Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Omsorg for barn og permisjon
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
1. Spørreundersøkelse om seniorer i Hedmark sine boligønsker 2. Folkehelsedata inn i InnlandsGIS Prosjektleder folkehelsestatistikk Sissel Løkra, PhD Hedmark.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Innhold Innhold Side 1.
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Hva sier tallene oss?.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Oppsummering av holdningsundersøkelse om digital post til innbyggerne
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Siste forelesning er i morgen!
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverSkatteetaten KontaktpersonJon Arild Ruud HensiktUndersøke hvorvidt befolkningens valg av leverandør påvirkes av ulik informasjon om tilbyder MetodeWeb MålgruppeNorges befolkning 18 år og eldre, resultater er vektet på kjønn, alder og geografi Antall intervju1000 GjennomføringJuni 2014 Ansvarlig hos OpinionReidar Dischler tlf

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Oppsummering Informasjon fører til andre valg Alle typer informasjon testet fører til store forandringer i valg Menn og kvinner velger forskjellig i alle tilfeller der forskjellen er mer enn prisforskjell Informasjon om mulig skattekrim og at arbeidere får betalt under minstelønn, har størst «avskrekkende» effekt

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Om utvalget

Resultater

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE 5000 kroner forskjell Se for deg følgende scenario: Du har fått tilbud fra to bedrifter på maling av huset ditt, A og B. Begge er momsregistrert (registrert for merverdiavgift). A gjør jobben for kroner, som er 5000 kroner billigere enn B. Utover prisforskjellen er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Velger billigste Så lenge det kun er prisen som skiller tilbyder A og tilbyder B, velger et stort flertall den billigste tilbyderen. Dette fordeler seg likt blant kvinner og menn og ulike aldersgrupper. Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Ikke levert momsoppgaver Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) ikke har levert lovpålagt momsoppgaver for de 3 siste terminene. Utover prisforskjellen og at A ikke har levert momsoppgaver er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Fra 84 til 18/19 prosent Når respondenten får vite at tilbyder A ikke har levert lovpålagt momsoppgave, synker andelen som svelger A fra 84 prosent (da det kun var prisen som skilte), til 18 og 19 prosent. Halvparten av utvalget får opplyst at det er et lovbrudd å ikke levere momsoppgaver. Andelen som velger tilbyder A holder seg stabil, men det er en signifikant lavere andel som svarer vet ikke når det opplyses eksplisitt at det er et lovbrudd. Base: 498/502 Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) ikke har levert lovpålagt momsoppgaver for de 3 siste terminene. Dette er et lovbrudd. Utover prisforskjellen og at A ikke har levert momsoppgaver er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Utvalget splittet i to, der halvparten er tilfeldig trukket til å få spørsmålsordlyden til venstre, og halvparten får ordlyden til høyre. Spørsmålsformuleringen til høyre spesifiserer at å ikke levere momsoppgave er et lovbrudd.

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Forfalt restskatt Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) har forfalt ubetalt restskatt på Hvem vil du velge? Utover prisforskjellen og at A har forfalt ubetalt restskatt er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Forfalt ubetalt restskatt samme effekt som Informasjonen om at tilbyder A har forfalt ubetalt restskatt på kroner har samme effekt som opplysningen om ikke levere momsoppgaver. Menn velger alternativ A i større grad enn kvinner (signifikant forskjellig). Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Tilleggsskatt Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) i fjor ble ilagt 60 % tilleggsskatt. Utover prisforskjellen og at A i fjor ble ilagt tilleggsskatt er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Tilleggsskatt mindre effekt Sammenlignet med både momsoppgaver og restskatt, har opplysningen om at tilbyder A i fjor ble tillagt 60 prosent tilleggsskatt tilsynelatende mindre effekt på hvilken tilbyder man velger. Menn velger alternativ A i større grad enn kvinner (signifikant forskjellig), og de som er under 50 år velger i større grad tilbyder A enn eldre. Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Skattekrim Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) er under etterforskning for "skattekrim". Utover prisforskjellen og at A er under etterforskning for skattekrim er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Etterforskning for skattekrim avskrekkende Når folk får informasjon om at tilbyder A er under etterforskning for skattekrim er andelen som veger A og B nær motsatt av hva de var når det kun var prisen som skilte de to (84 prosent valgte A og 8 prosent valgte B). Menn velger alternativ A i større grad enn kvinner (signifikant forskjellig). Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Mindre enn minstelønn Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) bruker arbeidere som får betalt mindre enn minstelønn. Utover prisforskjellen og at A bruker arbeidere som betalt mindre enn minstelønn er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Under minstelønn gir reaksjon Når folk får opplysninger om at tilbyder A bruker arbeidere som får betalt mindre enn minstelønn, er andelen som velger tilbyder A og B på nivå som da de får vite om etterforskning for skattekrim. Menn velger alternativ A i større grad enn kvinner (signifikant forskjellig). Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Ingen egne ansatte Du får informasjon om at A (den billigste tilbyderen) ikke har egne ansatte, men vil komme med fem mann. Utover prisforskjellen og at A ikke har egne ansatte er tilbudene, kvaliteten og referanser identiske mellom A og B. Hvem velger du – A eller B? Ikke egne ansatte mindre avskrekkende enn skattekrim Det at tilbyder A ikke har egne ansatte, er mindre avskrekkende enn tilfelle da A var etterforsket for skattekrim og betalte mindre enn minstelønn. Likevel er det en stor andel som velger bort tilbyder A, sammenlignet med eksemplet når kun prisen skilte A og B. Menn velger alternativ A i større grad enn kvinner (signifikant forskjellig), og de som er under 50 år velger i større grad tilbyder A enn eldre. Base: 1000

INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Andel som velger billigste Base: 1000 Hvem velger du – A eller B?

Innsikt som bringer deg videre opinion.no Opinion AS Maridalsveien 13E 0178 OSLO T: E: