Brukerorientering Hvilken rolle kan kommunikasjonsfolk spille?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Praktisk strategisk PR-arbeid
Nordisk tilsynskonferanse
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Gruppepsykologi.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Informasjonsseminaret 2007
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
PR - informasjon og samfunnskontakt : Et relativt nytt fag basert på
God kommunikasjon – vær trygg
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Kommunikasjonstrategi og praktisk analyse Universitetet I Agder Fakultet for samfunnsvitenskap
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Retorikk.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
STRATEGISK Kommunikasjon Fakultet for samfunnsvitenskap
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Utskrift av presentasjonen:

Brukerorientering Hvilken rolle kan kommunikasjonsfolk spille? Oslo, 15.05.08 Seniorrådgiver Sissel C. Motzfeldt

Informasjon og kommunikasjon kan benyttes til to hovedformål Å få til et godt forhold mellom virksomheten og medarbeiderne og virksomheten og omverdenen (basert på gjensidighet) Å påvirke medarbeiderne og omverden (basert på at mottakeren endrer seg)

Føringer for brukerretting på kommunikasjonsområdet Dagens statlige informasjonspolitikk Kommunikasjonsprinsippet Aktivprinsippet Helhetsprinsippet (+ leder- og linjeprinsippene) Fremtidige statlige kommunikasjonspolitikk Informasjonen skal nå fram til alle Mer medvirkning Større grad av åpenhet

Vi skal kommunisere om en sak: Strategisk kommunikasjonsplanlegging i ti trinn Definering av brukergrupper Analyse og undersøkelse av valgte brukergrupper Definering av kommunikasjonsutfordringer Overordnet kommunikasjonsmål Valg av satsingsområder Mål for hver målgruppe/hvert satsingsområde Ressurser og ambisjonsnivå Strategien vedtas Kommunikasjonsplaner Strategien evalueres

Brukergrupper velges!

To verktøy i analysefasen Kommunikasjonskartet - vi identifiserer aktuelle grupper Relasjonsanalyse – vi prioriterer blant gruppene

To typer kommunikasjonskart Overordnet kart for hele, eller deler av virksomheten identifiserer alle aktørene virksomheten har en relasjon til Kart for enkeltsaker konkret sak eller prosjekt hvem kommuniserer vi med i denne saken eller prosjektet?

Hvorfor kommunikasjonskart? Skape en bevissthet om omverdenen Grunnlag for koordinert og helhetlig informasjon og kommunikasjon fra virksomheten Grunnlag for å vurdere hvem som bør informeres eller kommuniseres med om en spesiell sak Grunnlag for å vurdere selve relasjonene med de ulike aktørene Grunnlag for å prioritere målgrupper

Kommunikasjonskart Kommunikasjons-utfordrere / medspillere Formelle rammesettere, interne og eksterne Formelt involverte Virksomheten selv Konkurrenter om saken Underliggende etater Potensielle interessenter Virksomhet/sak Andre etater med tilgrensende eller samme saksområde De som har faglig kunnskap De som leverer faglig kunnskap Videreformidlere Sluttbrukere, de som saken/virksomheten er til for

Et utbyggingsprosjekt Oslo Kommunikasjonskart Kommunikasjons-utfordrere/medspillere Formelt involverte Konkurrenter om saken Statsbygg, politikere i Oslo og Akershus, BU, BI, miljøorganisasjoner, utviklere av konkurrerende områder, entreprenører, Formelle rammesettere, interne/eksterne Stortinget, Samferdselskomiteen, Regjeringen, SD, MD, Vegdirektoratet, Oslo kommune, Riksantikvaren, Kystdirektoratet, DSB, EU/EØS Virksomheten selv StorOslo distrikt (alle seksjoner og staber), SVRØ - ledelse og stab, inkl. NTP- og kollektiv/storby-grupper, VTS Potensielle interessenter Beboere og velforeninger i nærområdet, bydelsadm. Fjordbyktr., SL, kunstnere, næringsdrivende, grunneiere og leietakere, mediene, Jernbaneverket, andre regioner, miljøorganisasjoner, Oslo kommune, Havnevesenet Underliggende etater Et utbyggingsprosjekt Oslo Andre virksomheter med samme eller tilgrensende saksområde Oslo kommune v/Samferdselsetaten, Jernbaneverket, BU (HavEiendom), Statsbygg, Oslo havnevesen, Oslo Sporveier, SL, andre utbyggere Videreformidlere Vegvesenet, samarbeidspartnere i BU, VTS, mediene, Statsbygg, trafikkopplæringsentre, NAF, NLF, miljøfora, utbyggere, entreprenører, fagmiljøer, PBE De som har faglig kunnskap Entreprenører, konsulenter, DSB, TØI, NAF, NLF, Fylkesmannen, Arkitektforeningen, OS, SL, Miljøetaten, miljøorg., Byantikvaren, Oslo elveforum, rikssynsere De som leverer faglig kunnskap Samferdselsetaten, Jernbaneverket, miljømyndighetene, Kystdirektoratet, DSB, redningsetatene, konsulenter og entreprenører, universitets- og forskningsmiljøer, fagmiljøer og interessegrupper Sluttbrukere, de som saken eller virksomheten er til for: Primærgruppene: Trafikantene (kollektiv, gående, syklende, bilistene, varetransport, tungtrafikk) Sekundærgruppene: Oslo-borgerne, eiendomsutbyggere, byutviklere (stat og kommune), kultur, næring

Relasjonsanalyse Viktighet Kvalitet Stor Liten Kan bli bedre God nok Må prioriteres Fortsette som nå Stor Viktighet Liten Må overvåkes Nedprioriteres Kan bli bedre God nok Kvalitet

Kjenner vi brukergruppene? Hva trenger vi å kartlegge? Informasjonspreferanser Kanaler Språk Nettverk Budskap Egenskaper ved avsender Tillit Omdømme Erfaring Egenskaper ved mottaker Holdninger Kunnskap Atferd Grad av involvering og motivasjon Mulighet og evner til å bearbeide informasjon Vet at de er berørt?

Budskapsutforming – to veier til mål Sentral vei taler til fornuften forutsetter mottakere som er interessert i budskapet forutsetter evne og vilje til hos mottakerne til å bearbeide budskapet Perifer vei spiller på følelsene avhengig av å fange oppmerksomhet egnet overfor målgrupper som i utgangspunktet ikke er spesielt interessert i saken

Aktuelle faktorer ved kanalvalg Rekkevidde Hvor mange vil vi treffe gjennom kanalen? Frekvens Hvor ofte vil vi treffe dem? Gjennomslagskraft Er kanalen egnet til å skape oppmerksomhet, formidle kunnskap, påvirke holdninger osv? Selektivitet Treffer vi bare de vi ønsker å nå, eller også andre? Raskhet Treffer vi dem så raskt som det er behov for? Tidspunkt Treffer vi dem akkurat når det er ønskelig?

Noen kartleggingsverktøy Samtale med nøkkelpersoner – internt og eksternt Fokusgruppe E-postundersøkelse Brukerråd, brukerpaneler, brukergrupper osv. Stemningsrapport Observasjon Registrere innkomne spørsmål/reaksjoner via Internett, førstelinje Sporadisk, jevnlig eller knyttet til spesielle tiltak

God brukerorientert kommunikasjonsarbeid fører til: Mer målrettet kommunikasjonsvirksomhet Mer fornøyde brukere Bedre omdømme for etaten Kommer konflikter i forkjøpet En etat i utvikling Mer formåls- og kostnadseffektive infotiltak