Opplæring 1. linje brukerstøtte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
telenor.com – forsideanalyse
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Microsoft Office2010 ved UiO Fellesmøte IT-ansvarlige januar 2011.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Opplæring: Lokale koordinatorer i bydel Stovner
Informasjon om utrulling av
Informasjon om prosjekt
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Informasjon om prosjekt
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Opplæring: PC-er Programvare DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Opplæring: PC-er DMF DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet Jan Inge S. OhrenOppdatert.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
Eivind Trondsen IBM Global Services.
Windowsklientene og SCCM Hva er status til jul 2012?
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Østfold fylkeskommune Cerebrum-seminar 2014 Jan Roar Skaar og Anders Aagaard Sørby.
Endring av skjermoppløsning på tynnklient
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Webinar – eWorker og eMeetings
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Windows – drift, rutiner og SCCM
Hovedprosjekt 59 Nettverk med Linux filserver og terminalserver ved Orkdal vgs.
Kort om departementets arbeid mot 2015
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
Testadministrasjon Regnetesten. har det faglige og tekniske ansvaret for testen oppretter brukere og tildeler passord gir support til testveiledere Sertifiseringskurs.
Windows-klienter ved UiO
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Hjemmekontor Ole Kristian Holseth
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN IT-avdelingen. uib.no Fra IT-avdelingen UiB IT-avdelingen Tore Burheim IT-direktør Magne Bergland Seksjonsjef Brukerstøtte-
Hvorfor Techfest 16. februar 2006 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 16. feb Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk.
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
1 Datamaskiner Den tilbudte modellen for standard, stasjonær kontorpc vil dekke behovet til majoriteten av brukerne. Alle datamaskiner skal være ihht rammeavtalene.
TJØME KOMMUNE IKT utfordringer Flere brukere – spesielt PLO Flere maskiner Flere programmer i bruk Økt bruk av IKT på alle områder Økt forventning om tilgjengelighet.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
IT-Konferansen 2017 Windows klient.
Vi vil – og vi får det faktisk til!
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring 1. linje brukerstøtte Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR

Agenda Velkommen, presentasjon av deltagerne Informasjon om prosjektet Demonstrasjon av den nye plattformen (AKS) Strekk & tøy Hva er konsekvensene for deg og «dine» brukere? Din rolle og prosjektets forventninger til deg som 1.-linje USS – presentasjon ved Johnny Nyløvold Praktisk sesjon med pålogging til AKS Takk for i dag

Bakgrunn for prosjektet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Bakgrunn for prosjektet

Bakgrunn for prosjektet Utfordringer for brukere Nedetid Utilfreds-stillende responstid Generell ustabilitet "Uvedkommende kan benytte det sentrale nettverket med de tjenester som kjører der uten å bli oppdaget og stanset." "Dagens sonemodell fremstår som svært kompleks, og har flere utfordringer når det gjelder funksjonalitet, skalerbarhet og mulighet for effektiv teknisk administrasjon." Rapport mars 2009

IKT Infrastrukturs hovedmål Forbedre responstid, stabilitet og tilgjengelighet Etablere løsninger med akseptabelt risikonivå Tilrettelegge for nye elektroniske tjenester Støtte virksomhetene til nødvendige lokale forbedringer ”Prosjektet skal opprette en ny ”grunnmur” i den sentrale IKT infrastrukturen.”

Utrulling av ny IKT-løsning Kartlegging 1 –initiell kartlegging starter Kartlegging 2 –detaljert kartlegging starter Test og verifikasjon / tilganger til app Infrastruktur klargjort for implementering Overføring fra prosjekt til drift D-dags-periode D-100 D-50 D-35 D-1 D+10 Uke 1 Uke 2 Uke 3 Uke 4

Puljevis gjennomføring Pre- 906 Pcer Applikasjonspakking og flytting UKE pilot 70 Lokasjoner Kartlegging og lokal tilpasning BNS Pilot- 2168 Pcer BFR, pulje 133 Lokasjoner BSR, SYE Pulje 1 2190 Pcer BAL, BGR, 208 Lokasjoner BGA, BUN Pulje 2 2228 Pcer fortsetter BGO, 158 Lokasjoner BNA, BSA Pulje 3 2496 Pcer BSH, BSN, 240 Lokasjoner BOS, BVA, BBJ Pulje 4 2163 Pcer HEL, VEL, Applik… 100 Lokasjoner KUL, BYM, BYS Kartl… Pulje 5 1403 Pcer BFE, KAO, EGE, OKF, BYR, GFE, 57 Lokasjoner EBY, BYA, RFT, NAE, ENE, ATF M Ferie Applikasjonspakking og flytting fortsetter D G Kartlegging og lokal tilpasning fortsetter Kartlegging og lokal og kartlegging fortsetter tilpasning fortsetter Applikasjonspakking Nov Des Jan Feb Evaluering og beslutning Mai Juni Juli Aug Sep Okt 2012 2013 2014 Mar April

Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet? Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet?

Oslofelles 2.0: ny klientplattform Tynn klient er standarden Tynne klienter går mot ny Citrix-plattform Nye tynnklienter erstatter stasjonære PC-er Stasjonære PCer kan videreføres dersom spesielle behov tilsier det Bærbar PC Bærbare PC-er installeres med Windows 7 eller byttes med ny bærbar med Windows 7

Oslofelles 2.0: ny sikkerhetsmodell Ett klientnett – «intern sone» og «sikker sone» finnes ikke lenger ute hos brukerne Brukerne kjører «interne» og «sikre» applikasjoner fra samme arbeidsflate Kun kryptert samband fra klient til datasenter

Oslofelles 2.0: ny utskriftsløsning Bruker autentiserer seg ved skriveren med kort eller kode – da kommer utskriften Ingen utskrifter «havner feil» og blir liggende tilgjengelig for andre Sikker utskrift betyr færre skrivere Det er ikke lenger behov for nettverksskrivere i to soner Antall lokale skrivere kan reduseres betraktelig

Oslofelles 2.0: applikasjoner Dagens klientapplikasjoner erstattes i stor grad av standardapplikasjoner i Oslofelles 2.0 Virksomhetsspesifikke applikasjoner / fagapplikasjoner gjøres tilgjengelig på Oslofelles 2.0 Prosjektet oppgraderer ikke virksomhetens applikasjoner Dersom oppgradering er nødvendig må virksomheten bekoste lisenser og støtte fra applikasjonsleverandør Ny kontorstøttepakke - MS Office 2010 Dersom fagapplikasjoner krever eldre versjoner av MS Office eller Internett Explorer støtter løsningen dette. Sektorsystemene – gammel løsning avvikles gradvis Sektorsystemene er tilgjengelig på Oslofelles 2.0 når utrullingen starter Brukerne flyttes over i takt med utrullingspuljene

Oslofelles 2.0: konsekvenser Løsningene i Oslofelles 1.0 - støtter de kravene til sikkerhet i Oslofelles 2.0? Lokale løsninger vurderes ; skal de tas inn på plattformen, skilles ut i egne nett eller avvikles? Når siste lokasjon i virksomheten har fått Oslofelles 2.0 innføres ny sikkerhetsmodell i virksomhetens nettverk Klienter som ikke er installert med Oslofelles 2.0 kan ikke lenger kommunisere med sentrale applikasjoner eller benytte nettverksskrivere Da nettverket i dag er relativt åpent kan det være i bruk utstyr som kommuniserer med sentrale tjenester – slikt utstyr vil ikke fungere i ny sikkerhetsmodell

Roller i virksomhetens prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Oppgaver/ansvarsområder. Prosjektleder Hovedkontakt for sentralt prosjekt og virksomhetens ansvarlige for fremdrift, bestillinger og leveranser Informasjonskontakt Planlegging, kvalitetssikring og distribusjon av informasjon i virksomheten Opplæringskontakt Tilpasning og gjennomføring av opplæringsaktiviteter i virksomheten Applikasjonskontakt Bestilling av klientapplikasjoner, allokering av installasjonsmedia og lisenser Testleder Planlegging og gjennomføring av kundetest av klientapplikasjoner i virksomheten Lokasjonsansvarlig Bestilling av maskinvare, tilgang til lokasjon for leverandører, godkjenning av installasjon på lokasjon

Roller i virksomhetens prosjekt Navn Prosjektleder Svein Rune Johnsen Informasjonskontakt Rune Bråthen Opplæringskontakt Applikasjonskontakt Abraham Lincoln Wijeyaraj Testleder Lokasjonsansvarlig

Roller i UKEs prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Navn Prosjektleder Lars G. Fredheim Informasjon Ingunn Handagard Opplæring Applikasjon Kjetil Moberg Test Ann-Kristin Gudbrandsrud Koordinator lokal implementering Arild Skuggerud

Metode for utrulling Metoden er delt inn i fagstrømmer Kundeinvolvering og prosjektledelse Informasjon og opplæring Applikasjonsmigrering Test og verifikasjon Nettverk Utrulling klient Utrulling utskriftsløsning Oppstart D-100 D-1 Utrulling D+10

Demonstrasjon av den nye Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Demonstrasjon av den nye Plattformen - AKS

Ny plattform - AKS Citrix, tynn klient, Oslo kommune terminalserver,…kjært(?) barn har mange navn… Vi kaller det AKS – Applikasjoner, Kontorstøtte og Systemer Dere kan ta AKS i bruk etter dagens møte, her kommer en kort demo

Strekk & tøy Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Strekk & tøy

Konsekvenser for deg og dine brukere Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Konsekvenser for deg og dine brukere

Spørsmål Mister jeg pc’en min? Mister jeg noen programmer? Kan jeg installere noe selv? Hva med sektorsystemene? Kan jeg bruke USB? Kan jeg beholde skriveren min? Kan jeg jobbe hjemmefra? Kan ungene låne min bærbare til skolearbeid? Var det mer dere lurte på? Kom med det!

Din rolle og prosjektets forventninger Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Din rolle og prosjektets forventninger

Din rolle og prosjektets forventinger Din rolle som 1.-linje brukerstøtte endrer seg ikke med dette – men vi ønsker at du skal være en ressursperson for prosjektet, og for brukerne som henvender seg til deg Du får tilgang til AKS med kontorstøtte, epost, og BSR sitt fellesområde fra i dag. Slik kan du gjøre deg kjent med basisen i den nye løsningen, og være «litt proff» når brukerne kommer til deg og spør om alt mulig i mai/juni Kanskje kan du slippe å melde masse saker i BOKS fordi du vet svaret og kan hjelpe brukeren?

Informasjons- og opplæringsmateriell Prosjektet legger ut oppdatert informasjon, brukerveiledninger og tips på UKEs intranettsider: http://utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/ikt/ikt_infrastruktur/

USS har ordet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER USS har ordet

Pålogging til AKS – nå er det din tur! Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Pålogging til AKS – nå er det din tur!