Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krisetider – men ikke for oss?!
Advertisements

Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Vann på avveier – en bransjeutfordring
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Å være eller å drite i været
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
TRYGG HANDEL PÅ NETT 23. april 2014 • IDA SMÅGE BREIDABLIKK.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Klima og fallskjermhopping
Nordisk tilsynskonferanse
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Energikrav i teori og praksis
Defo – Distriktenes energiforening1 Erik Winther Innspill fra Defo for drøftinger i samarbeid med NVE, Konkurransetilsynet, Forbrukerombudet.
Matvaresikkerhet og jordvern
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Clipa Verdens første C02 nøytrale konvolutt
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
3 Jeg og mitt.
Pellets i Hallingdal er kortreist og miljøvennlig energi!
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Varmepumpe.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Kontaktmøte OED 22. april 2010 Felles nasjonale tariffer? Knut Lockert, daglig leder Defo.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Christian Grorud
Bruk av klimabegreper i markedsføring
Hvem er klimanøytral? Steffen Kallbekken. 2 Vinkling Er du klimanøytral hvis du har beregnet utslippene og kjøpt nok kvoter? Mange valgmuligheter Trenger.
Klimabegreper i markedsføring Om klimanøytralitet Arendal som eksempel FN’s klimanøytrale nettverk – CN-Net Forbrukerombudet 24.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Les s Les ”Sametinget” I par velg 1 av temaene Oppsummere dette temaet og forklare hvorfor det er av betydelse (30 min) Klassen skal.
Tolv teser for en sosialt rettferdig klimapolitikk Asbjørn Wahl Fagforbundet / For velferdsstaten.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Matkjedeutvalgets analyseramme
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
Ny klima og energistrategi i Troms
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Forbrukerpolitiske utfordringer Forbrukerpolitisk Forum Kjell Erik Øie Statssekretær
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
Tvisteløsning i Norge Ingeborg Flønes Direktør Forbrukerservice Forbrukerrådet.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Utenomrettslig klagebehandling i de nordiske land Linda Olsen.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Innsamling via telefon 27. april 2016 Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør.
Markedsføring.
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon

Forbrukerombudets rolle Forvaltningsorgan - tilsynsmyndighet Markedsføringsloven - Markedsføring -Avtalevilkår i standardkontrakter Sanksjonssystem -Forbudsvedtak av FO og/eller Markedsrådet -Tvangsgebyr ved brudd på vedtak Forbrukerombudet vs. Forbrukerrådet

Forbrukerombudets miljøstrategi Proaktivt arbeid –Nasjonale retningslinjer –Nordiske retningslinjer –Behandling av enkeltsaker Vi var godt forberedt når miljøbølgen skylte inn over oss Villedende bruk av miljøpåstander er et høyt prioritert område

Hvorfor er FO opptatt av miljø- og klimapåstander? Klimaendringene har for alvor satt miljøet på dagsorden Økt fokus og etterspørsel blant forbrukerne, næringsdrivende og media Miljø og klima selger! Grønnvasking Positivt med fokus på annet enn pris, men miljø- og klimaegenskapene skal ikke overdrives og ikke villede Forbrukerne etterspør informasjon FO er opptatt av at forbrukerne får nøytral og riktig informasjon gjennom markedsføringen

Hva er gjort på miljøområdet? Inflasjon i bruk av miljøpåstander –Bil, energi Større opprydningsaksjon innen flere bransjer førte til markert forbedring Vi har sett et skift i retning bruk av klimapåstander, og særlig bruk av begreper som klimanøytral, klimabalansert og karbonøytral

Bruk av klimapåstander som klimanøytral Vi har grovt sett tre veier å gå: –Forby bruk av slike begreper –Stille strenge krav og kriterier for bruk –Akseptere bruk av andre begreper a la lavkarbon eller Godt CO2-valg

Alternativ 1 – forbud mot bruk av klimanøytral og lignende Å tillate bruk er avlat – burde i utgangspunktet ikke sluppet ut klimagasser Vanskelig å dokumentere for bedriftene Vanskelig å forstå for forbrukerne Gjør dette det villedende å bruke begrepet? Frivillig kvotekjøp. Forbud passiviserer bedriftene Hvordan skal forbrukerne orientere seg når ingen begreper kan brukes? Er et innarbeidet politisk begrep – FN, regjeringen og lignende

Alternativ 2 – kan brukes, men med strenge kriterier Dersom klimanøytralite t er umulig å dokumentere, er det villedende selv med kriterier Hvordan skal kriteriene følges opp og kontrolleres? Gulrot fremfor pisk – motivasjon! Kan skape klarhet for forbrukene – kan sjekke hva bedriftene gjør Strenge kriterier skjerper

Alternativ 3 – andre begreper som lavkarbon eller Godt Co2-valg Vil være vanskelig å gi kriterier – kan være alt og ingenting Vanskelig for forbrukerne å velge riktig ut fra et slikt begrep Lite fengende? Er så vagt at det skal mye til for at de villeder forbrukerne Mange kan trolig bruke det – noe som jo er proble- matisk

Mulige kriterier – alternativ 2 Enkelte bransjer utelukkes fra å bruke begrepet? Hvordan beregne utslippene? Plan for reduksjon av egne utslipp –I forhold til hva? Hva er år null? –Over hvor mange år? –Hvor mye? –Årlig innskjerping

Mulige kriterier – alternativ 2 Verifisering av utslippsberegningen, utslippsreduksjonsplanen oa? Kompensere gjennom kvotekjøp, men for en begrenset andel? – skal det tillates kjøp av kvoter for 90% av forurensingen? Hvilke kvoter – FN/Gullstandar? Forklarende undertekst / konkretisering av hvor stor andel egne utslipp man reduserer og hvor store kvoter man kjøper

Hva nå? Finanskrisen tar slutt og miljø og klima vil igjen få overskriftene Vi ønsker samarbeid om bruk av klimapåstander i markedsføringen Vi ønsker innspill fra dere om i hvilken retning vi skal gå