Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Fotball mot homofobi Et skjevt blikk fra sidelinja.
Hvordan jobber Norsk Industri for å påvirke utviklingen av EUs klima- og energipolitikk Canes 20.november 2007.
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
AVI i fremtiden *Behov og ønsker *Temaer og gjennomføring Hvor går utviklingen.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
EUs klima- og energipolitikk frem til 2030 Elin Lerum Boasson, seniorforsker, CICERO Hvilke rolle kan Europaparlamentet komme til å spille? Foredrag for.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Hvordan utfordrer NoBio regjeringen i arbeidet med statsbudsjettet 2010? Årsmøte i Norsk Fjernvarme, Fredrikstad 28. mai 2009 Kari Asheim, NoBio.
1 1 Likeverdige rammevilkår for fornybar varme og kraft Fjernvarmedagene 27. september 2011.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Fjernvarme Dag 1 Norsk Fjernvarmes fremtidsbilde og mål, Heidi Juhler, Norsk Fjernvarme Fjernvarmens plass i Regjeringens Handlingsplan for fornybar energi?
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Fornybar kraft og varme
Mestring og forebygging av depresjon
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Fredrikstad 7. september 2005
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
EUs nye miljøsubsidie-politikk: - Hva er de viktigste endringene? - Hvilke interesser har fått gjennomslag? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE Stockholm,
WP III: Norsk-Svensk koordinering Elin Lerum Boasson, PhD-student CANES-partnermøte Polhøgda
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
En bedre kraftsituasjon i Midt-Norge
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Aktuell heading Kostnader ved produksjon av elektrisk kraft
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
National Gründercamp Enovas formål Fremme en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon og utvikling av energi- og klimateknologi.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
MAKT OG ORGANISASJONER
Organisasjonsteori - omgivelser
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Akershus Energi Per Arne Karlsen Dir. forretningsutvikling – Akershus Energi AS Styreleder Nobio.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Fagforbundet Vest-Agder Vest-Agder omtanke solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder 2006Side 2 Hjemfallsretten I snart 100 år har norske konsesjonslover.
Seminar om miljøteknologi Stortinget 14. oktober 2016 Marianne Lie Sekretariatsleder.
Stoisismen og kristendommen
Den politiske styringskjeden
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Husbanken og kommunene
Norsk energipolitikk mot 2030
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Den internasjonale arenaen
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Wenche Teigland,
Utskrift av presentasjonen:

Endringer blant norske energiprodusenter - Hvorfor har de satset mye på fjernvarme og en del på vind og småkraft etter 2008? Elin Lerum Boasson CANES-brukermøte , Stockholm

Innhold  Hvilke organisatoriske endringer har skjedd blant norske energiprodusentene fra 2002 til 2008?  Hva kan forklare disse endringene? –Europeisk utvikling –Regjeringens instrumentelle politisk styring –Institusjonalisering av det organisatoriske feltet  Hvilke aktører har vært endringsdrivende?  Konklusjoner  Hva vil fremtiden bringe?

Norske energiprodusenter: hva har skjedd fra 2002 til 2008? Liten vannkraftVindkraftFornybar fjernvarme Tradisjonelle vannkraft- produsenter Organisatoriske endringer i mor- selskapet IngenFå endringerBetydelig Oppretting av nye selskaper Noen Betydelig Aktører som har kommet fra utsiden av feltet Oppretting av nye selskaper Voldsom økningNoen

Mulige forklaringer  Europeisk utvikling –Selskapene har tilpasser seg Europeiske trender –Offentlige organisasjoner har blitt styrt av EU-politikk  Regjeringens instrumentelle politisk styring –Offentlige organisasjoner har satt politikken ut i live –Selskapene har fulgt etter de offentlige organisasjonene  Institusjonalisering av det norske organisatoriske feltet for energiproduksjon –Selskapene har fulgt historisk innarbeidede tankesett og verdier –Offentlige organisasjoner bidrar til å forsterke de kulturelle trekkene i næringen

Europeisk utvikling  Tre typer produsenter (store kraftprodusenter, ny fornybar og varme) ikke en som i Norge –Feed-in vs sertifikatsystemer: konflikt i to omganger  Økende og mer ustabile energipriser  Sverige : el-sertifikatsystem og fornybar fjernvarme  EUs RES-direktiv –Press for økt satsing på fornybar elektrisitet –Opprinnelsesgarantier –Stor vannkraft defineres som fornybar energi  EUs statsstøtte-regler – % investeringsstøtte –Driftsstøtte gis etter ekstra-kost modellen –Sertifikater og noen feed-in ordninger godtas automatisk

Hvem har brakt de Europeiske trendene inn i feltet?  Kraftprodusentene –Fikk sertifikat-ideen gjennom europeiske kraftprodusenter –Satset på vind fordi man tok sertifikater for gitt –Etterhvert påvirket av nordisk vekst i varmemarkedet  Olje- og energidepartementet –Prøvde først å følge tradisjonene i norsk statsforvaltning, men ble etterhvert ydmyke overfor EUs statsstøtteregler og ESA –Ble i liten grad normativt påvirket av RES-direktivet  Politikerne –Opposisjonen brukte RES-direktivet strategisk –Regjeringene har ikke omfortolket EU-politikken

Politisk instrumentell styring  Stabilt normativt standpunkt om at det må skje en overgang fra elektrisitet til fornybar varme  Gradvis økte ambisjoner, spesielt på varme  Usikkerhet om hva som er god virkemiddelbruk, spesielt for elektrisitet  Frykt for å få ansvaret for økende priser  I stor grad preget av et nasjonalt syn på energipolitikk

Hvilke organisasjoner har reagert på den politiske styringen?  Olje- og energidepartementet –Var først kritiske til å styrke virkemiddelbruken for fornybar energi og sertifikater, men lot seg politisk styre  Enova –Usikkerheten til politikerne har resultert i liten frihet og selvstendighet til deres arbeid med fornybar elektrisitet –Instrumentell for å gjennomføre varmesatsing  Nye aktører –Politiske styringssignaler har bidratt til at mindre småkraftaktører har kommet inn i feltet og at nye fornybar varmeaktører har kunnet vokse seg store

Institusjonalisering  Liberalisering reduserte kulturell styrke og samhørighet og åpnet for ytre påvirkning  Kognitivt skifte: investeringer styres ikke lenger av prognoser men av prisforventninger  NVE kontrollerer ikke lenger feltet; nå har det oppstått ulike lokale kulturer og logikker i feltet  Statkraft og departementet har fått mer makt  Kraftprodusenter påvirker Stortinget, men departementet er mellom dem og regjeringen  Miljøorganisasjonene/stiftelsene har fått en fot innenfor feltet; gjensidig påvirkningsprosess mellom dem og kraftprodusentene

Hvem har fulgt kulturen i feltet?  Tradisjonelle kraftprodusenter –Ga ikke Enovas støttesystem for fornybar el en sjanse fordi sertifikatideen passet den nye kulturen –Vannkrafttradisjonen gjorde at det tok tid før man oppfattet forretningsmulighetene i varme  Olje- og energidepartementet –I liten grad styrt av kulturen blant produsentene –Sterkt påvirket av sentralforvaltningslogikk preget av Finansdepartementet  Miljøbevegelse og ny fornybar aktører –Påvirker kraftprodusentenes til å se nye forretningsmuligheter –Styres av kraftprodusentenes oppfatninger om passende virkemiddelbruk

Konklusjoner  Varmesatsing –Skyldes stabil politiske prioritering, fravær av forstyrrende EU-politikk og fravær av ideer til nye virkemidler  Vekst i antall småkraftaktører –Skyldes politisk styring og de-institusjonalisering av feltet  Begrenset vindsatsing –Fremmet av troen på sertifikater, men hemmet av vedvarende politiske usikkerhet –Ville endringene vært større om ikke sertifikatideen hadde slått rot blant produsentene? –Hemmet av EUs statsstøtteregler og næringens manglende kjennskap til disse

Hva vil fremtiden bringe?  Vil Norge klare å utvikle et godt støttesystem for fornybar elektrisitet? –Vil det reviderte RES-direktivet hindre et fremtidig norsk-svensk sertifikatmarked? –Vil man kunne lage et statstøttesystem som vil kunne bli akseptert av ESA?  Vil utvikling av EU-politikk på varme virke forstyrrende inn på norsk fornybar varmesatsning eller har dette satt seg nå?  Vil energiprodusentene begynne å oppfatte Europa som deres marked og ta del i Europeisk fornybar energidebatt?