Nytt inntektssystem for kommune-Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Advertisements

Finansiering av Vegbygging
Anleggsplan for Barentsområdet (Norsk del) Einar Botnmark, leder Nordland Idrettskrets Presentere meg selv.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
KS Troms Jan-Hugo Sørensen, leder Rådmannsutvalget i Troms
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
KS Kommuneøkonomikonferanse, Tromsø
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsråden Kommuneproposisjonen Pressekonferanse 15.mai 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune rådmannen Rådmann Ola Stene – Budsjett Orientering til formannskapet 1 Formannskapet Status arbeidet med.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Fylkesmannens rolle i reformen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
KS Strategikonferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Oppreisningsordning i Tromsø kommune
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ved seniorrådgiver Børre Stolp, KS
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Høringsforslag - revidert inntektssystem Gardermoen, 11. februar 2016.
1 NYTT KOMMUNALT INNTEKTSSYSTEM «TA FRA DE SMÅ OG GI TIL DE STØRSTE OG STERKESTE» LOKALSAMFUNNSFORENINGEN BJARNE JENSEN.
Nytt inntektssystem Rune Bye Spydeberg, 6. januar.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Fordeling av kommunens inntekter
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

Nytt inntektssystem for kommune-Norge KS drøftingsmøte på Gardermoen 18.01.06 - Rådmannsutvalget Troms v/ leder Jan-Hugo Sørensen, Karlsøy

Forenkle inntektssystemet Komplekst system i dag Kunnskapen om systemet er dårlig blant politikere, administratorer og media Løsningen: Forenkle og/eller Informere/skolere

Øke kunnskapen om inntektssystemet Inntektssystemet er det desidert viktigste fundamentet for driften av kommune-Norge Økt kunnskap om systemet bør være en prioritert oppgave framover: Folkevalgtopplæring Kursing ansatte i kommunene

Bedre kunnskap om inntektssystemet Gir større engasjement omkring systemet Gir bedre diskusjoner og forslag om endringer Ikke bare fokus på konsekvens-tabellene bak i NOU’ene

Arbeidet i ressursgruppen som KS oppnevnte Prisverdig at KS legger opp til en slik arbeidsform Dyktige fagfolk og økonomer i KS Krevende å delta i et slik arbeid da det forutsetter at man må sette av en god del tid til lesing og forberedelser

Hva er kommune-Troms ? 25 kommuner + fylkeskommunen Fylkeskommunen er en saga blott om kort tid: Vil IS (Inntektssystemet) gjøres gjeldende for de nye regionene, eller skal de finansieres på en annen måte ? Nord-Norge blir ikke enig om region-inndelingen Troms-kommunene inndelt i 4 grupper

Kommune-Troms og IS i 2006 De 25 kommunene m/ 152.000 innbyggere får 1.935 millioner kroner i rammetilskudd (inkl. selskapsskatt) + økningen fra Stoltenberg Sum frie inntekter utgjør 4.831 millioner kroner + økningen Stoltenberg-regjeringen Troms fylkeskommune: 747 mill kr i rammetilskudd. Frie inntekter 1.356 mill kr (begge tall før tillegg Stoltenberg-.regj)

Troms Statlige rammetilskuddet har stor betydning for finansieringen av kommunsektoren i Troms Kommunene kan i liten grad påvirke skatteinntektene: Alle kommunene jobber energisk for å skape nye arbeidsplasser og skape vekst i lokalsamfunnet, uavhengig av finansieringsordningene og skatteandel !

Foreslåtte endringer i inntektssystemet Kostnadsnøklene: Faglig begrunnet Matematikk Slår ut +/- over hele landet Distriktstilskuddet: Inndelingen i ulike soner Tromsø og Bodø

Forslagene til endringer i IS-systemet FORNØYD MED: Prognosebasert inntektsutjevning Avvikling av ordningen med oppdaterte folketall i utgiftsutjevningen IKKE FORNØYD MED: Avviklingen av Nord-Norge tilskuddet og regionaltilskuddet med nytt distriktspolitisk tilskudd. Fordelingen av distriktstilskuddet Reduserte skjønnstilskudd

Distriktstilskuddet Skal erstatte Nord-Norge-, regionaltilskuddet og skjønnsmidlene Flere kommuner får tilgang til det nye tilskuddet Nord-Norge, og særlig Troms, blir en stor taper Fordelingen med 15 % fastbeløp pr kommune + 85 % etter innbyggtall (dissens i IS-utvalget)

Tromsø og Bodø Faller ut av distriktstilskuddet, men har i dag Nord-Norge tilskudd Betydelige tap for disse 2 kommunene: Tromsø 160 mill kr og Bodø 75 mill kr Regionale kraftsentra som betyr mye for de øvrige kommunene i Nord-Norge

Skjønnsmidler Fortsatt viktig med skjønnsmidler Inntektssystemet makter ikke å ivareta alle hensyn, og vil aldri kunne bli 100 % rettferdig

Vekstkommuneproblematikk Økt folketall gir behov for nye investeringer Kommuner med folketallsnedgang har betydelige problemer med å fase inn minusveksten med lavere driftsnivå (1 % nedgang i folketall betyr ikke at man over natta kan redusere skolebudsjettet med 1 %)

Hva er situasjonen for mange distrikts-kommuner når man drøfter endringer i innt.systemet Fortsatt betydelig ubalanse i økonomien, selv om 2006-budsjettet viser en kursendring Mange kommuner sliter med befolkningsnedgang Sentraliseringen og regionaliseringen fortsetter med stor styrke Kommunene blir derved avventende til alle endringer som foreslåes, eksempelvis kommunestruktur og inntektssystem

Kraftkommunene Vannkraftkommunene får beholde sine inntekter Kommuner med vindkraft, bølgekraft og lignende får ikke slike inntekter Kommuner som stiller kystsonen til rådighet for oppdrettsnæringen får ikke særskilte inntekter/kompensasjon for dette

Vekstkommuner som tilfeldigvis får olje- og gassterminaler Betydelig rikdom i form av nye arbeidsplasser, eiendomsskatt m.m. Slike kommuner får fortsatt nyte godt av overføringer gjennom inntektsystemet Inntekter fra slike anlegg burde fordeles ut på kommunene i hele regionen

KOU 2005:1 ”Egne inntekter for kommunene” Jeg har deltatt i ”Tenkegruppen” i forkant av det utvalget som ble nedstat av sentralstyret 2. mars 2005 Bør behandles samtidig med NOU 2005:18 KOUen er på 71 sider NOUen er på 502 sider

Troms inndelt i ulike regioner 4 Nord-Troms kommuner: får distriktstilskudd 7 Nord-Troms kommuner (tiltakssonen) Tromsø: får ikke distriktstilskudd Resten av Troms Store interne forskjeller internt mellom Troms-kommunene Store forskjeller mellom Finnmark og Troms

KS Troms og Finnmark Vedtak på høstkonferansene til begge fylkeskretsene og i styremøter: Meget avventende til NOU-en KS Troms og Finmark har bestilt en utredning fra Norut NIBR Finnmark som skal se på inntektssystemet i forhold til kommunene og fylkeskommunene i Troms og Finnmark

Forprosjektet og aktuelle problemstillinger Utgiftsstrukturen i tjenesteproduksjonen N-Norge- og regionaltilskuddets formål og fuksjon Skjønnsmidlenes betydning Forprosjektet ferdig våren 2006 med forhåpentligvis ny kunnskap