1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
1 Den nye doktorgrads utdanningen Bakgrunn Internasjonale trender Målsetninger og organisering Forskerskoler Rune Nilsen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Nasjonalt og internasjonalt samarbeid om forskerutdanning Forskerskole basert på Dobbelkompetanseprosjekt? Prorektor Rune Nilsen – prodekan Gerd Kvale.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
1 Forskerskoler, IDI 26. mars 2008 Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Kjell Bratbergsengen Forskerskoler.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Master i Serviceledelse i Beijing
Samarbeid som løfter alle
Internasjonalisering ved Handelshøgskolen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Prosjekt internasjonalisering
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av Universitets- og høgskolerådets forskningsutvalg

2 Forskerutdanningen i Norge Utvikling fram til én felles doktorgrad Oppfølging i forhold til Bologna- og til Lisboa-prosess Norsk modell: Opptak krever mastergrad, PhD normert tid 3 år inklusive ½ år med emner, i tillegg ofte pliktarbeid 1 år. Samlet normert studietid 8 år. (Kilde: Evaluering av norsk forskerutdanning, 2002)

3 Forskerutdanning – internasjonale sammenlikninger  Andre land med normert studietid på 8 år er USA, Danmark, Tyskland, Nederland og Finland  Norsk doktorgradsutdanning er 1 år lengre enn i Sverige og Storbrittannia  Sverige og Finland har en licentiatgrad som kan avlegges etter 2 år med forskerutdanning

4 Ingen entydig definisjon av begrepet ”forskerskole ” Nettverks-modellen - binder sammen aktivitet ved forskjellige institusjoner Flaggskip-modellen - institusjonelle skoler organisert rundt miljøer som i utgangspunktet er faglig sterke og har mange studenter

5 Evaluering av forskerskoler i våre nordiske naboland viser Forskerskolene virker rekrutteringsmotiverende Aktivitetsnivået til doktorgradsstudentene øker Kandidatene avslutter sine studier hurtigere Sverige og Finland rapporterer at færre studenter faller fra Forskerskolene bidrar til å utvikle veilederkompetansen Forskerskolene bidrar til internasjonalisering

6 Nasjonale forskerskoler organisert i nettverk:  kandidatene sikres tilgang på nasjonal og internasjonal fag- og veilederkompetanse  kandidatene inkluderes i sterke og gode forskningsmiljøer  forskerskolene gir merverdi særlig til små og fragmenterte miljøer  forskerskolene virker rekrutteringsfremmende, bidrar til internasjonalisering og effektivisering av utdanning

7 Forskerutdanning i lys av Stjernøutvalgets rapport, noen kommentarer: Opprettelse av forskerskoler positivt Nettverksmodell som kombinerer sterke fagmiljøer og små sårbare miljøer i forpliktende avtaler Kvalitetssikring av forskerskolen viktig Produksjon av minimum antall doktorander pr år

8 Gode doktorgradsmiljøer Gode forskningsmiljøer tiltrekker seg gode doktorgradsstudenter Inkluder doktorgradsstudentene i forskergruppene Vektlegge forskningskulturen og dialogen i gruppene Unngå at doktorgradsstudentene blir isolerte Arranger felles seminarer, presentasjoner for hverandre, flere veiledere pr kandidat som følger kandidatens progresjon tett, tilstreb flere stipendiatansettelser samtidig

9 Støtte til forskerskoler Marie Curie Training Site Nordforsk Norges forskningsråd Senter for internasjonalisering av høgere utdanning Industri og næringsliv (forskerskoler kombinert med nærings-PhD)

10 EUA Council for Doctoral Education (EUA – CDE) The mission of the EUA Council for Doctoral Education is to contribute to the development, advancement and improvement of doctoral education and reserach training in Europe.