Digitalisering Nordisk Studiestøttekonferanse Torshavn, Færøerne Juni 2008
LÍN - Digitalisering2 Historie 1961 – LÍN (Lánasjóður íslenskra námsmanna – Lånefond for islandske studenter) etableres 1974 – Digitalisering begynner, IBM Island digitaliserer søknader – System for utbetaling og tilbakebetaling, samarbeide med SKÝRR
Juni 2008LÍN - Digitalisering3 Historie forts – LÍN får direkt forbindelse til SKÝRRs datamaskiner –Antall søknader om lån: 6851 –Antall ansatte: – programmering av låneutregning
Juni 2008LÍN - Digitalisering4 Historie forts – LÍN får egne datamaskiner og tar i bruk nye systemer for utlån og tilbakebetaling, ny samarbeidspartner, EJS –Antall søknader om lån: –Antall tilbakebetalere: –Antall ansatte: – Daglig digitale data fra bankene om betalte tilbakebetalinger
Juni 2008LÍN - Digitalisering5 Historie forts – Utvikling av LÍNs datasystemer i samarbeide med EJS 1999 – Standardisert system for lagring av dokumenter, e-post og faks –Antall søknader om lån: –Antall tilbakebetalere: –Antall ansatte: 22
Juni 2008LÍN - Digitalisering6 Historie forts – Kunder kan hente skjemaer / blanketter på LÍNs web-side for å skrive ut selv 2000 – Første elektroniske skjemaet / blankettet på LÍNs web-side i samarbeide med Form.is 2003 – To hoved samarbeidspartnere: –EJS: Drift og vedlikehold af IT-maskinvare samt hosting av LÍNs web –Hugur: Utvikling av LÍNs fagsystemer samt bestemte driftsoppgaver 2004 – Kunder kobler sig fra sin internettbank til sin personlige web sone hos LÍN: “Mine sider”
Juni 2008LÍN - Digitalisering – All daglig virksomhet hos LÍN baseres på IT Betjening av kunder som kommer til LÍNs kontor, ringer inn eller sender førespørsel – status i saker og kommunikasjon med kunder er oppbevart i IT systemer Behandling av søknader Utregning og utbetaling av studielån og studiestøtte Utregning og innkassering av tilbakebetaling av studielån
Juni 2008LÍN - Digitalisering To hoved samarbeidspartnere fra 2003 –EJS: Drift og vedlikehold af IT-maskinvare samt hosting av LÍNs web –HugurAx: Utvikling av LÍNs fagsystemer samt bestemte driftsoppgaver Antall lånesøknader, tilbakebetalere og ansatte –Antall søknader om lån studieåret : –Antall tilbakebetalere: –Antall søknader om bortestipend, vårsem. 2008: –Antall ansatte: 24
Juni 2008LÍN - Digitalisering På ”Mine sider” kan kunden (låntaker eller tilbakebetaler) –sende inn søknader –fylle ut diverse skjemaer –rette opplysinger, f.eks. e-post adresse –se informasjon om seg selv lagret i LÍNs database, bl.a. status på lån –se meldingar fra LÍN om frister, hvis noe mangler for at behandling av søknad blir mulig –...
Juni 2008LÍN - Digitalisering10
Juni 2008LÍN - Digitalisering11
Juni 2008LÍN - Digitalisering12
Juni 2008LÍN - Digitalisering13
Juni 2008LÍN - Digitalisering14
Juni 2008LÍN - Digitalisering LÍNs fagsystmer –Ansatte har web interface til aller fleste kundeinformasjon og funksjoner –Mange funksjoner er straks-funksjoner, f.eks. melding hvis noe mangler for å gjøre prosessering mulig, utregning av lån på grunn av antall vekttall bestået, oppdatering av restgjeld etter innbetaling –Batch-job kjøres om kvelden/natten, f.eks. oppdatering av div. summer
Juni 2008LÍN - Digitalisering16
Juni 2008LÍN - Digitalisering17
Juni 2008LÍN - Digitalisering18 Statens strategi om IT-samfunnet Regeringen har hatt offentlig strategi om IT-samfunnet siden sent på 1980 tallet Kursen har vært sett til tre til fire år på gang Nåværende strategi ble vedtatt i april 2008 og gjelder fra
Juni 2008LÍN - Digitalisering19 Fra strategien Offentlige organisasjoner skal tilby e- tjenester hvis det er lønnsomt og fører til bedre tjeneste De som ikke kan bruke tekniske midler skal kunne bruke tradisjonelle midler Funksjoner skal utlyses hvis det er mulig og hensiktsmessig / lønnsomt
Juni 2008LÍN - Digitalisering20 Strategien : Nettstaten Island Offentlig tjeneste skal være brukervennlig og effektiv Island skal være på fronten i bruk av e- tjeneste og IT Bedre tjeneste skal spare tid og penger Legge skal vekt på selvbetjening
Juni 2008LÍN - Digitalisering21 Strategien : Nettstaten Island forts. Legge skal vekt på utlysing av IT-utvikling, -tjeneste og -drift hvis mulig og lønnsomt Data, ikke mennesker, skal flyttes mellom organisasjoner – samarbeid mellom organisasjoner En skal kunne se / ha tilgang til data om seg selv som offentlige organisasjoner oppbevarer i sine systemer samt annen viktig informasjon
Juni 2008LÍN - Digitalisering22 Selvbetjening hos LÍN søknader om lån studieåret : 92% brukte Mine sider, 8% leverte inn søknad på papir søknader om bortestipend i vår- semesteret 2008: 94 % brukte Mine sider, 6% leverte inn søknad på papir En del av søknadene prosesseres 100% digitalt
Juni 2008LÍN - Digitalisering23 LÍN LÍN er i servicefellesskap med skoler og universiteter, banker, skattemyndigheter, folkeregistret og innkassofirma LÍN har i mange år lagt vekt på å være på fronten i utvikling av tekniske løsninger i sine tjenester ITIL - ISO ?
Juni 2008LÍN - Digitalisering24 Veien fremover Oppfylle krav og mål i takt med strategi, lov og regelverk Komme imot, helst være ett skritt foran, kundenes behov for brukervennlige og effektive tjenester og systemer LÍNs kunder: studenter, tilbakebetalere samarbeidspartnere, ansatte,...
Juni 2008LÍN - Digitalisering25 Veien fremover Utvikling av systemer skal føre til bedre tjeneste på en hensiktmessig og lønnsom måte Systemer – både digitale og ikke digitale Den menneskelige faktor
Juni 2008LÍN - Digitalisering26
Juni 2008LÍN - Digitalisering27 Takk !