Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

På vei mot NMBU sekretariatsleder Knut Moksnes
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ny organisering av Sentraladministrasjonen
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lars Oftedal, IT-direktør
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
«Forbedringsprosess(en)»
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
SA5 Forslag til ny organisering Basert på innspill fra fakulteter, fagdirektører og medarbeidere i de respektive fagavdelinger.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Administrativ organisering
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Endringsprosesser ved UiT
Nye retningslinjer internfakturering
Internt handlingsrom (IHR)
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Administrativ organisering -
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Utskrift av presentasjonen:

Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe

Takk til alle som har deltatt! Det har vært stort engasjement og deltakelse fra de ansatte i SA: –Innspill via allmøter, workshops –Deltakelse i arbeidsgrupper og plangrupper –Kartlegginger og analyser –Høringer

Mål Strategi 2020: –”UiO skal forvalte sine ressurser offensivt, slik at de bidrar til å understøtte kjernevirksomheten”. IHR: –”Vi skal skape en effektiv og profesjonell administrasjon som bidrar til å øke det økonomiske handlingsrommet for forskning og utdanning. Målet er å oppnå en gevinst på % målt i kroner og/eller kvalitet.”

Klar melding fra Kunnskapsdepartementet: Bevilgningene vil ikke øke i årene som kommer Økt satsning på forskning og undervisning må skje ved interne omdisponeringer

Kort tilbakeblikk Analyser og kartlegginger Prioritering av prosjekter Forslag til nye, bedre måter å gjøre ting på Høringer Styrevedtak

Forutsetninger: Ikke oppsigelser som følge av IHR Strategisk vurdering ved ledige stillinger Personalplanlegging Øke mulighetene til å bytte arbeidssted internt Omstillingsmidler Opplæring

Høringsprosessen Rapporter fra plangruppene har vært på høring ved hele UiO. Enhetene ble oppfordret til bred involvering. Høringsuttalelsene har vært innom alle fakultets- og museumsstyrer. Alle fagavdelingene i SA har uttalt seg.

Diskusjon og drøfting Saken er diskutert i –Direktørnettverket –Ressursgruppen –Dekanmøte Drøftet med organisasjonene i to møter før styremøtet. Styrebehandlet

Styrevedtak innenfor områdene Roller og ansvar Administrativ IT Bilagslønn Studieadministrasjon

Vedtak for Roller og ansvar 1.Organiseringen av universitetets administrative tjenester skal følge en desentral modell som innebærer økt ansvar og myndighet på lokalt nivå (nærhetsmodell) som styrker primærvirksomheten. Det forutsettes etablert mekanismer som hindrer vekst i administrative årsverk totalt sett. IHR-målet om å oppnå en gevinst på 10 – 30 % målt i kroner og/eller kvalitet står fast.

Vedtak for Roller og ansvar forts. 2.I de tilfeller der det kan påvises stordriftsfordeler med gode effektiviseringsgevinster, eller der oppgavene krever særlig kompetanse, skal det velges sentraliserte og/eller standardiserte løsninger.

Vedtak for Roller og ansvar forts. 3.Universitetsdirektøren viderefører arbeidet med å detaljere organiseringen av UiOs administrative portefølje. I denne sammenheng arbeides det videre med ny organisering av SA 5 (FA, KA, OPA, STA og ØPA) og Teknisk avdeling. Som et ledd i dette arbeidet skal det gjennomføres en konsekvens- og risikoanalyse. Forslag til organisering av disse enhetene fremlegges til behandling i Universitetsstyret

Vedtak for Roller og ansvar forts. Som en del av dette arbeidet skal det vurderes å etablere en egen enhet for tjenesteleveranser: a. Tjenesteleveranser som lønn, regnskap og arkiv skal vurderes skilt ut i en egen fellestjeneste underlagt universitetsdirektøren. I vurderingsgrunnlaget inngår forslag til avtaler om tjenesteleveranser om tjenesteleveranser mellom den nye enheten som leverandør og fakulteter/museer/UB og fagavdelinger som tjenestemottakere. Tilsvarende avtaler kan etableres også mellom USIT/TA og fakulteter/museer/UB og fagavdelinger.

Vedtak for Roller og ansvar forts. b) I det videre arbeidet med organisering av de administrative tjenestene skal det vurderes om også andre oppgaver bør legges inn under fellestjenesten eller overføres til fakultetene.

Vedtak for Roller og ansvar forts. 4.Universitetsdirektøren legger frem en plan for å styrke UiOs strategiske kraft nasjonalt og internasjonalt. Et første forslag fremlegges for behandling i Universitetsstyret den 5. februar Universitetsdirektøren rapporterer til Universitetsstyret om utviklingen i gjennomføringsarbeidet. Det lages en tids- og kommunikasjonsplan for dette arbeidet.

Vedtak for administrativ IT (1) Utarbeide strategier og retningslinjer Avklare ansvars- og oppgavefordeling mellom lokal og sentral IT Opprette ett formalisert kontaktpunkt mellom fakultet og USIT

Vedtak for administrativ IT (2) Det skal etableres en modell for prioritering og styring av utviklingstiltak som ikke faller inn i under kategorien administrativ IT. Det skal fremmes forslag til hvordan støtte i undervisning og forskning skal organiseres ved UiO. Det skal gjennomføres tiltak som bedrer kommunikasjonen og samhandlingen mellom USIT og den øvrige organisasjonen.

Vedtak for bilagslønn Standardisere arbeidsprosesser –Innføre delegert ansvar for saksbehandlere for bilagslønn Det innføres støttesystemer for å oppnå: –at grunndata behandles bare en gang –tilretteleggelse for elektronisk saksflyt –enklere tildeling oo oppfølging av BDM

Vedtak for Studieadministrasjon (1) Organiseringen av arbeidet skal som hovedprinsipp følge nærhetsmodellen. Arbeidsoppgaver som gir stordriftsfordeler skal samles ett sted som leverer tjenester til alle enheter. Veikart for samlet koordinering og organisering.

Vedtak for Studieadministrasjon (2) Oppgaver som krever særlig kompetanse koordineres sentralt. Det igangsettes en pilot for masteropptaket med minst ett deltakerfakultet. Piloten skal evalueres før utrulling.

Felles for vedtakene Det lages en tids- og kommunikasjonsplan for dette arbeidet. Universitetsdirektøren rapporterer til styret om utvikling og gjennomføring.

Gjennomføring Fagdirektør ansvarlig for å utarbeide fremdriftplan med milepæler for administrativ IT, bilagslønn og studieadministrasjon. IHR-sekretariatet får delegert ansvar for oppfølging av gjennomføringen.

Veien frem til styremøtet Vurdere: –Hvilke oppgaver bør/må ligge sentralt? –Hvilke oppgaver bør/må desentraliseres? –Hvilke oppgaver kan avvikles? –Hva må styrkes?

Utviklingsprosesser i SA SA5 (FA, STA, OPA, ØPA, KA) TA USIT

Informasjon og medbestemmelse Status på IHRs hjemmeside Møter i fagavdelingene Møter med fakultetene og museene Allmøter Informasjons- drøftings- og forhandlingsmøter (IDF)