Samstrukturering ringnot og trål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Transaksjonskostnader
© 2004 Gabler & Partners AS Hva koster en pensjonskasse  Pensjonskasse på mill  Driftskostnader 5 mill  Datasystem, oppgjør, utbetalinger, ledelse,
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
VG Fiskeriutdanning 14 skoler langs kysten 20 klasser VG1 Naturbruk
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Rammevilkårene for industri- og nordsjøtrålflåten Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag Haugesund, 8.
Innovasjon Norge Nordland Karsten Nestvold, Myre
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Økonomiske rammebetingelser for den norske fiskeflåten” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Fiskebåtredernes representantskapsmøte.
Strukturtiltak for havfiskeflåten Fiskebåtredernes Forbund 21. januar 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Fiskeripolitikk med finnmarksvri ? – må Finnmark ha særordninger ? Finnmark Fiskarlag – Årsmøte 20. og 21. august 2004, Alta Innledning ved Fiskeri- og.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Fiskeripolitisk debatt Innledning Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Haugesund, 15. august 2005.
Strukturtiltak for havfiskeflåten Nord-Norges Rederiforening 26. november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Norwegian Ministry of Fisheries Fiskerinæringa ved et veiskille - leverandør av eksportinntekter eller ansvarlig for distriktsbosettinga? - med fokus på.
Aktuelle fiskeripolitiske saker Adm. dir. Audun Maråk.
Utskrift av presentasjonen:

Samstrukturering ringnot og trål ved Harald Østensjø Årsmøte i Sør-Norges Trålerlag 23. april 2009

Arbeidsgruppe muligheter for samstrukturering ringnot og trål Dokument ble utarbeidet av Harald Østensjø som grunnlag for drøftinger i en arbeidsgruppe som skulle se på mulighetene for samstrukturering av pelagisk trålgruppe og ringnotgruppen etter et initiativ fra Fiskebåtredernes Forbund (FF) overfor Sør-Norges Trålerlag (SNT). Notat av 7. november 2008, endret etter møte i arbeidsgruppen 20.11 og 15.12. Arbeidsgruppen besto av Torbjørn Ervik og Inge Møgster fra FF, Valter Rasmussen og Reidar Blakstad fra SNT. FF og Norges Fiskarlag ble holdt løpende orientert og hadde anledning til å møte om ønskelig. Sekretær Harald Østensjø.

Enhets- og strukturkvoteordning Ringnotgruppen Konsesjonssammenslåingsordning på 1970-tallet. Ringnotgruppen og etter hvert pelagisk trålgruppe hadde kondemnerings- og salgsstøtteordning for salg av båter til utlandet. I 1996 enhetskvoteordningen med endringer i 2005 (evigvarende strukturkvoteordning) før dagens strukturkvoteordning for havfiskeflåten i 2007. Pelagisk trålgruppe Enhetskvoteordning 5. juli 2002, strukturkvoteordning i 2005, endring i 2007. Enhets- og strukturkvoteordningene ble iverksatt for å: Redusere antall fartøy og derved fangstkapasitet gjennom at rederier med fartøy som besitter kvoterettigheter slås sammen enten ved samarbeid eller oppkjøp. Bedre driftsgrunnlaget for de gjenværende fartøy og derigjennom sikre drift og arbeidsplasser om bord og på land. Redusere utslipp av miljø- og klimagasser.

Antall fartøy i ringnot og trålgruppen pr. i dag Kun ringnottillatelse – 25 Ringnottillatelse og pelagisk tråltillatelse – 11 Ringnot- og kolmuletråltillatelse – 45 Pelagisk tråltillatelse – 25 Nordsjøtråltillatelse – 7

Driftsregnskap 2005 og 2006 ringnot og trål Gruppe Driftsinntekter Driftskostnader Driftsresultat Resultat før skatt År 2005 2006 Ringnot m/ ev. pel. tråltill. 31 710 24 659 22 193 20 237 9 516 4 421 8 199 3 165 Ringnot m/kolm. 49 397 41 894 36 733 31 615 12 664 102 799 11 042 9 172 Pelagisk trål 12 968 16 769 11 625 13 495 1 342 3 273 -209 1 546

Balansetall 2006 og 2007 År 06 07 Ringnot Kolmu-letrål Pela-gisk trål Type Varige driftsmidler Omløps-midler Eiendeler Kortsiktig gjeld Langsiktig gjeld Egenkapital År 06 07 Ringnot 41 030 55 559 18 099 18 986 59 129 74 545 6 606 9 351 48 541 56 402 3 981 8 791 Kolmu-letrål 96 376 10 7635 30 068 32 423 126444 140059 14 577 16 557 87 590 89 228 24 277 34 273 Pela-gisk trål 35 578 38 438 4 573 4 835 40 151 43 273 4 179 5 548 40 886 45 320 -4 915 -7 594

Ringnotfartøy - regler Maksimalt 650 basistonn som grunnlag for kvoteberegning for fiske på nvg-sild, makrell, nordsjøsild og lodde. Ringnotbåter med kolmuletråltillatelse har i utgangspunktet lik maksimalkvote i kolmulefisket, og man får tildelt kvotefaktor. De kan strukturere seg til å ha to maksimalkvoter og har fri tilpassing m. h. t. lastekapasitet opp til maksimalt 2.000 tonn. I en strukturkvoteforretning i ringnotflåten må det gjenværende fartøy avgi deler av den samstrukturerte basistonnasje til fellesskapet. Det er forskjellige satser for strukturkvoteordningene i henhold til hvor i landet avgivende fartøy kommer fra, se § 9 i strukturkvoteforskriften for havfiskeflåten. For kolmuletrålrettigheten er avkortningen 15% i en strukturkvoteordning, uansett hvor i landet fartøyene er registrert hjemmehørende. Antall ringnotbåter som er fullstrukturerte opp til 650 tonn i basiskvote er 26. Gjennomsnittlig basiskvote er 522,8.

Pelagiske trålere -regler Kan strukturere seg opp til maksimalt 630 basistonn som grunnlag for kvoteberegning for fiske etter nvg-sild, makrell, nordsjøsild og lodde. Pelagiske trålere får kvote i industritrålfisket (fisket etter kolmule, tobis og øyepål) i h. t. målt konsesjonskapasitet pr. 31.12.2001. Den kan være maksimalt 1.000 tonn/m3 som grunnlag for kvoter i industritrålfisket. Gjennomsnittlig basistonnasje er 413 med utgangspunkt i basistonn for makrell. Strukturkvoteordning mellom pelagiske trålere : 100 % av basistonnasje og konsesjonskapasitet over til gjenværende fartøy (dvs. ingen avkortning). Basistonnasje > 630 tonn og konsesjonskapasitet > enn 1.000 tonn i en struktureringsforretning kan deles/selges andre i gruppen. Ellers faller det vekk og tilfaller gruppen som sådan. Antall fullstrukturerte pelagiske trålere (med maks. 630 basistonn) er 5. 2 er svært nære ved å være fullstrukturerte. Antall fullstrukturerte i industritrålfisket (konsesjonskapasitet = 1.000 tonn) er 8 samt 3 kombinasjonsbåter (ringnot + pelagisk tråltillatelse).

Dagens struktureringsmulighet mellom ringnot og trål Kombinasjonsbåtene kan inngå avtale med en eller flere pelagiske trålere om at de overtar den pelagiske basistonnasjen, og at konsesjonskapasiteten overtas av dem selv til de har maks. 1.000 tonn. Ringnotbåter uten pelagisk tråltillatelse kan få det ved å overta en pelagisk tråler. I en slik forretning må de da eventuelt gi fra seg basistonnasje som tilfaller den pelagiske trålgruppen som sådan.

Økonomi Høy pris for å bygge ny båt og på overtagelse av kvoterettigheter. Økonomien innen pelagisk trålgruppe er for svak. Rekrutteringsproblem og ineffektiv drift. Det samme er til dels tilfelle for ringnotbåter, spesielt for fartøy uten tilleggsrettigheter. Utslippsproblematikken og avgiftene på utslipp av CO og NOx. Behov for modernisering og utskiftinger. Redskapsfleksibilitet kan gi mer effektiv drift. Krav til avkastning fra ekstern kapital som må til for å kunne kjøpe båter og rettigheter. Samstrukturering gir større muligheter i begge grupper for strukturering, enn bare innen egen gruppe. Lavere kolmulekvoter gir dårligere lønnsomhet. I tillegg skaper den usikre framtiden for tobis- og øyepålfisket usikkerhet omkring driftsøkonomien i pelagisk trålflåte. Pelagisk trålflåte blir mer og mer avhengig av nvg-sild. Finanskrise og børsfall medfører nå stor usikkerhet om framtiden. Å få lån og kreditt ser ut til å være blitt vanskeligere. Rentesatsen viser nedadgående trend. Flåtens rentebærende gjeld lettere å betjene. Bedre økonomi vil kunne lette rekrutteringen.

Foreløbige konklusjoner Samstruktureringsordning kan være formålstjenlig sett fra begge gruppers ståsted. Samstruktureringsordning skal ikke rokke ved ressursfordelingen mellom fartøygruppene. Samstruktureringsordning må gi anledning til fritt å velge redskapstype ved gjennomføring av fisket. Gjenværende fartøy i en samstruktureringsordning må føre to kvoteregnskap, et for trålkvotene og et for ringnotkvotene. Gjenværende fartøy i en samstruktureringsordning er ringnotbåt : - medfører avkortning i de overdragende pelagiske trålkvotene på 20 % som tilfaller den pelagiske trålgruppen som sådan. Pelagisk trålflåte har ingen avkortning i strukturkvoteordninger mellom to eller flere pelagiske trålere/nordsjøtrålere. Ringnotflåten har alltid hatt avkortningsordning. Gjenværende fartøy er pelagisk tråler, må avkortningsreglene for ringnotfartøy følges ved overtagelsen av ringnotkvotene. Samstruktureringsordningen mellom ringnot og pelagisk trål skal ikke omfatte nordsjøtrålere, dvs. at en nordsjøtråler og en ringnotbåt skal ikke kunne samstruktureres direkte.

Om kvotetak Gjenværende fartøy ringnotbåt,: Maksimalt 50 % av kvotetaket i trålgruppen. Gjenværende fartøy pelagisk tråler: Maksimalt 50 % av kvotetaket for ringnotfartøy. Samstruktureringsordning pelagisk tråler og kombinasjonsfartøy: Kombinasjonsfartøyet skal ha samme begrensninger som når en vanlig ringnotbåt er gjenværende fartøy, jfr. pkt a) ovenfor, men kunne ha konsesjonskapasitet som en pelagisk tråler (videreføring av dagens ordning). Ved en eventuell innføring av en samstruktureringsordning bør heving av kvotetakene i pelagisk trålgruppe vurderes. Økning av kvotetaket i ringnotgruppen har vært drøftet i FF med delte meninger. Arbeidsgruppen vil derfor ikke komme med noen anbefaling om øking av kvotetakene på nåværende tidspunkt. I en samstruktureringsordning mellom et ringnotfartøy og en pelagisk tråler kan kvotene selges videre eller deles med andre ringnotfartøy/pelagiske trålere. For å unngå at antall pelagiske trålrettigheter økes, kan ikke det overtagende fartøy selge videre de pelagiske trålrettighetene helt eller delvis (splitting) til fartøy som ikke har pelagiske trålrettigheter fra før av, dvs. at en grunnkonsesjon ikke skal kunne splittes i flere grunnkonsesjoner, mens strukturkvoten kan deles på de som har grunnkonsesjon fra før av. I struktureringssammenheng kan det være formålstjenlig hvis pelagiske trålrettigheter kan deles opp i separate kvoter på kolmule, tobis, øyepål og sei for å kunne rendyrke og spesialisere fartøy for disse fiskeriene.

Styrets forslag til vedtak i sak 10 Årsmøtet tar innlegget til Harald Østensjø til orientering. På bakgrunn av det som framkom i årsmøtet, gir årsmøtet styret fullmakt til å arbeide videre med denne saken, herunder se på kvotetaket i trålgruppen. Styret bør legge fram saken med forslag til vedtak på et medlemsmøte innen utgangen av 2009.