AI - Kunstig Intelligens

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Advertisements

Work interest explorer
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Intro Datalingvistikk i IT – språk, logikk, psykologi Jan Tore Lønning.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Historiske funderinger.
Memoisering og dynamisk programmering
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Improvisasjon og kreativitet i prosjekter - hvor god kan du bli? Et innlegg om egenmotivasjon for å øke din egen evne til å bli bedre.... av Tore Holtskog,
Forside Introduksjon Fibonacci-tall Memoisering DP Neste uke Spørsmål Introduksjon til memoisering og dynamisk programmering Åsmund Eldhuset asmunde *at*
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Algoritmiske metoder Innhold: Effektivitetsbetraktninger Programmeringsteknikker Datastrukturer Algoritmer tilknyttet datastrukturene Lærebok: Hafting/Ljosland:
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Utforskeren.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
12 Reflekterende lesing.
det første ordforrådet
LP og evidens i undervisningen
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Presentasjon av de forskjellige AI-områdene. SPILL Et vellykket området! Årsak: Lukkede systemer med : Veldefinert mål Veldefinerte spilleregler for å.
Haukeland Universitetssykehus
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Forside Intro Fibonacci-tall Memoisering DP Longest increasing subsequence Betingelser Matrise- multiplikasjon Longest common subsequence Grådig vs. DP.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Jæger: Robuste og sikre systemer Høgskolen i Molde Velkommen til INF150 Programmering Foreleser Bjørn Jæger.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
ELI TEELITE © ELektronikk, Informatikk og TEknologi – ELITE © © A. Austeng.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Det gode liv v/ Irene Ludvigsen. Hvor mye er du verd? For mamma/pappa For mamma/pappa For læreren For læreren For vennene For vennene For en ukjent på.
Sudoku Mål: Lage et enkelt system som løser Sudoku-oppgaver.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Etikk Læren om rett og galt.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Ledelse.
12. Organisasjonsutvikling
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

AI - Kunstig Intelligens Definisjon?

Hvordan definerer man Intelligens? Problem! Hvordan definerer man Intelligens?

Vi skal likevel forsøke… Bokas 1. definisjon: ”AI kan defineres som den grenen av computer science som befatter seg med automatisering av intelligent oppførsel.” Men hvordan defineres ”intelligent oppførsel” ?

Er intellingens… … en spesiell evne? …er det en samling av enkeltstående, uavhengige egenskaper?

Hva med… … kreativitet? … intuisjon?

Intelligens gjenkjennes når vi møter det!!!

Andre har også forsøkt å definere AI Her kommer noen definisjoner…

Bokas 2. definisjon: ”AI er en samling av problemer og metoder som studeres av AI-forskere”. Men hvem kan kalle seg en AI-forsker?

AI er studiet om å få en maskin til å gjøre noe mennesket for øyeblikket er bedre til.

AI er studiet om hvordan en maskin kan … … oppfatte ting … resonnere … handle

” AI er studiet av teknikker for å løse ekspontesielt vanskelige problemer i polynomisk tid ved å utnytte kunnskap fra problemdomenet.” Og det er noen av disse teknikkene vi skal lære å bruke i dette kurset!

Hva er målet med AI?

Ingeniørens mål: Løse reelle problemer vha. AI (AI er et verktøy for å løse oppgavene på en bedre måte)

Forskerens mål: Lage programmer som kan etterligne menneskets måte å resonnere/tenke på, og derved øke forståelsen for så vel den menneskelige hjerne og maskinens muligheter og begrensninger.

For å kunne forstå og anvende AI må man vite noe om … … hvordan man samler inn kunnskap (kunnskapsakkvisisjon) … hvordan man representerer kunnskap (datastrukturer og matematisk logikk) … hvordan man anvender kunnskap (algoritmer/programmering)