Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Vurdering for læring.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Veiledning av elever / lærlinger
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
- Hovedrolle eller birolle
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Organisering av 3. semester praksis
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Og.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet

Planen for timen 1.Gå gjennom studentevaluering av 3.semester praksis 2.Se frem mot 4.semesterpraksisen 3.Se på Praksiskortet 4.Se på Praksiswikien

Bakgrunn for undersøkelse Første gjennomkjøring av ny praksis Nytt for oss – nytt for dere – nytt for skolene Viktig å hente inn erfaringer fra praksis Del av ILS sitt kvalitetssikringssystem 47 av 85 svarte på undersøkelsen (55%) Tydelige og konstruktive tilbakemeldinger Mye å jobbe med, men på rett vei

Viktigste funn Aller fleste parpraksis (67%) Aller fleste 8-10 timer i klasserommet (41%) Selv ansvar for 2-4 timer (44%) Praksis i ett fag (52%) – to fag (48%) Gjennomførte undervisning alene (56%) 80 % fornøyd med mottakelsen av praksisskolen – 8% lite fornøyd 75% fornøyd med kontaktperson – 8% lite fornøyd 67% fornøyd med veiledning – 8% lite fornøyd

69% fornøyd med praksispartner – 19% hadde ikke praksispartner 44% ønsker at praksis skal være i en bestemt uke – ”… litt større spredning av praksisdagene” – ” … la studentene selv avtale med praksisskolen” – ” … ha undervisningsfri på Blindern når man skal i praksis” 46% ble forhindret fra å gjennomføre deler av praksis grunnet aktiviteter ved UiO

50% mente at Praksiskortet hadde liten betydning for gjennomføring 50% mente at Praksiskortet hadde stor betydning for oppsummering av praksis –”Gå gjennom praksiskortet sammen med representant fra praksisfeltet” –”… burde være plass til å skrive hvorfor man eventuelt ikke fikk gjennomført noen av punktene” –”… kan dog virke som veilederne ikke brøy seg så veldig om å kvalitetssikre at alle punktene faktisk ble gjennomført” –”… for store krav med tanke på at praksis varte bare en uke” –” … god måte å oppsummere perioden på”

72% godt læringsutbytte fra praksis – 15 % lite læringsutbytte 17% fornøyd med informasjon i forkant – 41% lite fornøyd med informasjon 75% mer lyst til å bli lærer på bakgrunn av praksis – 4% mindre lyst 82% vil anbefale LeP for andre

Ordet fritt ”Det er problematisk at praksisen og alt av evt. faglig forberedelse/oppfølging kommer i tillegg til annen undervisning” ”Jeg skulle ønske at praksisen hadde vart lenger... og at vi ville fått anledning til å være selvstendige og undervise på egen hånd i enda større grad :-) ” ”Det var en fantastisk flott praksis på mange måter. Praksis utviklingen er imidlertid avhengig av at veilederkompetansen i skolen øker. ” ”Den føltes i veldig stor grad som en belastning, da man gikk glipp av veldig mye relevant undervisning på blindern. I stedet for å bli veldig positivt ble den et voldsomt stressmoment”

”Det ble litt mye dødtid, ihvertfall ved skolen jeg var på” ”frustrerende utover all grenser at alle fakultetene vi hadde kurs på ga fint f*** i at lektorstudenter hadde praksis” ”Det er fint at det legges inn mer praksis i Lektorprogrammet - men det må gjøres slik at det ikke går utover fagstudiene våre” ”Uoversiktlig informasjon da det stod på, men er i ettertid glad for erfaringer gjort i praksisperioden” ”i tillegg synes jeg kravene på praksis-kortene var litt vel høye til at vi får utfylt dem første praksis”

Den gode historien ” Vi ble respektert av elevene” ”fikk jeg imidlertid den beste veiledningen jeg noen gang har fått” ”På min praksisskole synes jeg det var så utrolig positivt at alle de personene vi var i kontakt med, så på oss som ressurspersoner” ” Det føltes utrolig godt å kunne bidra og at det vi gjorde ble verdsatt! :-) ”

”Opplevde god tilbakemelding fra veileder og elever - flott motivasjonsfaktor for videre studier!” ”vi fikk en utrolig god veileder. han løftet hele perioden, og ga oss selvtillit på forhånd til de timene vi grudde oss litt til å ha.”

Umiddelbare tiltak 1.Ikke krav om oppmøte hele dager –5-8 timer i klasserommet i løpet av uken + veiledning + aktuelle møter i fellestid –Tilpasse dette til å omgå undervisning ved UiO –Unngå dødtid 2.Revisjon av innhold i Praksiskortet –På bakgrunn av evalueringen samt samtaler med praksisfeltet – nå mer virkelighetsnær –Praksiskortet vil være førende for innhold og gjennomføring og oppsummering av praksis –Gjennomføring av praksis opp til skolene og studentene 3.MATNAT – piloten. Si fra til studiekonsulent om hvilke fag som eventuelt kolliderer med praksis – de vil sette inn ekstra undervisning mot de aktuelle studentene

Veien videre Undervisningsfri uke – fortsatt en lang vei å gå Kan andre fakulteter gjøre som MATNAT? Studiepoeng for praksis? Praksis som eget fag? -> Fronter /emneside til informasjon Utvidet før /etteropplegg -> rom og økonomi Vi jobber kontinuerlig for en bedre lærerutdanning – trenger deres tilbakemeldinger

Organisering av 4.semester praksis (uke 5) Samme skole – samme praksispartner – samme veileder Ikke krav om oppmøte hele dager – tilpasse praksisen til undervisning på UiO Fokus skal være på enkelteleven / liten gruppe Prøve seg på differensiert undervisning Eks: Faglærer/veileder planlegger en time, og gjennomgår noe fagstoff foran hele klassen. Studenten(e) blir deretter satt inn på en gruppe for å prøve litt differensiert undervisning (det være seg mot en enkeltelev med spesielle behov, en gruppe faglig sterke elever eller en gruppe elever med faglige svakheter). I etterkant av timen diskuterer veileder og studenter erfaringen fra timen. Skolen skal derfor virkelig nyttegjøre seg av studentene som en ressurs.

Tips til 4.semesterpraksisen Dere som skal på samme skole: Sett av tid - snakk sammen om forventninger/ønsker Se på utviklingspunktene fra 3.semesterpraksisen sammen med medstudent og veileder – hvordan utvikle seg på de nevnte punktene? Se på Praksiskortet og Praksiswiki