Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)
BRATTE LÆRINGSKURVER ’informatikk light’ Andragogikk Organisasjonsfag Medisinsk informatikk (og helseinformatikk) holdninger
Informasjonskompetanse SCONUL prosjektet The ability to recognise a need for information The ability to distinguish ways in which the information ’gap’ may be adressed The ability to construct strategies for locating information The ability to locate and access information
Informasjonskompetanse del 2. The ability to compare and evaluate information obtained from different sources The ability to organise, apply and communicate information to others….. The ability to synthesise and build upon existing information, contributing to the creation of new knowledge.
OPPGAVER Utviklingsarbeide : -B-Brukermiljøene -V-Våre medarbeidere i biblioteket -L-Ledelsen i biblioteket -S-Små prosjekter hele tida
Oppgaver forts Samlingsoppbygging: -tradisjonelle samlinger (’just-in-case’) -’nye typer’: databaser, læreprogram, e-bøker, webressursser (emneportaler)
Oppgaver forts Undervisning /opplæring/veiledning Kunnskapsbasert bibliotekvirksomhet