Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Trygge organisasjoner
Barn har rett til trygg oppvekst
Arbeid mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Drammen kommune.
Æresrelatert vold – Erfaringer fra Kompetanseteamet mot tvangsekteskap
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Kjønnsbasert vold i et kulturperspektiv
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sør-Afrika KFUM Tensing
Barn og unges helse Levanger kommune
Introduksjonssenteret
Kjært barn har mange navn IKS v/ Ronald Nolet.
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Farrah Ghazanfar Seniorrådgiver Forebyggingsenheten Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
HIV og AIDS Den moderne pesten.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Erfaringer gjennom 10 år v/fagkonsulent Elen F. Bogstad og
Kjell Erik Øie Statssekretær
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Et trygt sted å bo. Og noe mer Fra evalueringen av botilbudet til unge utsatt for tvangsekteskap Anja Bredal og Julia Orupabo
Familie og hverdagsliv
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Barnevernets målsetting og oppgaver
Bokollektivet Målgruppe:
Det flerkulturelle samfunnet
I gode og onde dager. Abort.
Kamp mot etnisk diskriminering Hvilken nytte kan sosialarbeidere ha av politiske virkemidler? Kjell Erik Øie Statssekretær Diakonhjemmet høgskole
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Vold mot barn Pressekonferanse
Helgeland Krisesenters jubileum 21. mai 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Tvangsekteskap,- kultur, overgrep eller visumavtale?
Krisesenteret i Telemark
Formålet med opplæringen er å forebygge vold i familien og vold som begås av nære omsorgspersoner samt øke kunnskapen om hvilke konsekvenser volden har.
Å koble. Å koble Hvordan arrangeres et ekteskap?
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Minoritetsrådgivere i den videregående skole 31
Hvordan skal det egentlig se ut?
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Psykisk helse.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Hvem kan inngå ekteskap?
Utskrift av presentasjonen:

Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh

Definisjon ”Autoritær oppdragelse med sikte på å bevare familiens ære og særlig døtrenes seksuelle ærbarhet” Anja Bredal. Det handler om: kontrollen over kvinners seksualitet. kollektiv forpliktelse til å ivareta familiens ære, individets plikt til å underkaste seg sekten, unge familiemedlemmer skal adlyde de eldre. ”Tvangsekteskap er del av et større problemfelt relatert til autoritær oppdragelse, kontroll og vold. Ofte brukes begrepet æresrelatert vold om denne formen for vold fordi den knyttes til enkelte samfunns forestillinger om ære og skam. Det er grunn til å anta at det er sammenheng mellom streng oppdragelse og sterk kontroll tidlig i ungdomstiden, og senere giftepress og tvangsekteskap” ( handlingsplan for 2008)

Det finnes to typer tvang Psykisk tvang Fysisk vold og trusler

Hvor finnes det? Nasjonalitet. Land 8 land i Europa, 44 land i Asia og 53 land i Afrika praktiserer tvang i forbindelse med Inngåelse av tvangsekteskap Tradisjonen er utbredt i deler av Afrika, Asia og Midtøsten, og i europeiske land som Makedonia, Albania og Kosovo. ( kilde Bergen Kommune)

Arrangert ekteskap I handlingsplanen for stortinget vil arrangert ekteskap bli definert som ekteskap inngått på bakgrunn av at foreldre/familie har funnet en ekteskapskandidat som sønn/datter har stått fritt til å akseptere eller ikke. Begrepet henspeiler på hvem om utpeker ektefelle, hvordan denne utpekingen skjer og på hvilket grunnlag. Tradisjonen har sitt utspring i samfunn der menn hadde en svært dominerende rolle, og hvor folk er avhengig av familien / stammen/ klanen for å bli beskyttet og forsørget. I et samfunn uten offentlig sosial og rettslig trygghet , har man kun sine egne å stole på. Derfor er det viktig å knytte bånd til andre gjennom ekteskap og slik oppnås sosial status og økonomisk gevinst. Eller man giftes bort til en i slekten for at verdier skal beholdes blant sine egne.

Årsaker Religion? Kulturer?

Kvinner og ungdommer som har henvendt seg til SDKK Problemer med utroskap. Voldtekt av ektemann, bruk av vold mot ektefellen og barna Unge jenter som er utsett for tvangsekteskap. Jenter som har kjærester. Kjønnsbasert forfølgelse Unge jente som er utsett for psykisk eller fysiske vold. Arbeids ledige uten opphold.

Hva kan gjøres ? Dialog med foreldrene og skaffe opplysninger om bakgrunn for å kunne nå dem . Ha stabil ramme rundt de ungdommene som søker beskyttelse og rømmer fra tvangsgifting eller æresdrap. Ungdom må tas på alvor ved å bli trodd, samtidig som de bør oppmuntres til åpenhet. De miljøene som skal ta vare på dem i en kritisk situasjon må være preget av tillit og respekt.

Vår oppgave framover på området integrering er også å gå ut i dag og begynne å snakke med innvandrere. Bruk fagfolk men spesielt med innvandrerbakgrunn som har virkelig peiling på problemene ikke bare ha norsk ide som utgangspunkt for arbeid

Utfordre de som har innflytelse i innvandrer miljøene slik at det kan bli mulig å stille kritiske spørsmål Bevisstgjøring og åpenhet hindrer at undertrykking kan fortsette . Lage seminarer og diskusjoner som engasjerer Unge og gamle Intellektuelle og vanlige folk Innvandrere og nordmenn