Inger Langseth Program for lærerutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Den som spør….. Inger Langseth Program for lærerutdanning.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kompetente barn og unge
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Everquest som læringsplattform
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Misjon – å krysse grenser
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Misjon – å krysse grenser
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Inger Langseth Program for lærerutdanning Den som spør….. Inger Langseth Program for lærerutdanning

Death Harold Pinter What made you declare the dead body dead? Did you declare the dead body dead? How well did you know the dead body? How did you know the dead body was dead? Did you wash the dead body? Did you close both its eyes? Did you bury the body? Did you leave it abandoned? Did you kiss the dead body? Where was the dead body found? Who found the dead body? Was the dead body dead when found? How was the dead body found? Who was the dead body? Who was the father or daughter or brother Or uncle or sister or mother or son Of the dead and abandoned body? Was the body dead when abandoned? Was the body abandoned? By whom had it been abandoned? Was the dead body naked or dressed for a journey?

Hvilke spørsmålsteknikker bruker du? Effektive lærere bruker:( kognitiv utvikling) flere åpne enn lukkede spørsmål. flere komplekse enn enkle spørsmål. Undersøkelser fra England viser at av alle spørsmål er: 70-80% enkle lukkede faktaspørsmål 20-30% er spørsmål som krever forklaring, klargjøring utdypning, eller generalisering (Dpt of education and skills, England) Det tar ca 0.9 sekunder fra lærer spør til svar avgis – 3 sek er å foretrekke more: effctive questioning ffective questioning Research evidence suggests that effective teachers use a greater number of open questions than less effective teachers. The mix of open and closed questions will, of course, depend on what is being taught and the objectives of the lesson. However, teachers who ask no open questions in a lesson may be providing insufficient cognitive challenges for pupils. Questioning is one of the most extensively researched areas of teaching and learning. This is because of its central importance in the teaching and learning process. The research falls into three broad categories: • What is effective questioning? • How do questions engage pupils and promote responses? • How do questions develop pupils’ cognitive abilities? It is estimated that 70–80 per cent of all learning-focused questions require a simple factual response, whereas only 20–30 per cent lead pupils to explain, clarify, expand, generalise or infer. In other words, only a minority of questions demand that pupils use higher-order thinking skills.

Refleksjon VIDEO norwenglishteaching Å stille spørsmål er fundamentalt for å skape god undervisning og læring Effektive spørsmål er en ferdighet som kan læres Hensikten er å Skape interesse, engasjere, utfordre Sjekke forståelse Mobilisere eksisterende kunnskap Forkusere på tema og begrep Utvikle tenkingen til det analytiske og vurderende Lede elever gjennom en undervisningssekvens Formulere hypoteser, problemstillinger, spørsmål Fremme refleksjon rundt egen læring

Oppgave 1 pitfalls Se teksten side 4-5 Hva kjenner du deg igjen i?

Oppgave 2 Spørsmålssekvens

Klassesamtale Forbered spørsmålene i en sekvens konnotasjon, denotasjon, assosiasjon Taksonomi Bloom: fakta, forståelse og bruk - problemløsing Fortell klassen hva de skal gjøre/ viktigste spørsmål Gi elevene tid til å tenke Skap et trygt læringsmiljø ved å la elevene samarbeide før de svarer No-hands rule All hands rule Fortell hva du venter av svaret

Klassesamtale Elevsvarene Unngå unødvendig rosing som good, fine Påpek feil, eller misforståelser Korrekt svar: spør hvordan eleven kom frem til svaret Delvis korrekt: be om utfyllende kommentar der det er feil Feil svar: forenkle spørsmålet, gi deler av svaret Spekulasjon: alle svar aksepteres (åpne spørsmål) Et eksempel: Hvorfor kjører noen på høyre og andre på venstre side av veien? Finn hva tre av fargene har til felles og forklar hvorfor: rød, gul, grønn, hvit

Klassesamtale Hva er et godt svar? “Generally, an answer is a reply to a question or is a solution, a retaliation, or a response.”(Wiki) Hva er et godt svar? Ord – setning – paragraf – dokument- ? Question: Who was the first man on the moon? Answer: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_speeches Neil Armstrong was the commander of the Apollo11 mission to the moon in 1969. On July 20,1969, Armstrong became the first man to walk on the moon, and made his famous statement, “That’s one small step for a man, one giant leap for mankind.” Sjekke lekser: tendens til å åpne samtalen ved feil svar og lukke samtalen ved riktig svar. (Tartwijk 1987)

Elevsvarene – oppfølgende spørsmål Extension Require students to elaborate on the response given to an earlier question. Such questions indicate to the learner that the original response was in the right direction but was not adequate. Clarification Useful when the student’s response is unclear or incomplete. Justification Require the learner to provide rationale for the previously-given response. Useful in providing insights into thinking and reasoning processes of students and revealing errors in these processes. Prompting (hint) Useful when students do not respond to the original question Redirection Used to elicit a variety of opinions during problem-solving sessions or discussions. Planning Use questions to identify learning objectives for follow-up self-study. Pose questions Utdypende spørsmål, oppfølgingsspærsmål

Klassesamtale Elevspørsmålene Modellæring – If I want to….I will need to find out how… Et problem: diskuter med elevene hvilke spørsmål som må stilles – if you want to find out why R&J commmitted suicide, what questions… Spill 20 spørsmål- grupper spør&svarer Still spørsmål til tekst- predict før lesing-verify Still spørsmål om det de vil lære mer om Spekulasjon: alle svar aksepteres (åpne spørsmål) Et eksempel: Hvorfor kjører noen på høyre og andre på venstre side av veien? Finn hva tre av fargene har til felles og forklar hvorfor: rød, gul, grønn, hvit

Alternativer til spørsmål Kommenter et utsagn Tegn kunnskapen (segregation) Kan du si litt mer om dette? Hva tror du vil skje hvis….? Finnes det andre måter å gjøre dette på? Gi litt mer informasjon om…… Klargjør: dette er slik fordi….. Gjenta elevenes kommentarer Oppsummer

Kroppspråk - Speilingsteknikk - verbal - fysisk (Rizolatti) - speilnevroner (kunnskap, autentisk, engasjert) 85% av kommunikasjonen ?

Oppsummering Ta stilling til disse utsagnene: Gode spørsmål krever kunnskap. Gode spørsmål er ekte.

Å stille spørsmål som utfordrer Vær bevisst på hva du vil ha ut av svaret Fakta –enstavelsesord (lukket spørsmål) Kjent svar – kun tilsynelatende åpent spørsmål Refleksjon, definisjon, forståelse –(åpent spørsmål) Gi elevene tid til å reflektere Lengre svar – krev et visst antall ord Ikke svar på dine egne spørsmål Still ett spørsmål i gangen Klarhet – elevene forstår hva du forventer Still spørsmål med stigende vanskegrad Denotasjon, konnotasjon, assosiasjon Kunnskap, ferdigheter, holdninger (kognitive ferdigheter) Få alle elevene til å delta Skriv og vis svaret eller ”no hands” policy Ta alle elevsvar på alvor? Be om utdypning av svaret, ”interessant” How do questions engage pupils and promote responses? It doesn’t matter how good and well structured your questions are if your pupils do not respond. This can be a problem with shy pupils or older pupils who are not used to highly interactive teaching. It can also be a problem with pupils who are not very interested in school or engaged with learning. The research identifies a number of strategies which are helpful in encouraging pupil response. (See Borich 1996; Muijs and Reynolds 2001; Morgan and Saxton 1994; Wragg and Brown 2001; Rowe 1986; Black and Harrison 2001; Black et al. 2002.) Pupil response is enhanced where: • there is a classroom climate in which pupils feel safe and know they will not be criticised or ridiculed if they give a wrong answer; • prompts are provided to give pupils confidence to try an answer; • there is a ‘no-hands’ approach to answering, where you choose the respondent rather than have them volunteer; • ‘wait time’ is provided before an answer is required. The research suggests that 3 seconds is about right for most questions, with the proviso that more complex questions may need a longer wait time. Research shows that the average wait time in classrooms is about 1 second (Rowe 1986; Borich 1996).

A Public Forum debate A Public Forum debate follows this timing schedule: Team A: First Speaker: Constructive Speech 4 minutes Team B: First Speaker: Constructive Speech 4 minutes Crossfire (between first speakers) 3 minutes Team A: Second Speaker: Rebuttal 4 minutes Team B: Second Speaker: Rebuttal 4 minutes Crossfire (between second speakers) 3 minutes Team A: First Speaker: Summary 2 minutes Team B: First Speaker: Summary 2 minutes Grand Crossfire (All speakers) 3 minutes Team A: Second Speaker: Final Focus/Last Shot 1 min Team B: Second Speaker: Final Focus/Last Shot 1 min (Wikipedia)

Muntig samhandling - gruppeoppgaver Tekstlesning – tekst deles ut Begrepsforståelse En gruppe stiller spørsmål En gruppe svarer Lærer observerer Job Intervju forbered og gjennomfør intervju http://www.datsi.fi.upm.es/~frosal/docs/25mdq.html

Litteratur Dpt for Education and Skills UK Teaching repertoir Unit 7: Questioning