07.03.2006 PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Advertisements

1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Stipendiaters rettigheter
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
1 Institutt for samfunnsmedisinske fag Det medisinske fakultet Universitetet i Bergen Sabine Ruths Førsteamanuensis Seksjon for allmennmedisin.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Nordisk Forskerutdanningsakademi: NorFA Norden NorFA Nabo NorFA Holbergs gate 1, N Oslo Tel.: Fax: +47.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag v/Bente Aina
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Prosjekt internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus

Avlagte dr.grader, kandidater tatt opp og gj.snittlig tidsbruk i perioden I perioden er totale antall kandidater tatt opp 224. I perioden er totale antall avlagte dr. grader 195.

Avlagte dr.grader i perioden ved MN-fak.

Avlagte grader etter fagområde og kjønn for perioden totalt.

Reglement Fakultetet har utviklet retningslinjer for praktisering av PhD- reglementet. retningslinjerPhD.pdf Fakultetet har utviklet en fellesmal/ kvalitetssikrings-system for adm. rutiner i fht. opptak, oppfølging og avslutning av forskerutdanningen. Stort omfang; krever strømlinjeforming og klare rutiner. Anbefalte maler/beste praksis burde være koordinert sentralt i samarbeid med fakultetene; Uklart hva som er krav og hva som er fakultetenes egne retningslinjer/ maler. Viktig mhp det tverrfakultære NOKUT; krav til kvalitetssikringsrutiner ved institusjonen.

Veiledning og oppfølging. Dr.scient-evaluering (2000); viktigste punkter for å gjennomføre på normert tid. –Bedre oppfølging og veiledning –Være del av et forskningssamarbeid Tilsatte instituttledere; overordnet ansvar all forskerutdanning. Veiledningskomité av minst to medlemmer og minst ett av disse fra institutt som kandidat er tilknyttet. Årsrapport til instituttenes forskningsutvalg Medarbeidersamtale med instituttleder 6-mnd. rapport før planlagt disputas Forskergrupper Veileder; del av egen forskningsaktivitet samforfatterskap

Internasjonalisering. Cotutelle; doble grader, joint degrees. Utenlandsopphold; Av kandidatene som disputerte i 2004 hadde 41.8% utenlands- opphold av varighet mer enn 1 mnd. Problem; –økonomi, institusjonen får ansvar får stadig flere stip., men bidrag til drift og deriblant utenlandsopphold følger ikke med. Internasjonale konferanser. Deltagelse med bidrag gir uttelling i STP i opplæringsdel og fakultetet gir økonomisk støtte til en konferanse. Alle kandidatene har deltatt på minst en internasjonal konferanse, og ca. halvparten på internasjonale forskerkurs.

Forskerskoler Stor diskusjon, A-B lag. All forskerutdanning bør organiseres i tråd med kriteriene for forskerskoler. Forankret i instituttene Profilering av dr.gradsutdanning i Graduate schools; større overgripende enheter, Marine Sciences, Technology, Science. Fakultetet har følgende forskerskoler Intelligente detektorer, internasjonalt nettverk, IFT Marinbiologi, lokale randsone, BIO Nordic Marine Academy, nordisk nettverk (NordForsk), BIO Informasjons-og kommunikasjonsteknologi (IKT), II Bjerknes Research School in Climate Studies, IFG

Forskerskoler, forts. UiB Retningslinjer for opprettelse og drift ? Forhold forskerskoler/øvrige forskerutdanning ? Varighet ? Økonomi, ad hoc? Evaluering, plan? Nasjonale forskerskoler (forskningsmelding)? …….