Barnets sjette leveår Trinn 8. Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
En ny epoke i livet - skolestart
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Historiefaget i skolen
Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 
Eva Rekve, prosjektkoordinator Runar Skrøvset, DFB.
Trygge foreldre – trygge barn
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Trinn 2 Barnets første leveår.
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Konferanse 2007 Psykologisk ivaretakelse av familier med barn med alvorlig progredierende nevromuskulær sykdom. psykolog Berit Dahle Universitetssykehuset.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Å utvikle ordforråd Senter for leseforsk: Bruk tid på hva ord betyr. De mener å ha funnet en forskjell. Essensielt for barn med flere språk. Å avdekke.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Windows Live Messenger Direktemeldingsnettverk Direktemeldingsnettverk Microsoft Messenger 8.0 – X.X Microsoft Messenger 8.0 – X.X En del av Windows Live.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Overgang fra barnehage til skole
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Barnets ellevte leveår Trinn 13. Tema for trinnet Skolen før og nå Foreldres skoleerfaringer Roller i familien Søskenforhold.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Redd Barna og Sinna mann
Foreldreveiledning i Modum
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Runar Skrøvset, Det flerspråklige bibliotek. Morsmålsdagen  UNESCO  Det flerspråklige bibliotek, NAFO, Leser søker bok  Nasjonal markering – lokale.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
Barnets femte leveår Trinn 7. Tema for trinnet Tospråklig og tokulturell oppvekst Kartlegging av språkkompetanse – begge språk Overgang fra barnehage.
Hvordan forebygge mobbing?
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Språkløyper i Mylingen barnehage
Seneffekter hos barn og unge voksne Onsdag 15. mars kl
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Dette er undertittelen
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Venner og valg Film og samtale.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Siste året i barnehagen
Matematikk på ungdomstrinnet
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk for nyankomne barn
Invitasjon til Helt sjef!
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

Barnets sjette leveår Trinn 8

Tema for trinnet Skolestart Barnets tospråklighet Arenaspråk

Skolestart Er alle klare? Hva endres i overgangen? Hverdagen Venner Andre ting?

Dialog med skolen Stimulering av og respons på barnets tospråklighet og tokulturelle identitet Hvordan få til et godt samarbeid med skolen? Erfaringsutveksling Informasjonsmateriell Tegnspråkmateriell til barn

Nettverk Hvilke sosiale nettverk har dere? Trengs nettverket mer nå enn før, eller på en annen måte? Hva klarer dere godt selv? Hva er greit å få hjelp til?

Arenaspråk Nye tider – nye arenaer Har barna språklige redskaper til å snakke om alt det nye? Hvordan kan foreldrene bidra med tegn for de nye begrepene? Øvelse/diskusjon

Trinn X Tema for trinnet

Trinn X Tema for trinnet

Trinn X Tema for trinnet