Sannheter og myter om tømmervogntog

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
För demokrati i Norrköping
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Litt mer om PRIMTALL.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hva er PRIMTALL?.
En fantastisk reise gjennom turnerings-administrasjon
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Gruppe ikke helt ufarlig å konkurrere heller...
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Fylkes- og kommunale veger
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
…når resultater betyr noe
56-tonn for tømmervogntog Even Gulli Tømmerseminaret /9 Oslo.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Oppklassifisering av fylkes- og kommunale veger
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Norges Skogeierforbund
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Granstangen 40 Granstangen 36 Granstangen 32 Granstangen 38 Granstangen 34 Skisseutkast del 1 – Granstangen NORD Markert med blått: Veier i borettslaget.
Kommunale veger Oppgradering til 24 lengde og 60 tonn totalvekt Samarbeid Samling 21.mai 2014 Vikersund.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Sannheter og myter om tømmervogntog 24 meter og 60 tonn = monstervogntog? NEI

24 meter 60 tonn Tømmerbil med «langhenger» ble innført sent på 80-tallet. Ca 22 meters fysisk lengde totalt. 22 meters tømmervogntog er den ENESTE type tømmervogntog som finnes øst for vannskillet. Skogsbilveinettet og effektiv lasting med tømmerkran hindrer lengre fysiske vogntog. Lengre avstand til bakerste lag er uhensiktsmessig. Det finnes ikke tømmervogntog på 19,5 meter eller kortere i øst-norge. Vogntog med korthenger finnes kun der riksveinettet har maks 19,5 meter. En kommunal eller fylkesvei vei med maks 19,5 meter på østlandet er i realiteten stengt for tømmertransport!

24 meter 60 tonn Et tømmervogntog på 22-24 meter med 7 aksler og 60 tonn er snillere med veien enn en semitrailer med 50 tonn Et tømmervogntog på 22-24 meter benytter tvillinghjul, noe som også sliter mindre på veien enn singlehjul Et tømmervogntog på 22-24 meter med 7 aksler er smidigere og kjører lett like trange svinger enn en semitrailer på 17 meter. Det er ingen grunn til ikke å skrive opp en vei til 24 meter som i dag er på 19,5 pga. svingene.

24 meter 60 tonn 24 meter 60 tonn betyr ikke nye og lengre vogntog. 24 meter betyr bare at noe overheng er tillatt, og reglene er harmonisert med Sverige. Vi benytter nøyaktig samme type vogntog, og vi har ytterst sjelden behov for mer enn 23 m. 22 meters vogntog med inntil 1 meter overheng holder i 90 % av tilfellene Man får ikke plass til flere lag med tømmer ved oppskriving til 24 meter. Tømmer blir i hovedsak kappet på lengder fra 3 meter til 4,5 for massevirke og opp til 5,5 meter for sagtømmer. En liten andel spesial sagtømmer blir kappet på opptil 6 meter. I praksis er 24 ingen endring i forhold til 22 meter, annet enn at sjåføren slipper å være redd for bøtelegging for litt overheng. Det blir altså ikke lastet flere lag med tømmer med 24 meter. Det går ikke. Tømmeret blir heller ikke kappet i lengre lengder. Pga eksport, mer faste og kortere lengder.

60 tonn Å tillate 60 tonn i stedet for 50 tonn, betyr i teorien 35% mer nyttelast. Færre tømmerbiler. Dette betyr at der det med 50 tonn går 100 vogntog med tømmer, vil det med 60 tonn gå 75 vogntog. I teorien 25% færre vogntog. Et tømmervogntog på 60 tonn fordelt på 7 aksler er innenfor aksletrykkbegrensningene. Det vil ikke ha noen hensikt å ha 60 tonn på hovedveiene hvis ikke det kommunale og fylkesveinettet har det samme. Man laster ikke om underveis.

60 tonn - skogsbilveinettet Problemet med de ny forskriftene for 60 tonn, er at det i kupert terreng, som vi har masse av i våre distrikt, blir vanskelig å laste 60 tonn lovlig i vintersesongen. 26 tonn på bilen og 34 tonn på henger, betyr at man vinterstid får problemer med å komme fram. Hvis en ikke hadde hatt kran på bilen, ville en heller ikke kommet frem med tomt vogntog. Trykk på drivhjul er helt avgjørende. 28 tonn på bilen på bilen, og 32 tonn på henger ville gitt bedre fremkommelighet i skog og også mer trafikksikkert på hovedvei.

60 tonn, begrensninger? Med høydebegrensing på 4 meter for henger, vil vi i områder med relativt lett tømmer ikke kunne oppnå 60 tonn. 60-tonn vil derfor i store områder ikke få full effekt, da bilene faktisk ikke kommer seg ut av skogen med full tonnasje lastet med lovlig vektfordeling. Med mer eksport har kappelengdene for massevirke blitt kortere. Bl.a. 4 meters bunter. Da får vi uansett ikke lastet mer enn bunter på vogntoget og det blir mye luft.