Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Nedlasting av apper på Apple
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Teknisk og metodemessig oversikt
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Praktisk info til prosjektkunder
Transaksjonskostnader
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Dokumentasjon og Planlegging av større IT-prosjekter
Arbeidsløs.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Produktvalg Læringsmål:
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Verifikasjon og validering
Programvare-prosesser
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Java sertifisering - testern tester test
En lean verdikjede for utvikling av systemer
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
INF 295 Forelesning 16 - kap 9 Minimalt spenntre og korteste vei i grafer Hans Fredrik Nordhaug (Ola Bø)
INF 295 Forelesning 18 - kap 9 Aktivitetsgrafer
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Velkommen!.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Presentasjon av masteroppgave
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Drop-In metoden i skolen
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Masteroppgave Administrasjonsmoduler til eAccess.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Introduksjon til in 140 Systemering. In 140 Systemering Forelesninger Rom 112 –Mandag –Torsdag Lærebok: –Sommerville, Ian. Software.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Programvare-prosesser
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Identifisere behov – og etablere krav
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig

Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Utskrift av presentasjonen:

Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming." IEEE Computer, 32(10) 70-77, 1999.Embracing change with extreme programming

Fossefallsmodellen

Inkrementell (Trinnvis) utvikling Mellom fossefalls- og evolusjonsmodellen Prioritert oversikt over tjenestebehov Definisjon av leveringstrinn Detaljert spesifikasjon til første trinn Trinnet utvikles, integreres og leveres. Samtidig videre behovsanalyse for neste trinn Trinnet tas umiddelbart i bruk og gir grunnlag for klarere spesifikasjon av de neste trinnene og en eventuell ny spesifikasjon for det som allerede er levert. Et trinn kan utføres som fossefall eller evolusjonært

Ekstrem programmering Bakgrunn Fossefallsmetoden –Kunden ikke i stand til å uttrykke endelige krav –Forandring kostet mer jo senere den kom Forskernes svar –Relasjonsdatabaser –Modulær programmering –"Information hiding" Hva om våre nye metoder faktisk virker? Utnytte forandringskapasiteten

XP i praksis Planleggingsspill Mange utgaver. Lite nytt for hver gang Enkel utforming Testing Omforming Likeverdig programmering Kontinuerlig integrering Kollektivt eierskap Kunden på stedet 40-timers uker Kontorlandskap Bare regler

XP hakker opp ff-metoden i små biter og snur dem Utviklingssyklus Kunden velger nytt innhold for neste utgave –Behov og kostnad Historier Programmererne –deler historien i biter –velger –anslår –testtilfeller –koding med partner til testene fungerer –utforming endres stadig enkelhet

Historier Første fase er kritisk Hvor starter vi Alle bruksområder for systemet føres på kartotekkort: "historier" –må være formålsrettet, testbart og mulig å anslå En måned er mer enn nok til å lage historiene for et prosjekt på ti årsverk.

Utgaver Kunden plukker først ut den minste samling av verdifulle historier som kan kjøres sammen Senere kan han velge rekkefølg. Hver historie har pris og nytte. Prisen er anslått utviklingstid for hver historie. Begrenses av penger eller tid.

Iterasjon Tidsskala uker Målet er å sette i drift en eller flere historier Plan for arbeidet –Bryte ned i oppgaver –Velge oppgaver –Anslå eget tidsforbruk. Ubalanse gir omfordeling –Implementering –Testing Mens programmererne utvikler, lager kunden godkjenningstester. Når testen fungerer er gruppa klar til ny iterasjon

Programmering av oppgaver Uklarhet avklares direkte med kunde All produksjonskode skrives i samarbeid Oppgaven deles opp i testtilfeller Testkode skrives før produksjonskode

Testing i sentrum Skrive tester før kode Alle tester dokumenteres Noen tester er automatiske Alle tester kjøres for hver utgave Testene gir tiltro og forståelse –fra utvikler –fra kunde

Når noe går galt For lave anslag Kunder som ikke samarbeider Utviklere som slutter Endrede krav

Eksempler Acxiom – kampanjesystem – ti personer, tre år Daimler/Chrysler – stort lønningssystem 15 personer, 4 år Ford Motor – kostnadsanalysesystem 17 personer, 6 år Fraktprisberegning tre personer tre måneder