ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Rettens sammensetning
Overgrep på eldre på institusjon
Politiarbeid etter ulykker
Fagforeningens arbeid for mangfold
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
Forelesninger i selskapsrett, NMBU vår 2014
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
NETTVERK MOT TVANGSEKTESKAP Hvorfor ? •Forpliktende samarbeid •Kompetanseheving •Oversikt over saker.
På jobb – for et trygt Hedmark Hedmark politidistrikt Ansvarlig salg – ansvarlig vertskap Politifullmektig Henning Klauseie Tynset / Koppang februar 2009.
OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Det kommunale og det statlige barnevern
Kryss-subsidiering og andre feller
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Velkommen til dommerkurs
eksempler på HMS-faktorer:
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Viktige lover og regler
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Den nye konkurranseloven og menneskerettighetene
4 Kriminalitet.
Inndragning Konkursrådet 11 november 2009
VERNER VIKTIGE VERDIER ØKOKRIMs forventninger til virksomhetenes korrupsjonsforebygging ØKOKRIM-sjef Trond Eirik Schea 6. mars 2013.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Sør-Trøndelag politidistrikt TRYGGHET, LOV OG ORDEN.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forurensningskonferansen. Hvilken reaksjon på hvilke lovbrudd? Administrative sanksjoner eller Straff.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2007 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Foretaksstraff Carl Graff Hartmann
Strafferett for ikke-jurister dag IV
O Leif Holmen o Angela Bustos o Ida Martinussen o Asbjørn Korsbakken Obligatorisk oppgave 02.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Trine-Lise Wilhelmsen 1 Arbeidsgiveransvaret Innledning Begrepet arbeidstaker Begrepet arbeidsgiver Forsettlig/uaktsom Under utføring av arbeid/tjeneste.
Fagnettverk region nord – onsdag 18. mars 2015
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Økonomisk kriminalitet
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
NARKOTIKAPROGRAM MED DOMSTOLSKONTROLL (ND)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Forskrift om Internkontroll
Sammenstøt av forbrytelser
Foretaksstraff Jo Stigen, 12. Mars 2018.
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser

PÅTALEAVGJØRELSER v/ førstestatsadvokat Harald L PÅTALEAVGJØRELSER v/ førstestatsadvokat Harald L. Grønlien Rogaland statsadvokatembeter

ORGANISERING - Fire politidistrikt - Ett statsadvokatembete

PÅTALEINSTRUKSEN § 33 – 1. Straffbare handlinger med tilknytning til kontinentalsokkelvirksomhet Statsadvokatene i Rogaland har påtalemyndighet i saker som gjelder straffbar overtredelse av lovgivning om Norges kontinentalsokkel og om virksomhet på sokkelen.

Innstillinger fra politiet - Henleggelse - Straff

Hvem kan straffes? - Personer - Foretak -Operatør - Kontraktør

NÆRMERE OM STRAFFANSVAR FOR FORETAK Straffeloven § 48 a Når et straffebud er overtrådt av noen som har handlet på vegne av et foretak, kan foretaket straffes. Dette gjelder selv om ingen enkeltperson kan straffes for overtredelsen. Med foretak menes her selskap, forening eller annen sammenslutning, enkeltpersonforetak, stiftelse, bo eller offentlig virksomhet. Straffen er bøter. Foretaket kan også fradømmes retten til å utøve virksomheten eller forbys å utøve den i visse former, jf. § 29.

Straffeloven § 48 b Ved avgjørelsen om straff skal ilegges et foretak etter § 48 a, og ved utmålingen av straffen overfor foretaket skal det særlig tas hensyn til a) straffens preventive virkning, b) overtredelsens grovhet, c) om foretaket ved retningslinjer, instruksjon, opplæring, kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen, d) om overtredelsen er begått for å fremme foretakets interesser, e) om foretaket har hatt eller kunne ha oppnådd noen fordel ved overtredelsen, f) foretakets økonomiske evne, g) om andre reaksjoner som følge av overtredelsen blir ilagt foretaket eller noen som har handlet på vegne av det, blant annet om noen enkeltperson blir ilagt straff.

Momenter ved straffeutmåling

Antall saker - Sakstyper

Eksempler på enkeltsaker

SLUTT