Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Digital ferdigheter i alle fag
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Hva er Fronter.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Fronterinnleveringer på 1-7 og Hovedprinsipper Alle innleveringer 1. år skjer i innleveringsrommet – som følger kullet gjennom årene Hvorfor? For.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Kilde: Aftenposten.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse for en grunnskolelærer på trinn Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Seksjon for digital kompetanse,
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Kilde: Aftenposten. Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - Hva sier Rammeplan for barnehagen? Hva sier Kunnskapsløftet? Nasjonale.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Revidert læreplan i engelsk
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier 2009/2010 Vibeke Bjarnø og Louise Mifsud IKT-seksjonen Høgskolen i Oslo

Dagens program IKT-lærere og LMS-koordinator (Fronter) IKT integrert i fag [Forskerforum; Aftenposten] IKT-plan i studiehåndboka (på nett) IKT-timeplan med lenker til undervisnings- og veiledningsoppleggene ”DidIKTikk – Digital kompetanse i praktisk undervisning” Fronter Nyhetsmeldinger i Fronter IT-instruksen ved HiO Aktivisering av konto Brukernavn og passord

IT-lærere ALU grunnutdanning Vibeke Louise Leikny Tonje Eli Monica Bård

LMS-koordinator 1 år, Fronter kontakt Bjørn Smestad(matematikk) Oppgaver: Bygge og legge til rette for kommunikasjon og publisering Andre spørsmål, se ansvarsfordeling på nett: http://memex.hio.no/wiki/alu/ansvarsfordeling/ NB! Tilgang = Studenttorget

IKT sentralt i lærerutdanninga Studentene må skaffe seg og videreutvikle sin IKT-kompetanse gjennom studiet Hold dere oppdatert om undervisning og veiledning på: http://memex.hio.no/wiki/alu/a09/ NB! DYNAMISKE sider - sjekk ofte – løpende oppdatering Fagressurser lenkes opp fra IKT-timeplanen

Studiehåndboka – ALU IKT og læring: De operative kunnskapene studentene tilegner seg gjennom undervisning og veiledning skal de etter hvert bruke for å utvikle innhold og form i andre faglige sammenhenger, i samarbeid med lærere og miljøer som ser det hensiktsmessig å benytte IKT i undervisnings- og læringsprosesser En moderne lærer må være fortrolig med IKT…være i stand til å veilede barn og unge i deres bruk av kommunikasjonsteknologien Kilde: IKT og læring – Plan for IKT i første avdeling. Studiehåndboka

IKT i lærerutdanninga Ny lærerutdanning: didaktikk fokus Historisk utvikling i tre trinn: Separate introduksjonskurs Obligatoriske oppgaver/arbeidskrav IKT integrert i fagene (2003) IKT-krav på nesten alle obligatoriske oppgaver og eksamener IKT-undervisning og veiledning koordineres etter tema og oppgaver i fagene NB! IKT undervisning og veiledning inneholder mer enn IKT-kravene på eksamener og obligatoriske oppgaver. Ny lærerutdanning: didaktikk fokus

Lærebok: ”DidIKTikk – Digital kompetanse i praktisk undervisning” Pensum i 1. og 2. år (3 år) Kapitler fordelt på alle fag – matematikk, norsk, pedagogikk, RLE og praksis Timeplan – ”leseliste” I bokas innledning finnes det brukernavn og passord til hoppebakken.no Nettsted inneholder: nettressurser og øvingsoppgaver

Til hver økt med undervisning Oppdaterer timeplan med informasjon Nettside kobler lokal informasjon med læreboka og tilhørende nettsted Nyhetsmelding i Fronter (kullrommet) Lenker til timeplan med fagressurser finnes i alle mapper med navnet ”IKT” eller ”IKT og læring” i Fronter Sjekk hva som er publisert + les pensum på forhånd!

Remediation… …the formal logic by which new media refashion prior media forms… Remediation brukes til forskning på nye medier. To strategier for remediation er ”immediacy” og ”hypermediacy” (Bolter og Grusin 2003:273) Eks: en remediering av en thesaurus

Eksempel - ALU: Responsskriving IKT Tekstbehandler: Spore endringer Merknader Sammenligne- dokumenter Stavekontroll LMS: Samskrivings- verktøy Diskusjonsforum Chat Ny didaktikk Remediation Opprinnelig norsk- og IKT-didaktikk Didaktikk Norsk Prosessorientert skriving: Fokus på prosess framfor produkt, Vygotsky, lærer i samhandling Skrivemetodikk, lære å skrive: Grammatikk Ord- og tekstoppbygning Sjanger Fra symbol til lyd… Digital tekstproduksjon godt egnet

Eksempel - ALU: Formler og tegning i matematikk IKT Tekstbehandler: Sette inn objekter Formeleditor Tegneverktøy: Punktgrafikk og vektorgrafikk Digital didaktikk Remediation Matte- og IKT-didaktikk Didaktikk Presise uttrykksformer: Behov for å lage egne oppgaver Arbeide med symboluttrykk Matematikk Formellære: Polynomuttrykk Brøkuttrykk Bruk av likhetstegn Figurlære: Tegning av grafer og andre figurer Digital formeleditor og digitalt tegneverktøy godt egnet

Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - KULTUR FOR LÆRING I BARNEHAGE, SKOLE OG LÆRERUTDANNING Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer og praksis ved avdeling LU?

St.meld.nr.30 (2003-2004): Kultur for læring En skole for kunnskap, mangfold og likeverd: ”Skolen kan ikke lære oss alt, men den kan lære oss å lære…styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De er redskaper for all annen læring og derfor avgjørende for videre utdanning og arbeid” De ferdigheter som framheves er: å kunne uttrykke seg muntlig, lese, skrive, regne og bruke digitale verktøy.

Basiskompetanse – som del av en helhetlig kompetanse: …som lese- og skriveferdigheter, regneferdigheter og tallforståelse, ferdigheter i engelsk, digital kompetanse, læringsstrategier og motivasjon (innsats og utholdenhet) og sosial kompetanse…(s.31)

Reproduksjon av ulikhet

Hva vil det si å kunne bruke digitale verktøy? …bruke og hente frem, lagre, skape, presentere, vurdere og utveksle informasjon…(s.34) Visjonen i Program for digital kompetanse 2004-2008 = ”digital kompetanse for alle” ”Gjøre digital kompetanse til alles eiendom” Største utfordring: Øke den pedagogiske bruken av IKT i læringsarbeidet Utdanning på alle nivåer har et ansvar!

Digital kompetanse er summen av enkle IKT-ferdigheter, som det å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier. IKT-ferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder, mens den kritiske og kreative evnene også fordrer evnene til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer og medieformer. Totalt sett kan digital kompetanse dermed betraktes som en meget sammensatt kompetanse. (Kultur for læring side 48)

Digital kompetanse? For barn i barnehagealder? For elever i småskolen For elever på mellomtrinnet? For elever på ungdomstrinnet? For elever på videregående? For lærere? For lærerstudenter? For lærerutdannere?

Kunnskapsløftet – Eks. - Engelsk: ”Å kunne bruke digitale verktøy gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av engelsk språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget.” Mål etter 4 årstrinn: ”bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst” Mål etter 7 årstrinn: ”bruke hensiktsmessige digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring” ”bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster” Mål etter 10 årstrinn: ”kommunisere via digitale medier”

Det kreves at studentene holder seg oppdatert elektronisk Nyheter (oppslag) i Fronter - alle praktiske beskjeder gis her Fronter generelt - http://www.hio.no/Fronter E-post (leses enten i Fronter, e-postprogrammet på studentmaskinene eller via webmail.hio.no = samme e-post overalt) IKT-timeplan (dynamisk) Høgskole-veven generelt - http://www.hio.no

Kilde: Aftenposten

Eget design på Fronter: Brukergrensesnitt – Personlig startside, fast toppmeny, varierende sidemeny Kullrom - lesetilgang Klasserom - skrivetilgang Innleveringsrom - skrivetilgang Samme brukernavn og passord overalt Nyhetsmeldinger

IT-instruksen ved HiO Brukernavn og passord til HiO-nettverket krever godtatt IT-instruksen = Sunn fornuft! For studenter – IT for studenter – IT-instruks Samme sted: administrere konto, for eksempel bytte passord, pinkode NB! Først aktivisere kontoen

Konto til HiO-nettverket Konto må aktiveres: https://colargol.hio.no/login Alle som har mulighet, aktiviserer kontoen før IKT-undervisning: Fredag 21.8 for klasse I Mandag 24.8 for klasse A, C og D Tirsdag 25.8 for klasse B, F og G Onsdag 26.8 for klasse E og H

NBNBNBNB! HUSK Ta med til IKT-undervisningen: Brukernavn = studentnummer Pinkode = 4 tall Står på giro! Bruker dette til å aktivisere kontoen + få tak i passordet