Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Advertisements

PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Flervalgstester – introduksjon Hvordan lager vi gode tester?
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Citation and reference tools for your master thesis
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Medisinsk bibliotek Din guide i informasjonsjungelen Medisinsk bibliotek Anne-Gry Skonnord Avdelingsleder.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
Program for samling 1 Tirsdag 2. februar 2016Onsdag 3. februar 2016Torsdag 4. februar Mulighet for individuell veiledning Forbedringsmodellen.
Ingvill Dahl, Høgskolen i Nesna Biblioteket og den nye læreplanen Foredrag Nesna 28.september 2006 Plankonferanse skolebibliotek i Nordland.
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
SoMe – dei nye privatarkiva?
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Citation and reference tools for your master thesis
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Citation and reference tools for your master thesis
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
The Norwegian Hydrografic Pilot
Lecture 27.
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
2021.AI.
Relevant questions for the Reference Group
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Samarbeid mellom institusjoner
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Citation and reference tools for your master thesis
Design driven Innovation Programme (DIP)
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Managing Money - presentation of the project and app
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Behind the scene Anders Hattestad ,
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)

BRATTE LÆRINGSKURVER ’informatikk light’ Andragogikk Organisasjonsfag Medisinsk informatikk (og helseinformatikk) holdninger

Informasjonskompetanse SCONUL prosjektet The ability to recognise a need for information The ability to distinguish ways in which the information ’gap’ may be adressed The ability to construct strategies for locating information The ability to locate and access information

Informasjonskompetanse del 2. The ability to compare and evaluate information obtained from different sources The ability to organise, apply and communicate information to others….. The ability to synthesise and build upon existing information, contributing to the creation of new knowledge.

OPPGAVER Utviklingsarbeide : -B-Brukermiljøene -V-Våre medarbeidere i biblioteket -L-Ledelsen i biblioteket -S-Små prosjekter hele tida

Oppgaver forts Samlingsoppbygging: -tradisjonelle samlinger (’just-in-case’) -’nye typer’: databaser, læreprogram, e-bøker, webressursser (emneportaler)

Oppgaver forts Undervisning /opplæring/veiledning Kunnskapsbasert bibliotekvirksomhet