STORYTELLING IN THE NEW HOLLYWOOD Kristin Thompson Det klassiske og The New Hollywood 2. Syd Fields paradigme 3. Kristin Thompsons modell
Det klassiske Hollywood En standardisert fortellerform – ”Usynlig filmstil” etablert før 1918 (”Progression, Clarity and Unity”) Filmstilen bygger opp en underholdende, klar og lett forståelig filmfortelling Sammenhengende kjede årsak/virkning Plotlines / subplot Konsistente (helstøpte) karakterer Karakterers motivasjon/mål driver handlingen Kontinuitetsklipp, shot/reverse shot Sjangerkonvensjoner
The New Hollywood: Paramount case (48) – Nye distribusjonsformer Økonomisk krise i Hollywood sent 60-/tidlig 70tall ”Youthquake”: Easy Riders uventede suksess ”Movie brats” – filmskolebakgrunn, auteurteori Det nye Hollywood – nye fortellinger? New Realism High Concept
The New Hollywood Thompson: To nye aspekter: ”Auteur” – Regissørfokus ”Juvenilization” – Ungdommelige temaer Men: Den klassiske fortellermåten ikke dramatisk endret Penga styrer fortsatt i Hollywood
Syd Fields paradigme Manusveiledning: ”Screenplay”, 1979 Treaktstruktur: Begynnelse, midte og slutt Akt 1: Begynnelse / Setup Akt 2: Konfrontasjon Akt 3: Løsning / Resolution Plot points Mid point ¼ + ½ + ¼
Kristin Thompson Næranalyse 10 filmer Fields Akt 2 problematisk Egen struktur: Like store akter (”Balanced Large Scale Portions”) Setup / Complicating action / Development / Climax Antall akter kan variere / tilpasses.