- et viktig grunnlag for bedre eiendomsforvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

W w w. c a p p a. n o Cappa Trivselbarometer ® Cappa Trivselbarometer ® (Internundersøkelse for kjøpesentre / kjeder) NB: Presentasjonen er selvgående.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Prosesstyring som styringsverktøy
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Velkommen til en presentasjon av Avvikssystemet Input Process
Bioteknologinemda
Hva er Fretex ?.

1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Kontostreng og annet artig…
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Resultater Kundesenter
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
10. Organisasjoners effektivitet
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Outsource eller drifte selv ?
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.

Mål i prosjekter.
LP og evidens i undervisningen
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Problemstyring Problem Management
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
FRIVILLIGHETSREGISTERET En presentasjon fra Frivillighet Norge.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Klassifisering av sykehusareal FSTL høstkonferanse 2015 Marte Lauvsnes (Sykehusbygg) Anne Kathrine Larssen (Multiconsult)
GNA - Gemensam Nordisk Anläggningsmarknad Prosjekt - Felles funksjonskrav Nordisk sjefsmøte – Island 11. august 2008 Tor-Sverre Thomassen Vegdirektoratet.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Benchmarking av FDVUS. Kontinuerlig forbedring. Økt verdiskapning? Hege Mathiesen Controller.
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Selge et produkt eller en tjeneste
||.
Bakgrunn, status og fremtidsplaner
Utskrift av presentasjonen:

- et viktig grunnlag for bedre eiendomsforvaltning Workshop Lillestrøm 30. oktober 2008

Daglig leder/ sekretariat Organisasjon Kompetanse- gruppe FM Drift FM-Service Renhold Daglig leder/ sekretariat Styret FM = Facilities Management EuroFM, NordicFM …har 153 eiendomsforvaltere og byggherrer som medlemmer. 3

Kan lastes ned gratis her: http://www.be.no/beweb/kobe/kompetansekilder/kildetop.html eller http://www.nbef.no

Benchmarking Prosess der ytelsen (inkludert pris) til fasilitetstjenester måles, og resultatene sammenlignes internt eller eksternt. (NS-EN 15221-1) Opprinnelig et referansepunkt for landmålere Benchmarking er en læreprosess Det er en prosess for å finne, tilpasse og implementere beste praksis. Starter med å identifisere hva som skal bli bedre.

Historikk og framdrift Starten var et FoU prosjekt Trinn 1 (avsluttet sommer 1999) Rapport ”Utarbeiding og bruk av nøkkeltall Forslag til ny kontoplan (NS 3454) Trinn 2: 1999- 4.kv.2000 System og verktøy for innsamling, bearbeiding og presentasjon av nøkkeltall System og underlag for benchmarking-prosesser Pilot-prosjekt: 4.kv. 2000 Utvikling 2001 - 2007 Årlige oppdaterte nøkkeltall og benchmarkingsunderlag Foreningen Nøkkeltall for benchmarking stiftet 13. mars 2001 Nettverk i NBEF pr 1 januar 2003 Samarbeid med andre miljøer (spesielt i Norden (og Europa)) Benchmarkingsprosjekter 2004 – 07 KoBE1 midler i 2007 Status ferdig. Overgang til drift 1KoBE = Kompetanse for Bedre Eiendomsforvaltning

Hvem stod bak FoU-prosjektet Finansiert av: Statsbygg Forsvarets bygningstjeneste (Forsvarsbygg) Norsk Forening for Eiendomsforvaltning (Norges Bygg- og Eiendomsforening) Multiconsult AS Økobygg (GRIP-senter) SND KoBE Flere andre var bidragsytere i arbeids- og høringsgrupper, bl.a. NVE’s byggoperatør NBEF eier databaseverktøyet

Benchmarking forteller deg: ’Hvor god er du’

Databasen gir deg bare 15% resten er læreprosessen!

En benchmarkingprosess består vanligvis av 5 faser: Planlegge/velge dokumenter og prosesser som skal benchmarkes. Søke etter den riktige (”beste”) benchmarkingpartneren. Observere og analysere hvordan benchmarkingpartneren utfører prosessen. Analysere årsakene til gap i prestasjoner. Tilpasse og implementere forbedringstiltak. Resultatet kan oppsummeres i et ”spider-diagram” som illustrerer eget prestasjonsnivå mot beste praksis.

Prosessen kan gjennomføres som: intern benchmarking mellom bygg, avdelinger eller regioner i en bedrift, konkurrent-benchmarking mot de beste reelle konkurrentene, funksjonell benchmarking der en lærer av de nærmeste rundt seg eller generisk benchmarking der en sammenligner uavhengig av bransje.

(Service level agreement) Et eksempel fra: Renhold (NS-INSTA 800) Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement. Kvalitet Golv SLA (Service level agreement) Støv tid

Hvilken vaskemaskin velger du i dag?

Hvilken bygning velger du i morgen? A B C D E F G Lavt forbruk Høyt forbruk A B C D E F G Lavt forbruk Høyt forbruk A G C A B D E F G Lavt forbruk Høyt forbruk TEK - krav Motivasjon til å gå lengre enn TEK

Nøkkeltall er ikke bare kr/m2

Nøkkeltall i praktisk anvendelse Økonomioppfølging og -styring Beslutningsstøtte Benchmarking Livsykluskostnader Investeringsanalyser, alternativsvurderinger Husleie

”Vær varsom - plakaten” Ulikt referansegrunnlag – kontoplan og standarder Avhengig av å kjenne hvilke påvirkningsfaktorer som gjelder for sammenligningsgrunnlaget Basert på reelle, ikke nødvendigvis optimale FDVUS-kostnader Nøkkeltall kan svinge betydelig fra år til år Fare for misbruk Etiske retningslinjer (nfb) Bevisst bruk av nøkkeltall!!!

Statistisk grunnlag/vurdering Verdien av dataene nfb operer med følgende: Nøkkeltall basert på mer enn 25 svar anses for relativt gode 5-25 svar anses for mindre gode Mindre enn 5 svar oppfattes som eksempeltall

Hva kan nfb tilby i dag Faglig nettverk m/ workshops WEB-sidene, registrering, rapporter, rapportgenerator m.m Database med 2,5 mill m2 bygningsmasse Årlig Standard rapport, anonymisert Pr. forvalter: individuell rapport med egne data pr. objekt Referansegruppe for tvilsspørsmål og justeringer Dato: Side: 20

Hva har vi lært siden starten? Ulik tolkning av definisjoner og referansegrunnlag; felles grunnlag oppnådd gjennom referansegruppe Fremskaffelse av data kan være arbeidskrevende WEB-registrering –mangler/justeringer/tilpasninger Behov for videreutvikling av databaseverktøyet Behov for output, hvilke opplysninger er nødvendig? Er avhengig av hva ”medlemmene” vil/ønsker. Utfordrende å få dratt i gang benchmarkingsprosjekter Gjøre innlegging av tall mer fleksibel Danne egne benchmarkingsgrupper på nett

Veien videre- slik vi ser det Begrepene ”kvalitet og ”kundeverdi/-tilfredshet” vil bli sentrale måleparametere Få skilt ”de beste” fra gjennomsnittet De som ikke vil drive med benchmarking vil bli tapere og ikke minst bli et ”lett bytte” for ”Outsourcingskåte” beslutningstakere BM vil bli en naturlig del av en eiendomsforvalters virksomhet - ingen kan lenger bare drive med sitt eget Forbedringsprosessene vil gå fra å være definerte prosjekter til kontinuerlige prosesser Nøkkeltallene vil bli flere og bedre, dvs. vi får gode ”snitt-tall” for ulike typer bygg og eiendomsforvaltere. De som har outsourcet trenger nøkkeltall for å vite om de betaler alt for mye.

Årshjulet 2009 forslag Forberedende work-shop om våren. Opplæring av nye brukere. Starthjelp kickoff. Presentere vesentlige endringer. Legge inn data. Frist 1. juni. Årlig rapport lages av nettverket den 15. aug. Presentasjon, workshop ultimo oktober. Dato: Side: 23

NBEF/nfb har de beste nøkkeltallene Nøkkeltallene er basert på faktisk registrert forbruk Samarbeider med Sverige, Danmark og Finland (arbeidsgruppe) NB ! Nøkkeltall er ikke bare kr/m2