Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske Redningshunder
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Hva er en sak - hvordan komme på?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Informasjonssjef Christian Fossen
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
GOD OPPDRAGELSE ?.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Intervjuteknikk.
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hva er kommunikasjon?.
12 Reflekterende lesing.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
BARNAS BARNEVERN 2020.
God morgen! Tanker etter i går?
For lokale tillitsvalgte
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Den vanskelige samtalen
Utskrift av presentasjonen:

Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si

Opplæringspakken for barnerepresentantene Hvordan få formidlet det jeg vil si? Både i møte med administrasjonen i kommunen, politikere, andre berørte parter og media, kan det være en utfordring å få formidlet det du ønsker å si. Ikke alle har erfaring med å ta ordet i forsamlinger eller å argumentere for sitt fagområde i møte med andre interesser. Her kommer noen tips som kan gjøre det enklere.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Forberedelse før møter Sett deg godt inn i saken Tenk over hva du ønsker å formidle Hvem er målgruppen -> politikerne, administrasjonen, andre -> påvirker det argumentasjonen din? Tenk over motargumenter du kan møte, f.eks ”Barn leker ikke der” eller ”Her skal det ikke bo barn”.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Selve møtet Hold deg til det barnefaglige – ikke bli for engasjert i andre tema. Ikke skap unødvendig usikkerhet rundt din argumentasjon ved å bruke ord som kanskje, muligens og liksom. Spør hvis det er noe du ikke forstår og innrøm om du mangler kjennskap til noe du blir spurt om.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Media En viktig kanal for kommunikasjon

Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med media Media kan ønske informasjon om en sak du jobber med. Media kan være lokalavisa, større avis, radio eller tv. Du kan også ønske kontakt med media for å få fokus på en sak du jobber med. I begge tilfeller finnes det gode råd å ta med på veien.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Når journalisten ringer Ikke svar ja eller nei til intervju med en gang Vis at du gjerne vil hjelpe til Hvis saken eller vinklingen er slik at du ikke vil stille opp, så hvorfor Be om tid – bli ikke dratt inn i et intervju før tiden er moden og du er klar Bli enig med journalisten om tidspunkt for ny kontakt evt. intervju, f.eks. om en time. Avtal eventuelle betingelser før intervjuet

Opplæringspakken for barnerepresentantene Be om litt informasjon før intervjuet Journalistens og redaksjonens navn Hvilken vinkling har hun til saken? Hvilke andre kilder har journalisten? I hvilken sammenheng skal intervjuet brukes (format)? Hvor langt skal innslaget være (i radio og tv)? Hvilke spørsmål kan du vente vil bli stilt / hva vil være hovedpunktene? Vil journalisten ha litt bakgrunnsinformasjon tilsendt, f.eks. på e-post?

Opplæringspakken for barnerepresentantene Gode råd i intervjusituasjonen Grip muligheten til å snakke direkte til målgruppen Forberede hovedbudskap og svar Lytt til hva journalisten spør om Svar på de spørsmålene du får, men sørg samtidig for å få fram ditt eget budskap Underbygg argumentene dine med eksempler Vær saklig og vennlig. Du er en fagperson. Uttal deg på dette grunnlaget, og vokt deg vel for å angripe involverte parter i en sak.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Flere gode råd Kontroller nerver og kroppsspråk Ikke snakk for fort – spesielt for radio og tv Vær åpen og ærlig og ikke si noe du vet er galt Bruk kun unntaksvis uttrykket ”ingen kommentar”. Forklar heller hvorfor du ikke kan svare på spørsmålet. Får du et spørsmål du ikke forstår, så si ifra Vis forståelse for følelser, men skill mellom forståelse og enighet

Opplæringspakken for barnerepresentantene Hold fokus på barn og unges interesser La barn og unge selv stå fram med sine meninger. Som barnas representant argumenterer du for deres syn på et faglig godt grunnlag Belys saken fra barn og unges ståsted. Hvilken betydning vil dette ha for barn og unges framtid i bybildet/boområdet? Benytt anledningen til å fortelle om medvirkningsprosesser som bidrar til å belyse saken fra barns og nærmiljøets ståsted.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Hvordan møte negativ omtale i media Plansaker kan medføre stort engasjement, og barnerepresentanten kan oppleve kritikk bl.a. i form av leserinnlegg i aviser. Du bør vurdere om du skal svare på leserinnlegg ut ifra: Saklighet Kritikkens omfang (er det mange leserinnlegg med samme tema)? Temaets aktualitet i forhold til planer det arbeides med.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Hvordan møte negativ omtale i media - II Du bør ikke gå inn i en leserinnleggdebatt. Som barnas representant bør du vurdere om du kan ”svare” på leserinnlegget med en kronikk der du besvarer leserinnleggets ”kjerne”, for eksempel med å belyse utfordringen ”fortetting” i forhold til barn og unges verdier i et nærmiljø.

Opplæringspakken for barnerepresentantene Hvordan møte negativ omtale i media - III Du kan også foreta et mottrekk med å selv kontakte pressen når positive medvirkningsprosesser skjer. Du kan da benytte anledningen til å indirekte kommentere kritikk som har kommet i media. Uansett må du huske at kritikken er rettet mot ditt arbeidsfelt og ikke deg som person.