mine sider”

Juni 2008LÍN - Digitalisering – All daglig virksomhet hos LÍN baseres på IT Betjening av kunder som kommer til LÍNs kontor, ringer inn eller sender førespørsel – status i saker og kommunikasjon med kunder er oppbevart i IT systemer Behandling av søknader Utregning og utbetaling av studielån og studiestøtte Utregning og innkassering av tilbakebetaling av studielån

Juni 2008LÍN - Digitalisering To hoved samarbeidspartnere fra 2003 –EJS: Drift og vedlikehold af IT-maskinvare samt hosting av LÍNs web –HugurAx: Utvikling av LÍNs fagsystemer samt bestemte driftsoppgaver Antall lånesøknader, tilbakebetalere og ansatte –Antall søknader om lån studieåret : –Antall tilbakebetalere: –Antall søknader om bortestipend, vårsem. 2008: –Antall ansatte: 24

Juni 2008LÍN - Digitalisering På ”Mine sider” kan kunden (låntaker eller tilbakebetaler) –sende inn søknader –fylle ut diverse skjemaer –rette opplysinger, f.eks. e-post adresse –se informasjon om seg selv lagret i LÍNs database, bl.a. status på lån –se meldingar fra LÍN om frister, hvis noe mangler for at behandling av søknad blir mulig –...

Juni 2008LÍN - Digitalisering10

Juni 2008LÍN - Digitalisering11

Juni 2008LÍN - Digitalisering12

Juni 2008LÍN - Digitalisering13

Juni 2008LÍN - Digitalisering14

Juni 2008LÍN - Digitalisering LÍNs fagsystmer –Ansatte har web interface til aller fleste kundeinformasjon og funksjoner –Mange funksjoner er straks-funksjoner, f.eks. melding hvis noe mangler for å gjøre prosessering mulig, utregning av lån på grunn av antall vekttall bestået, oppdatering av restgjeld etter innbetaling –Batch-job kjøres om kvelden/natten, f.eks. oppdatering av div. summer

Juni 2008LÍN - Digitalisering16

Juni 2008LÍN - Digitalisering17

Juni 2008LÍN - Digitalisering18 Statens strategi om IT-samfunnet Regeringen har hatt offentlig strategi om IT-samfunnet siden sent på 1980 tallet Kursen har vært sett til tre til fire år på gang Nåværende strategi ble vedtatt i april 2008 og gjelder fra

Juni 2008LÍN - Digitalisering19 Fra strategien Offentlige organisasjoner skal tilby e- tjenester hvis det er lønnsomt og fører til bedre tjeneste De som ikke kan bruke tekniske midler skal kunne bruke tradisjonelle midler Funksjoner skal utlyses hvis det er mulig og hensiktsmessig / lønnsomt

Juni 2008LÍN - Digitalisering20 Strategien : Nettstaten Island Offentlig tjeneste skal være brukervennlig og effektiv Island skal være på fronten i bruk av e- tjeneste og IT Bedre tjeneste skal spare tid og penger Legge skal vekt på selvbetjening

Juni 2008LÍN - Digitalisering21 Strategien : Nettstaten Island forts. Legge skal vekt på utlysing av IT-utvikling, -tjeneste og -drift hvis mulig og lønnsomt Data, ikke mennesker, skal flyttes mellom organisasjoner – samarbeid mellom organisasjoner En skal kunne se / ha tilgang til data om seg selv som offentlige organisasjoner oppbevarer i sine systemer samt annen viktig informasjon

Juni 2008LÍN - Digitalisering22 Selvbetjening hos LÍN søknader om lån studieåret : 92% brukte Mine sider, 8% leverte inn søknad på papir søknader om bortestipend i vår- semesteret 2008: 94 % brukte Mine sider, 6% leverte inn søknad på papir En del av søknadene prosesseres 100% digitalt

Juni 2008LÍN - Digitalisering23 LÍN LÍN er i servicefellesskap med skoler og universiteter, banker, skattemyndigheter, folkeregistret og innkassofirma LÍN har i mange år lagt vekt på å være på fronten i utvikling av tekniske løsninger i sine tjenester ITIL - ISO ?

Juni 2008LÍN - Digitalisering24 Veien fremover Oppfylle krav og mål i takt med strategi, lov og regelverk Komme imot, helst være ett skritt foran, kundenes behov for brukervennlige og effektive tjenester og systemer LÍNs kunder: studenter, tilbakebetalere samarbeidspartnere, ansatte,...

Juni 2008LÍN - Digitalisering25 Veien fremover Utvikling av systemer skal føre til bedre tjeneste på en hensiktmessig og lønnsom måte Systemer – både digitale og ikke digitale Den menneskelige faktor

Juni 2008LÍN - Digitalisering26

Juni 2008LÍN - Digitalisering27 Takk !