Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Med blikk mot fremtiden!
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Om skole og næringslivssamarbeid
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Skoledag i Finnmark Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Nasjonale prøver lesing 5. trinn Aronsløkka2,12,02,1 Bragernes2,01,82,0 Brandengen1,8 2,1 Danvik1,52,32,4 Fjell1,7 1,5 Gulskogen1,8.
Nasjonale prøver regning 5. trinn Aronsløkka1,81,72,1 Bragernes2,22,01,9 Brandengen1,92,02,2 Danvik1,72,02,1 Fjell1,7 1,6 Gulskogen2,01,91,8.
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Engelsk 5. trinn – nasjonal prøve Gjennomsnittlig mestringsnivå 5. trinn Snitt Drammen2,02,12,0 Snitt landet2,0 Fordeling per mestringsnivå.
Lesing 5. trinn Gjennomsnittlig mestringsnivå 5. trinn Snitt Drammen2,0 1,9 Snitt landet2,0 Fordeling per mestringsnivå Drammen.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Kapittel 14 Simulering.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Nasjonale prøver lesing 5. trinn Aronsløkka2,02,1 Bragernes1,82,02,2 Brandengen1,82,11,7 Danvik2,32,42,2 Fjell1,71,51,7 Gulskogen1,8.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Hovedkontoret og de sentrale kontorene flyttet fra Majorstua til nye lokaler i Drammen Vår virksomhet i Drammen omfatter: Hovedkontoret Strategikontoret.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Nasjonale prøver.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Folkevalgtbarometeret Undersøkelse blant norske kommune- styremedlemmer på oppdrag fra.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Presentasjon i komité for oppvekst og utdanning januar 2012
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
©TNS 2014 Ferieplaner i sommeren ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner sommeren Reisemål og ferieform 08 3 Besøkte steder og attraksjoner.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
NTAF Etterutdanningskurs
Utskrift av presentasjonen:

Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet

Utdanningspolitikk er ikke alt – bare nesten alt Næringsutvikling Kulturpolitikk Arbeidsmarkedspolit ikk Helsepolitikk Sosialpolitikk Økonomisk politikk Utenrikspolitikk Barne- og ungdomspolitikk Integreringspolitikk Likestillingspolitikk Velferdspolitikk Demokratiutvikling Trivsel, lykke, fremtidsutsikter, selvtillit

Levestandarden i Norge 10-doblet gjennom 100 år

Skyldes ikke arbeidsmengden… Kilde: SSB Avtalt arbeidstid per år, industrien

Hva er det med PISA? rystet selvbildet i mange land –Norge og Sverige som i egne og andres øyne var verdensmestre, var plutselig midt på treet Verdenshistoriens største utdanningsforskningsprosjekt –Grunnleggende ferdigheter – hva betyr det å kunne lese? –Hvilke kompetanser er viktig for en 15-årings muligheter til å klare seg i utdanning og arbeidsliv?

PISA –Hva kjennetegner skolesystemer som lykkes? –Hvor mye avhenger elevenes prestasjoner av deres hjemmebakgrunn og av skolens ressurser?

PISA Fokus på læringsutbytte nasjonalt og internasjonalt –I analyser –I forskning –I utviklingsarbeid I Norge fikk vi –Nye læreplaner 6-19 –Nasjonale prøver og Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem –Økt satsing på vurdering –Økt satsing på tilsyn

Status: Norge kontra verden

PISA, PIRLS, TIMSS, TALIS mv Ferdigheter i lesing, regning og naturfag er svakere enn ønsket og nødvendig Stor spredning i resultatene mellom elevgrupper og innad på skoler For mange underytere Svakt læringstrykk, lave forventinger, støy og uro Svak ledelseskultur Svak tilbakemeldingskultur Høy trivsel og høy selvtillit Høy ressursinnsats

Personlig utvikling og vekst Skole- resultater Sosial kompetanse, samarbeids- kompetanse

Nordland kontra Norge

Statistikk, nasjonale prøver, elevundersøkelsen, tilsyn Svakere skoleresultater Dårligere læringsmiljø, spesielt i grunnskolen Svakere gjennomføring i VGO Sviktende skoleeierskap (gjennomgående svikt i systemkravet til skoleeier, manglende forvaltningskunnskap, regelverksforståelse og oppfølging av skolene)

Lesing 5. trinn M1M2M3Gjennomsnitt 2009 Nasjon26,649,823,52 Akershus21,052,027,12,1 Aust-Agder32,649,617,81,9 Buskerud25,648,925,42 Finnmark31,548,719,81,9 Hedmark25,652,422,02 Hordaland27,049,923,12 Møre og Romsdal25,650,523,82 Nordland29,349,321,41,9 Nord-Trøndelag34,946,618,51,8 Oppland27,750,821,41,9 Oslo24,745,829,52 Rogaland27,951,021,01,9 Sogn og Fjordane28,449,821,81,9 Sør-Trøndelag25,449,924,72 Telemark29,149,022,01,9 Troms25,450,624,02 Vest-Agder29,349,621,11,9 Vestfold26,250,423,52 Østfold28,950,320,71,9

Lesing 8. trinnM1M2M3M4 M5Gjennomsnitt 2009 Nasjon 7,720,041,120,810,43,1 Akershus 5,916,241,123,513,23,2 Aust-Agder 7,423,141,518,69,43 Buskerud 8,520,642,220,68,13 Finnmark 8,722,642,118,28,32,9 Hedmark 8,221,441,518,610,33 Hordaland 7,720,640,121,210,43,1 Møre og Romsdal 7,319,841,321,89,83,1 Nordland 8,522,742,219,57,02,9 Nord-Trøndelag 9,421,541,720,17,42,9 Oppland 7,020,441,620,210,93,1 Oslo 8,316,635,623,516,03,2 Rogaland 7,620,741,720,49,73 Sogn og Fjordane 4,918,441,922,112,63,2 Sør-Trøndelag 8,018,640,621,311,53,1 Telemark 7,623,141,419,28,73 Troms 5,819,144,520,310,23,1 Vest-Agder 8,321,441,819,39,23 Vestfold 7,920,942,820,08,33 Østfold9,823,342,117,17,72,9

På den nasjonale agendaen Sikre Kunnskapsløftet (kompetansebaserte læreplaner i alle fag på alle trinn - grunnleggende ferdigheter Omfattende strategier for kompetanseutvikling, ny lærerutdanning Veiledninger, kartleggingsprøver, nasjonale prøver, satsing på vurdering Veiledningskorps, nasjonale sentra Tilsyn, juridisk forvaltning, tilstandsrapport

Utfordringer for kommunene –Kommuneledelsen må ta ansvar for skolens innhold og resultater: Sterkere læringstrykk, høyere forventinger, mindre støy og uro Bedre vurdering både på individ- og systemnivå (tilstandsrapport) Sterkere ledelse Utvikling av lærernes faglig kompetanse Gi skolen positiv oppmerksomhet og støtte Beholde den høye trivselen, den sterke tilhørigheten og de ivrige og engasjerte elevene Beholde høy ressursinnsats Lesing, lesing, lesing, lesing –Og for å etterleve rettighetene Forsvarlige systemer

Viktigst Det er ingen naturlover mht resultater Dere må ha høye ambisjoner –På vegne av alle enkeltelever i Nordland –For hele utdanningssystemet i Nordland Krever samarbeid, langsiktighet, hardt arbeid og konsentrasjon om det viktigste