Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Design – strategiske beslutninger
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Hummer på Kvitsøy - status
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
God, spennende, sunn og variert mat – en utfordring (også) for samfunns- forbruker- og økonomisk forskning EU forskning: Food Quality and Safety. Muligheter.
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
ABC – D el 2 Styringspakken
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
BIT-Møbel.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Sluttrapport NCEI Lean: Lean forbedringsarbeid i klynge
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Erlend Alfnes Trondheim
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Prognose av framtidig etterspørsel

The Torvald Klaveness Group
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Malverk intern produktopplæring
Organisering av IKT området
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Logistikk kompetanse som konkurransekraft
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
vil deltagerne lære blant annet:
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Industrial Management 1 Verdikjedeanalyser for norsk gassvirksomhet (VENOGA) Helhetlig driftsstrategi ved liberalisering av gassmarkedet i EUROPA Forskningsrådets.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse for SINTEF teknologiledelse

Bakgrunn I løpet av dette tiåret er det utviklet et meget dyktig logistikk miljø i SINTEF teknologiledelse Mye av kjernen i dette miljøet er basert på det tidligere fagmiljøet for produksjons ledelse i SINTEF Produksjonsteknikk, ispedd sterke innslag fra transport og matematisk modellering. Gjennom hele dette tiåret har det vært gjennomført en rekke suksessrike næringslivsoppdrag, både finansiert av forskningsråd og av bedriftene selv. Fagmiljøet er i ferd med å oppnå betydelig internasjonal anerkjennelse, ikke minst demonstrert gjennom prisen for beste artikkel i 2000 i International Journal of Logistics.

Mindre kundelojalitet Nye avgifter og bestemmelser Verdikjeder i endring Transparens IKT-systemer Teknologi Liberalisering Individualisering Globalisering Miljø Pris og kostnadspress Tids og ytelsespress Usikker etterspørsel Variasjoner i produkttype og volum Usikker forsyning Usikre rammebetingelser Standard produkter Kortere levetid Deregulering Økt konkurranse Skreddersøm Segmentering Mindre kundelojalitet Globalt distribuert produksjon En dynamisk konkurranse situasjon!! Globale produkter og markeder Nye avgifter og bestemmelser

Målsetning Målsetningen med satsningen er å skape en internasjonal faglig skoleretning innen logistikk. Satsningen skal utvikle metodikk, konsepter og analyseverktøy som gjør SINTEF teknologiledelse til et anerkjent forskningsmiljø på produksjonslogistikk Produksjonslogistikk skal bli kjent som SINTEFs kompetansefelt innen logistikk gjennom publisering av bøker og artikler, og ved at metodikk, konsepter og verktøy benyttes ved markedsføring og gjennomføring av prosjekter Satsningen munner ut i KNUS konferansen 2004 som vil fokusere på produksjonslogistikk

Gjennomføring

Hva er produksjonslogistikk? Faglig plattform: Prinsipper for flytorientert produksjon og masseprodusert skreddersøm. Hva er produksjonslogistikk? Produksjonslogistikk er en retning innen logistikk som fokuserer på verdikjeder der det skjer bearbeiding av varer. Fagretningen har et spesielt fokus på hvordan verdikjeden skal styres for at bearbeidingen kan skje nøyaktig etter kundenes behov og på en mest mulig effektiv måte. Hvem er utøvere av produksjonslogistikk? Bearbeiding av produkter kan skje gjennom produksjon, montasje, eller sammensetning av vareleveranser. Således vil alle ledd i verdikjeder som leverer fysiske produkter være utøvere av produksjonslogistikk.

Produksjonslogistikk Forskningsaktiviteter

Forskningsaktiviteter 2002 Whitepaper om produksjonslogistikk Et posisjonerings og statusnotat Forskningspaper Styringsmodeller og kundeordrens dekoblingspunkt Spesielt fokus: plassering av kundeordrens dekoblingspunkt og konsekvenser for struktur og styring Forskningspaper Verdikjedestruktur Spesielt fokus: leveransestruktur for ulike mikromarkeder Tar utgangspunkt i forskningstema fra idedugnad Definerer hva Sintef jobber med innenfor produksjonslogistikk Beskriver metoden for å utvikle styringsmodeller Hvordan lokalisere produksjon, montasje, leverandører og lager. Mikromarked kan beståa av en enkelt kundem typisk en grupee med felles preferanser, flere mikromarkeder kan utgjøre et market segment

Whitepaper om produksjonslogistikk Trender utviklings og forbedrings- konsepter definisjoner og rammeverk forskningsområder Logistics Manufacturing strategy Manufacturing logistics Production planning and control Operations management Design av styringsområder masseprodusert skrededrsøm verdikjedestyring integrert produktutvikling performance measurement SCM

Fokus for produksjonslogistikk HÅG Protex struktur Fasiliteter produksjonsprosesser og teknologi in/out-sourcing styring styringssystemer og prinsipper organisasjon Bearbeiding av produkter kan skje gjennom produksjon, montasje, eller sammensetning av vareleveranser. Således vil alle ledd i verdikjeder som leverer fysiske produkter være utøvere av produksjonslogistikk

Customer Requirements for Products and Performance Utvikling av styringsmodeller Market Strategy Customer Requirements for Products and Performance DRIVERS Products Material Flow Control System Processes ICT DESIGN AREAS Supplier Customer Beskrivelse av virksomheten som viser hvordan produksjon og logistikk er organisert og styrt. Styringsmodell: Kartlegging av produkter, marked, vare- og informasjonsflyt Analyse av dagens situasjon: krav til levering, produktenes og prosessenes karakteristiske trekk, ytelse og løsninger Velge nye prinsippløsninger Detaljert beskrivelse og dokumentasjon Implementere

Dekoblingspunkt Kundeordre HÅG Protex Hovedpoeng for paper: dekoblingspunktets posisjon gir sterke føringer for struktur og styring Bearbeiding av produkter kan skje gjennom produksjon, montasje, eller sammensetning av vareleveranser. Således vil alle ledd i verdikjeder som leverer fysiske produkter være utøvere av produksjonslogistikk Håg Masse produsert skreddersøm av stoler Flytorientering i produksjon og just-in-time leveranser Levering på ordre innen 5 dager i hele Europa

Verdikjedestruktur - forskningspaper Hvilke fasiliteter, prosesser, materiell og informasjon skal plasseres hvor? Hvilke parametre er bestemmende for valg av struktur? - En metode for å komme frem til hvem som skal produsere (omforming, montasje, lagring, etc.) og hvor

Butikk- eller bestillingsvare Verdikjedestruktur Ordre Ordre Produsent Distributør Kjøp Forhandler Kunde Transportør Vare Vare Vare Butikk- eller bestillingsvare Kunde Ulike kunder har ulike preferanser: - med tanke på hvordan de handler går i butikken planlegger på forhånd - Service innhold (nært kunden) eks prøve klær - nettbutikker gikk ikke Kunde Kunde