Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Etikkutvalg for fagskolen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
8 Mål og strategier Påstandene:
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Oslo kommunes vederlagsordning for tidligere barnevernsbarn
Lokal arbeidstidsavtale
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Avdelingsstrukturen i Nord-Trøndelag. Hva har hendt siden 1988 Siden etableringen av Fellesforbundet i 1988 har avdelingsstrukturen vært et sentralt tema.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Modellkommunene Hva er unikt?
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Oppsummering av FOU - prosjekt
Den gode skoleeier I Nes.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samarbeid og medbestemmelse
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Oppsummering av FOU - prosjekt
utfordringer i en ny region
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett og regnskap. Plan- og økonomiprosessen ble oppfattet som en frustrerende spareprosess. Hyppige budsjettreguleringer, prosessen greide ikke ta høyde for innstramninger alle visste ville komme til høsten. Budsjettene ble oppfattet som vanskelig å forstå, politikerne ønsket mer informasjon om tallmaterialet. Politikerne kom for sent inn i prosessen – de fleste viktige avgjørelser ble tatt i økonomiutvalget.

Målsettinger med ny prosess Den skal skape grunnlag for en trygg og forutsigbar økonomi. Den skal bidra til langsiktig tenkning og være et styringsverktøy for å oppnå politiske målsettinger og programforpliktelser Den skal legge til rette for å framskaffe et bedre beslutningsgrunnlag enn i dag, slik at politiske prioriteringer kan gjøres under mindre usikkerhet og at ressursbruken optimaliseres. Den må ivareta kommunens informasjonsbehov internt og eksternt

Ta vare på det som var bra: Åpenheten mellom politikere og administrasjon Politikernes muligheter til å påvirke under prosessen Muligheten for alle parter til å søke og få informasjon om alle relevante økonomiske forhold

Det ble særlig lagt vekk på å sikre: Budsjettbalanse Tidligere inngrep og involvering fra politikere og tillitsvalgte. De faste utvalgene må tidligere inn i prosessen og må spille en viktigere rolle Eierskapet til økonomiplan og budsjett hos politikerne og ansatte må styrkes Bedre informasjon til alle ledd Bedre budsjettdisiplin og kontroll

I aktivitetsplanen ble det lagt vekt på: å få fram hva det koster å drive kommunen å få fram forslag til tiltak som kunne gi kontroll med økonomien på kort sikt. å få fram tiltak som gir bedre struktur på tjenestene og «bytte» noen av disse ut med de kortsiktige «krisetiltakene». organisere en prosess som gir klarere arbeidsfordeling. få til en åpnere prosess. organisere prosessen slik at ansatte og brukere fikk bedre innsyn og påvirkningsmulighet. legge opp til en prioriteringsprosess der politikerne fikk muligheter til å vurdere kortsiktige og langsiktige tiltak opp mot mål, strategier og økonomi. etablere nye arenaer og prosesser som ga muligheter for politikerne og administrasjon til å skape en felles situasjonsforståelse, etablere mål og vurdere tiltak og satsinger i fellesskap.

Noen sentrale erfaringer med prosessen Det ble tidlig i prosessen etablert en felles kriseforståelse som gjorde det mulig å gjennomføre barrierebrytende tiltak. Kommunen har i flere år vært gjennom en slitsom spareprosess. Det har vært nedsatt et eget utvalg med formål å frambringe mulige nedskjærings-/omstillingstiltak. Mens dette arbeidet tidligere i hovedsak fulgte ”ostehøvelprinsippet” framhever aktørene at analysematerialet og bruken av dette i prosessen har ført til at tiltakene nå er langt bedre strategisk begrunnet. Et hovedproblem som blir framhevet er at de mangler kapasitet til å kunne produsere det analysematerialet som nå har vært sentrale elementer i prosessen. I motsetning til de større kommunene har ikke Marker en økonomiavdeling som kan produsere slikt materiale.

Noen sentrale erfaringer med prosessen…….. Det konsekvensjusterte budsjettet spilte en sentral og avgjørende rolle for å få etablert et felles økonomisk utgangspunkt for alle aktørene. Utarbeidelsen av dette budsjettet ble desentralisert. En grunnleggende forutsetning for at modellen skal fungere er at alle aktørene er godt kjent med prosessens forløp, og hensikten med og sammenhengen mellom de ulike aktivitetene.

Oppsummering Prosjektet var godt forankret i det politiske miljøet. Prosessen bidro til at både politikerne og administrasjonen sa de følte hadde god oversikt og mer detaljert kontroll over økonomien, samtidig som de erkjente at de også i framtida har store utfordringer for å tilpasse seg nye rammebetingelser. Det ble bedre sammenheng mellom budsjett og regnskap og mer budsjettbevissthet og engasjement i alle ledd.

Oppsummering……. Måten å organisere prosessen på førte til mer debatt i kommunestyret. Det er viktig å følge tidsplanen. Det ble etablert gode arenaer og introdusert nye arbeidsformer.

De viktigste erfaringene i forhold til modellen Det er nødvendig med grundig opplæring og gjennomgang av alle elementer i modellen før den iverksettes. Det er helt nødvendig at omstillingsprosessen forankres både i det politiske og i det administrative miljøet fra 1. Dag. Det må etableres nye arenaer og arbeidsformer for å skape felles forståelse for kommunens omstillingsbehov, slik at organisasjonen kan samle seg om tiltak som er nødvendig for å håndtere kommunens utfordringer.

De viktigste erfaringene i forhold til modellen Det må legges stor vekt på utformingen av alle dokumenter, og klargjøres hva som er hensikten med de ulike elementene i dem. Ved planleggingen av samlingene må det skilles klart mellom prosessdelen og vedtaksdelen. Det må settes av tilstrekkelig tid til de ulike aktivitetene.