Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Advertisements

Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
Markedsutviklingen av norsk sjømat
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Forum for miljøteknologi
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
Prosent og forhold - repetisjon
Grønn frokost i Hillevåg
Oppland fylkeskommune Samferdselskomitéen
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Slide 1 Feb 2004 Shortsea Promotion Centre Norway Shortsea Norway Et myndighetsinitiativ Shortsea Norway skal bidra til å overføre transport fra land til.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Japan Karate Association Norway
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Viken Skog SA Olav Breivik
Godsfergen Fremtidens kystskip Miljøskipet (WP 3) WS II
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Vi baner veg for deg !.
I umulig er mesteparten mulig /2 ÅR SENERE... Omsatt for flere millioner Svanemerket alle produkter 3 ansatte + innleid arbeidskraft.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
INC Gruppen-Ambisjoner på Gjøa. Gruppens omsetning Totalt380 MNOK427 MNOK Oljerelatert278 MNOK269 MNOK.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
Havnedirektør, Bodø havn KF
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Sjøtransportprosjektet Gardermoen 11. jan 2012
PF SAMFERDSEL TORSDAG 19. NOVEMBER 2009 Adm. dir Tom Rune Nilsen.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Presentasjon av JCI Norway
Presentasjon av Undervisningsbygg
EU-støykartlegging og kommunal handlingsplan mot støy Oslo torsdag 6
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Presentasjon for Aukra
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
100 lure ord å lære.
Telenor Miljøkalkulator
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Antibiotikaresistens Bondens hverdag Senterkonferansen 2015 Egil Chr. Hoen Leder Buskerud Bondelag.
Maritime services in our region -
-Hvor går veien videre? ”Alt som gjøres for at idrettslaget utvikler seg fra dagens situasjon til en ønsket bedre situasjon.”
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT M ØTE MED STATSSEKRETÆR R EYNIR J ÓHANNESSON / S AMFERDSELSDEPARTEMENTET HITRA KYSTHAVN.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Norden som foregangsregion
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Bilkollektivet SA
Utskrift av presentasjonen:

Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway Presentasjon av Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway

Visjon Overføre 250.000 trailerturer fra vei til sjø Utgjør knapt 4-5 million tonn per år 30% av lastebillast nær havner Det er mulig å overføre 30 pst over på sjø – dette utgjør hele 250 000 turer pr år. (totalt 1.5 millioner billaster totalt langtransport) Når vi vet hvor stor belastning stadig økning.

Dagens presentasjon Langtransport med bil Konkurransedyktig sjøtransport Samfunnsgevinst

Langtransport med bil

Langtransport med bil* 1,5 million billaster 3,7 milliard kr samfunnskost 250 vogntogvelt per år 2,5% årlig vekst i volumer 1,6 milliard kr veislitasje 300 skadde personer/år 55% <25 km fra havn 560 km i gjennomsnitt 1,1 millioner tonn CO2/år 30 dødsulykker per år * Kjøringer på mer enn 300 km. Kilde: SSB - Lastebilundersøkelsen for inn og utland, Utenrikshandelen, TØI

Godsvolumer på lastebil i dag 13-15 million tonn/år Mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Dette er volumet som går nær havn, det vil si mindre enn 25 km fra havn. De 55 pst som ligger nærme havn. Dette er last på bil som kunne vært på båt Alt går via Oslo, og ut og inn med bil i sthererneformasjon. Tomme: DE tar med seg industrilast for en «lavere rate» enn andre vegen. Ratene laveere på retur. 100 trailere/dag = 0,6 tonn/år

Største bilvolumer i dag Inn og utgående 3-6 utenlandske 10-20 norske havner Dette er billast inn og ut av Oslo. Dette er bare norsk last.

Transportdistanse Denne plansjen illustrerer hvilke konkurransesegment vi kan være konkurransedyktige på. Skal du gjøre sjøtransport må det være konkurransedyktig mellom Oslo og de største byene.

Nærhet til terminal innenlands Mindre enn 25 km fra… mill tonn/år % Havn og togterminal 3,0 25 Togterminal 0,6 5 Havn 4,1 35 Ikke mindre enn 25 km fra Total 11,8 100 Dette viser totalt innenlands transportrbeid. Hvor mye av godset er mindre enn 25 km fra havn Alle snakker om at tkal løse alle godsutfordringer. Men det gpr ik For å ha en helhetlig godspolitikk MÅ sjø være en del av politikken. Vil skip ta fra tog? Det er en svært liten flate som er i direkte konkurranse. Av totalen utgjør det lite. Kilde: TØI - Godstransport i korridorer: Egenskaper og virkemidler for overføring av gods

Konkurransedyktig sjøtransport Fremtidens kystlogistikk

30% fra vei til sjø Når vi snakker om 30 pst, så snakker vi om de 55 pst av transportarbeidet – det vil si, det som skal under 25 km fra havn. Hvordan skal vi klare å ta disse 30 prosentene over på kjøl.?

16 arrangement 1500 deltagere

Hva skal til? Punktlig rute med høy frekvens Containere også innenlands Mer effektive havneterminaler Flåtefornyelse Mer effektiv henting og leveranse Samarbeid Tilførsel av varer inn er på konteiner, men videretransport skjer ikke slik. Må ha daglig rute, ikke ukentlig ruter. Må ha effektivisering og tettere samhandling.

GodsFergen - Partnere Hovedpartnere Forskning Kunder Havner SPC Norge, Nor Lines Forskning Marintek, DnV, BI, Pöyry, TØI Kunder NHO Logistikk og Transport, ASKO, Unil, Bring, DB Schenker, Tollpost Havner Havneforeningen, Oslo, Borg, Moss, Larvik, Grenland, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø, Sverige, Danmark Leverandører Rolls Royce, Fjellstrand, TTS, CargoXpress, Ulstein, Dykstra Et iniatiativ som er tatt av næringen er GODS FERGEN. Ambisiøst og viktig prosjekt, der SPC og Nor Lines er hovedpartnere.

Mulig fartsområde Kysttransport 200-1000 km Daglige ruter Europeisk forbindelse Ser på muligheten for å være konkurransedyktige Sør-Norge, i tillegg i TEGEs-rute. Knyttet opp mot europeiske godsknutepunkt.

Konkurranseevne Effektivisering En ekstra utfordring er at investeringskostnader må matche det stadig større innslaget av utenlandske biler. Effektivisering

Godshåndtering per lasteenhet I dag: (kr 650 kr 700 kr 1 500 kr 700 kr 650) Industriens eget effektiviseringsbehov kr 500 kr 250 kr 1 000 kr 250 kr 500 I tillegg til at skip må betale for anløp, kommer kostnad for av- og pålossing etc. Prosjektet gods-fergen ser på hvordan dette kan bli konkurransedyktig. bil havn skip (550km) havn bil Foreslått stimulerende tiltak fra myndigheter: Økobonus, Havnetilskudd

Ueffektive havner

Fremtidens kystterminal Ubetjent Tilgang 24x7 Sikret I (nær) havn Med/nær godsterminaler

Miljø-revolusjon LNG-drivstoff Landstrøm Hybrid-drift? Gass-drivstoff for trekkvogn for henting og leveranse? Seil? Mange nybygg tar i bruk ny teknologi. Framover må dette bli malen. Dette er viktig også for utviklingen av norsk maritim industri. Gjennom påtrykk for miljøinnovasjoner er norsk industri gode på mange av disse områdene. Eidesvik har vært viktig i utvilklingen. Nå leveres snart ei batteridrevet ferje som skal gå på Sognefjorden.

LNG-Drivstoff

Energivennlig i sjø

Landstrøm

Hybriddrift

Batteriferge

Seil

Samfunnsgevinst med sjøtransport

4-5 million tonn/år fra vei til sjø Ambisjonen tilsvarer en transportmengde på overføring av 4,2 millioner på sjø

Samfunnskostnad for vogntog ​ ​kr/tonn-km Lokale utslipp​ ​0,047 Støy​ ​0,070 Kø​ ​0,023 Ulykker​ ​0,035 ​Slitasje ​0,129 CO2​ ​0,009 ​Totalt ​0,314 Kr 5,7 * 0,4 / 18 = 12,5 øre per tonn-km Dieselavgift utgjør 0,125 Kilde: TØI Rapport 1140/2011 - Dataverktøy for beregning av samfunnsøkonomisk nytte av godstiltak

​Totalt ​720 Samfunnsbesparelse ​ ​mill. kr / år Lokale utslipp​ ​110 Støy​ ​160 Kø​ 50 Ulykker​ ​80 ​Slitasje ​300 CO2​ ​20 ​Totalt ​720

Sjøtransport har mye mindre CO2 utslipp enn bil

Bidrag fra myndighetene Økobonus Gratis Kystterminaler Annet God tilførselsvei til Kysterminal Gass-trekkvogner i kollektivfeltet Kjøreavgift på lastebiler Tilskudd til miljøinvesteringer Siden næringa ikke klarer dette sjøl, har vi to tillegg til tiltak. Økobonus Gratis Gods-ferjeleie Dette vil kunne være god samfunnsøkonomi.

Godsoverføring– kr 3 millard Nasjonal Transportplan 2014-2023 Overføring vei til sjø Støtte til utpekte havner Støtte til havnesamarbeid Varestrømsanalyser

Konklusjon

Sjøtransport er best for samfunnet!

Sjøtransport - Samfunnsfordeler Fortrinn Stor kapasitet i havnene Lave investeringer Minimale driftskostnader Kort planleggingstid Samfunnsgevinst Kortere køer Færre trafikkulykker Mindre støy Mindre utslipp Lavere kostnader og bedre service for kunder

Takk for oppmerksomheten!