Opplæring 1. linje brukerstøtte Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER IKT Infrastruktur Opplæring 1. linje brukerstøtte BSR
Agenda Velkommen, presentasjon av deltagerne Informasjon om prosjektet Demonstrasjon av den nye plattformen (AKS) Strekk & tøy Hva er konsekvensene for deg og «dine» brukere? Din rolle og prosjektets forventninger til deg som 1.-linje USS – presentasjon ved Johnny Nyløvold Praktisk sesjon med pålogging til AKS Takk for i dag
Bakgrunn for prosjektet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Bakgrunn for prosjektet
Bakgrunn for prosjektet Utfordringer for brukere Nedetid Utilfreds-stillende responstid Generell ustabilitet "Uvedkommende kan benytte det sentrale nettverket med de tjenester som kjører der uten å bli oppdaget og stanset." "Dagens sonemodell fremstår som svært kompleks, og har flere utfordringer når det gjelder funksjonalitet, skalerbarhet og mulighet for effektiv teknisk administrasjon." Rapport mars 2009
IKT Infrastrukturs hovedmål Forbedre responstid, stabilitet og tilgjengelighet Etablere løsninger med akseptabelt risikonivå Tilrettelegge for nye elektroniske tjenester Støtte virksomhetene til nødvendige lokale forbedringer ”Prosjektet skal opprette en ny ”grunnmur” i den sentrale IKT infrastrukturen.”
Utrulling av ny IKT-løsning Kartlegging 1 –initiell kartlegging starter Kartlegging 2 –detaljert kartlegging starter Test og verifikasjon / tilganger til app Infrastruktur klargjort for implementering Overføring fra prosjekt til drift D-dags-periode D-100 D-50 D-35 D-1 D+10 Uke 1 Uke 2 Uke 3 Uke 4
Puljevis gjennomføring Pre- 906 Pcer Applikasjonspakking og flytting UKE pilot 70 Lokasjoner Kartlegging og lokal tilpasning BNS Pilot- 2168 Pcer BFR, pulje 133 Lokasjoner BSR, SYE Pulje 1 2190 Pcer BAL, BGR, 208 Lokasjoner BGA, BUN Pulje 2 2228 Pcer fortsetter BGO, 158 Lokasjoner BNA, BSA Pulje 3 2496 Pcer BSH, BSN, 240 Lokasjoner BOS, BVA, BBJ Pulje 4 2163 Pcer HEL, VEL, Applik… 100 Lokasjoner KUL, BYM, BYS Kartl… Pulje 5 1403 Pcer BFE, KAO, EGE, OKF, BYR, GFE, 57 Lokasjoner EBY, BYA, RFT, NAE, ENE, ATF M Ferie Applikasjonspakking og flytting fortsetter D G Kartlegging og lokal tilpasning fortsetter Kartlegging og lokal og kartlegging fortsetter tilpasning fortsetter Applikasjonspakking Nov Des Jan Feb Evaluering og beslutning Mai Juni Juli Aug Sep Okt 2012 2013 2014 Mar April
Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet? Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Hva betyr Oslofelles 2.0 for din virksomhet?
Oslofelles 2.0: ny klientplattform Tynn klient er standarden Tynne klienter går mot ny Citrix-plattform Nye tynnklienter erstatter stasjonære PC-er Stasjonære PCer kan videreføres dersom spesielle behov tilsier det Bærbar PC Bærbare PC-er installeres med Windows 7 eller byttes med ny bærbar med Windows 7
Oslofelles 2.0: ny sikkerhetsmodell Ett klientnett – «intern sone» og «sikker sone» finnes ikke lenger ute hos brukerne Brukerne kjører «interne» og «sikre» applikasjoner fra samme arbeidsflate Kun kryptert samband fra klient til datasenter
Oslofelles 2.0: ny utskriftsløsning Bruker autentiserer seg ved skriveren med kort eller kode – da kommer utskriften Ingen utskrifter «havner feil» og blir liggende tilgjengelig for andre Sikker utskrift betyr færre skrivere Det er ikke lenger behov for nettverksskrivere i to soner Antall lokale skrivere kan reduseres betraktelig
Oslofelles 2.0: applikasjoner Dagens klientapplikasjoner erstattes i stor grad av standardapplikasjoner i Oslofelles 2.0 Virksomhetsspesifikke applikasjoner / fagapplikasjoner gjøres tilgjengelig på Oslofelles 2.0 Prosjektet oppgraderer ikke virksomhetens applikasjoner Dersom oppgradering er nødvendig må virksomheten bekoste lisenser og støtte fra applikasjonsleverandør Ny kontorstøttepakke - MS Office 2010 Dersom fagapplikasjoner krever eldre versjoner av MS Office eller Internett Explorer støtter løsningen dette. Sektorsystemene – gammel løsning avvikles gradvis Sektorsystemene er tilgjengelig på Oslofelles 2.0 når utrullingen starter Brukerne flyttes over i takt med utrullingspuljene
Oslofelles 2.0: konsekvenser Løsningene i Oslofelles 1.0 - støtter de kravene til sikkerhet i Oslofelles 2.0? Lokale løsninger vurderes ; skal de tas inn på plattformen, skilles ut i egne nett eller avvikles? Når siste lokasjon i virksomheten har fått Oslofelles 2.0 innføres ny sikkerhetsmodell i virksomhetens nettverk Klienter som ikke er installert med Oslofelles 2.0 kan ikke lenger kommunisere med sentrale applikasjoner eller benytte nettverksskrivere Da nettverket i dag er relativt åpent kan det være i bruk utstyr som kommuniserer med sentrale tjenester – slikt utstyr vil ikke fungere i ny sikkerhetsmodell
Roller i virksomhetens prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Oppgaver/ansvarsområder. Prosjektleder Hovedkontakt for sentralt prosjekt og virksomhetens ansvarlige for fremdrift, bestillinger og leveranser Informasjonskontakt Planlegging, kvalitetssikring og distribusjon av informasjon i virksomheten Opplæringskontakt Tilpasning og gjennomføring av opplæringsaktiviteter i virksomheten Applikasjonskontakt Bestilling av klientapplikasjoner, allokering av installasjonsmedia og lisenser Testleder Planlegging og gjennomføring av kundetest av klientapplikasjoner i virksomheten Lokasjonsansvarlig Bestilling av maskinvare, tilgang til lokasjon for leverandører, godkjenning av installasjon på lokasjon
Roller i virksomhetens prosjekt Navn Prosjektleder Svein Rune Johnsen Informasjonskontakt Rune Bråthen Opplæringskontakt Applikasjonskontakt Abraham Lincoln Wijeyaraj Testleder Lokasjonsansvarlig
Roller i UKEs prosjekt Oppgaver i fagstrømmen knyttes til roller i prosjektet og virksomheten Rolle Navn Prosjektleder Lars G. Fredheim Informasjon Ingunn Handagard Opplæring Applikasjon Kjetil Moberg Test Ann-Kristin Gudbrandsrud Koordinator lokal implementering Arild Skuggerud
Metode for utrulling Metoden er delt inn i fagstrømmer Kundeinvolvering og prosjektledelse Informasjon og opplæring Applikasjonsmigrering Test og verifikasjon Nettverk Utrulling klient Utrulling utskriftsløsning Oppstart D-100 D-1 Utrulling D+10
Demonstrasjon av den nye Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Demonstrasjon av den nye Plattformen - AKS
Ny plattform - AKS Citrix, tynn klient, Oslo kommune terminalserver,…kjært(?) barn har mange navn… Vi kaller det AKS – Applikasjoner, Kontorstøtte og Systemer Dere kan ta AKS i bruk etter dagens møte, her kommer en kort demo
Strekk & tøy Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Strekk & tøy
Konsekvenser for deg og dine brukere Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Konsekvenser for deg og dine brukere
Spørsmål Mister jeg pc’en min? Mister jeg noen programmer? Kan jeg installere noe selv? Hva med sektorsystemene? Kan jeg bruke USB? Kan jeg beholde skriveren min? Kan jeg jobbe hjemmefra? Kan ungene låne min bærbare til skolearbeid? Var det mer dere lurte på? Kom med det!
Din rolle og prosjektets forventninger Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Din rolle og prosjektets forventninger
Din rolle og prosjektets forventinger Din rolle som 1.-linje brukerstøtte endrer seg ikke med dette – men vi ønsker at du skal være en ressursperson for prosjektet, og for brukerne som henvender seg til deg Du får tilgang til AKS med kontorstøtte, epost, og BSR sitt fellesområde fra i dag. Slik kan du gjøre deg kjent med basisen i den nye løsningen, og være «litt proff» når brukerne kommer til deg og spør om alt mulig i mai/juni Kanskje kan du slippe å melde masse saker i BOKS fordi du vet svaret og kan hjelpe brukeren?
Informasjons- og opplæringsmateriell Prosjektet legger ut oppdatert informasjon, brukerveiledninger og tips på UKEs intranettsider: http://utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/ikt/ikt_infrastruktur/
USS har ordet Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER USS har ordet
Pålogging til AKS – nå er det din tur! Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten IKT Infrastruktur SIKKERHET SERVERLØSNINGER KLIENTLØSNINGER Pålogging til AKS – nå er det din tur!