Rutejustering på Nord-Jæren - eksempel på bruk i Kolumbus Anne Mette N. Thomassen Rogaland kollektivtrafikk FKF Hvordan vi bruker ATP modellen og GIS som verktøy i arbeidet med planlegging av bussruter Viser med noen eksempler fra et arbeid vi har gjort i vår/sommer i forbindelse med evaluering og justering av rutene på Nord-Jæren
Metodikk Trafikkgrunnlag - Befolkning Publikums bruk/preferanser - Reisemønster Publikums bruk/preferanser Optimal rutebetjening Infrastruktur - holdeplasslokalisering - fremkommelighet Vi ser på trafikkgrunnlaget, -Hvor bor folk, alderssammensetning -Reisemønster Bruken av dagens tilbud Hva synes folk er viktig, Hva er de fornøyd med og hva fungerer dårlig Ser også på forhold som holdeplasslokalisering/fremkommelighet som er av betydning for regulariteen 4. april 2017
Datagrunnlag Befolkningsdata, sentralregisteret (alder og kjønn) Bedriftsregister, SSB Ansattedata, SSB Studentadresser, Universitetet Markeds- og kundeundersøkelser Reisevanedata, RVU 2005 Billettstatistikk (elektronisk billettering, manuelle registreringer) 4. april 2017
Arbeidsreiser Arbeids-plassoner (27 stk) 4. april 2017
Tettstedssoner (92 stk) 4. april 2017
Ansatte i bedrifter på Bryne 4. april 2017
Arbeidsreiser til/fra Bryne 4. april 2017
Arbeidsreisematrise 27*92 (fra alle tettsteder til alle arbeidsplassområder) 4. april 2017
Arbeidsreiser fra Tjensvoll 4. april 2017
Reiser til/fra Universitetet 4. april 2017
Arbeidsreiser/kollektivtilgjengelighet 4. april 2017
Andel arbeidsreiser foretatt med buss Soneinndeling RVU Andel arbeidsreiser foretatt med buss 4. april 2017
Bussandel 2005 Endring 1998 - 2005 4. april 2017
Aldersfordeling 4. april 2017
Bosetting/alder Influensområde 4. april 2017
Valg av trasè/ Fiskebekk 4. april 2017
Reisetid Reisetid fra ett punkt Reisetid fra fra alle punkt 4. april 2017
Influensområde dagens holdeplasser 4. april 2017
Optimal holdeplasslokalisering Avslutning Vi mener selv at vi har et godt grunnlag for å evaluere rutene. Vi tror det er viktig å kunne dokumentere bakgrunnen for de endringer som gjøres slik at vi kan vise til dette dersom det kommer spørsmål i etterkant. Kommer til å legge litt arbeid i å dokumentere de analysene vi gjør slik at de både kan brukes som et slags oppslagsverk og kan deles ut til …. 4. april 2017
Billettstatistikk 4. april 2017