Landsby 18: Alltid på nett !! ??. Gruppe 3: Helse og Koordinering Henrik Gundersen Kommunikasjonsteknologi Åsmund Skjerdal Datateknikk Arnhild Lindbach.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
URD An Agenda-system for mobile absentee marking and group scheduling.
Trådløs telefon 7921G (side 1 av 2)‏ Normalvisning Hvilestilling Normalvisning: •Telefonnummer til den som er logget på vises •Valget Fører til Tjenester/Menyvalg.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
Opplæring: Alarmering
BlueDialer for SuperOffice
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Hensiktsmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten
Key Management i trådløse ad hoc nettverk
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Klient - server nettverk Et nettverk består (ofte) av en (eller flere) server(e), og mange klienter. Klientene bruker tjenester levert av servere(ne).
Opplæring: Pasientsignal
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Hospital Ward Øyvind Isaksen. Problemstilling Utvikle et design for en mobil tjeneste for gruppe kommunikasjon mellom pleiere på en sykehusavdeling.
”Doctector”.  Generell del ◦ Vår oppgave og vårt hovedfokus ◦ Vår problemstilling ◦ Hva vi har gjort ◦ Videre utfordringer  Teknisk del ◦ Grunnlaget.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Velkommen til WorkShop Trio Enterprise Attendant for sentralbord
D4223 Systemtelefon.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Mobilt røntgen
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Operativ gevinst Date: Page 1 Avgangsminima: CAT I: 400 m CAT II: 150/125 m 100 ft CAT II 216 ft CAT I 300 m bakkesikt CAT II 550 m bakkesikt.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
M2M utstyrsovervåkning System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr fra IM-basert mobilklient. System for fjernstyring og fjernovervåking av utstyr.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti.
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Matbestilling. Plan Kort introduksjon Artikkel Prosjektet.
Minimal Shared Workspaces for mobile devices SIF 8094P2, gruppe p12 Magnus Solbjørg Bård Skogsholm.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Daniel Stern`s Teori.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Se hvordan jeg smart bruker Outlook 2010
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Gjennomføring Av Internasjonale Og Flerkulturelle IT Prosjekter. Av Øivind Kirksæter COO Mobile Media Solutions.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Veileder for gevinstrapportering
Brukbarhetstesting og feltstudier
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for teknologi
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Bruk av elektroniske meldinger i Gerica i samhandling med sykehuset
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Landsby 18: Alltid på nett !! ??

Gruppe 3: Helse og Koordinering Henrik Gundersen Kommunikasjonsteknologi Åsmund Skjerdal Datateknikk Arnhild Lindbach Lingvistikk Paul Martin Lello Visuell Kultur

Tema og problem Tema 4: «Undersøkelse av forstyrrelser. Distribuert koordinering i mobile team» Problemeier: Lill Kristiansen. Viser til tidligere studier som omhandler: Forstyrrelser fra trådløse telefoner og personsøkere for leger/sykepleier. Sykehus som komplekse rom for kommunikasjon.

Problemstilling «Hvordan kan vi minske forstyrrelser påført sykehuspersonell ved telemediert kommunikasjon og pasientsignal?» Hvordan kan vi begrense forstyrrelsene ved mottak av pasientsignal mest mulig for sykepleierene? Hvordan å gjøre kommunikasjonen enklere for alle parter (som å motta anrop etc.)? Hvordan kan vi gi en reell og økonomisk gjennomførbar løsning på forstyrrelsesproblematikken, uten å gjøre kommunikasjonspraksisen mer komplisert?

Hva er forstyrrelser? "interrupt | ˌ intə ˈ rəpt| verb [ trans. ] 1 stop the continuous progress of (an activity or process) : the buzzer interrupted his thoughts. stop (someone speaking) by saying or doing something : “Of course …” Shepherd began, but his son interrupted him | [with direct speech ] “Hold on,” he interrupted. 2 break the continuity of (a line or surface) : the coastal plain is interrupted by chains of large lagoons. obstruct (something, esp. a view)" (New Oxford American Dictionary, 2nd Edition).

Forstyrrelser på sykehus "My pager has gone off five times in the past 15 minutes, while I've been trying to take Mr. Jones's history. I can't keep his complicated history straight.(Kevin et al. 2003)" Tidligere studier har vist at kommunikasjonssituasjonen på sykehus resulterer i forstyrrelser som påvirker arbeidsituasjonen (Coiera og Tombs 1998, 673; b), forstyrrelser som videre kan resulterere i malpraksis(Kevin et al. 2003).

Forstyrrelsesforskning Rikard Harr og Victor Kaptelinin kategoriserer forstyrrelsesforskningen i tre kategorier: (1) Forskning som forholder seg til effekten av forstyrrelser på individet. (2) Forskning som sikter til å forebygge disruptive forstyrrelser. (3) Forskning som ønsker å begrense skadene forårsaket av forstyrrelser. (Harr og Kaptelinin 2007: )

Begrense Forstyrrelser Studier som omhandler å begrense skadene fra forstyrrelser har gjerne fokusert på forstyrrelsenes "timing", eller å filtrere ut irrelevant informasjon i arbeidssammenhengen (Harr og Kaptelinin 2007: 400). Andre metoder for å begrense skadevirkningene til forstyrrelser benytter seg gjerne av forskjellige modaliteter som varme, lukt, lyd, vibrasjon og lys, dette siktet til å begrense forstyrrelsen mellom perseptuelle og kognitive prosesser ved forstyrrelseshåndtering og oppgaveløsning (Ibid: 401)

Nåværende løsning Våre undersøkelser har i stor grad basert seg på systemet som finnes på St. Olavs Hospital i Trondheim. Løsningen som finnes her, er kun inne i en innledende fase, men har blitt prøvd ut på ulike avdelinger over en periode. I dagens system er hver avdeling delt opp i forskjellige sengetun. Hvert sengetun består av 7-12 senger. For hvert rom er det en sykepleier som har primæransvar og en som har sekundæransvar.

Nåværende løsning - Sengetun

Nåværende løsning Utløses et pasientsignal innenfor sengetunet, vil pleierene som er registrert som primær og sekundær først få signalet på ip- telefonen i tillegg til at det vises på et display over resepsjonen. Dersom ingen av pleierene på sengetunet kan behandle alarmen, vil den etter en viss tid gå over til en pleier på neste sengetun, slik at det hele tiden sikres at alarmene blir behandlet innen rimelig tid.

Utviklingsprosessen En pleier vi snakket med i forbindelse med et besøk på NSEP (Norsk Senter for Elektronisk Pasientjournal) i Trondheim, hadde uttrykt misnøye over at hun ikke rakk å svare på pasientanrop. Dette var fordi prosessen med å oppfatte et innkommende anrop, ta opp telefonen, skru av tastelåsen og svare på anropet tok så lang tid at anropet gikk videre til neste terminal. Et annet problem var at pleierne ofte hadde ting i hendene når de mottok et anrop. For å få sjekket et anrop, selv om de ikke nødvendigvis skulle svare på anropet, måtte de ha en hånd ledig for å håndtere telefonen.

Hovedfunksjonalitet Skal ha støtte for å oppkobling mot telefon/PDA via Bluetooth Skal vise romnummer og legenavn for et inkommende pasientanrop Skal vise navnet og nummeret til personen som ringer for et innkommende anrop Skal kunne avvise anrop Skal kunne mute anrop Skal kunne vise tapte anrop Skal kunne vise at meldinger er mottatt

Design

Minske forstyrrelser? Hvordan kan vi minske forstyrrelser bl.a. fra mediert kommunikasjon mellom sykehuspersonell, spesielt med tanke på viktige oppgaver og konsultasjoner? - Bluetooth-enheten gir mulighet for å selv bestemme når en forstyrrelse/kommunikasjon skal skje. («mute», videresende pasientsignal) - Bluetooth-enheten er lettere tilgjengelig enn en mobiltelefon, den gir dermed muligheten til å raskere avverge forstyrrelser i upassende situasjoner (som konsultasjon, etc.).

Forenkle kommunikasjonen? Hvordan å gjøre kommunikasjonen enklere for alle parter (som i å mota annrop etc.)? Enheten er lett synelig og lett tilgjengelig. Det trengs ikke brukes hender for å se hva som står på diplayet. Fungerer som en løsning på problematikken med vanskelig tilgjengelighet med mobiltelefoner(i lomme). Erstatter personsøkeren, nå vil mobiltelefonen også fungere som personsøker.

Økonomisk gjennomførbar og enkel? Hvordan kan vi gi en reel og økonomisk gjennomførbar løsning på forstyrrelsesproblematikken, uten å gjøre kommunikasjonspraksisen mer komplisert? Siden bluetooth-enheten fugerer som et supplement til eksisterende kommunikasjonssystem, vil utskiftning av hele systemet ikke være nødvendig. Siden bluetooth er bakoverkompatibelt vil også enheten kunne brukes med nyere teknologi. Siden enheten er baser på personsøkeren vil den trolig være lettere å innføre, siden den er så nært knyttet til teknologi som allerede er i bruk ved sykehus. Dette åpner for god og rask domestisering av produktet.

Videre arbeid - Ferdigstille de to første fasene så godt det er mulig, med den tiden vi hadde. - Fokus på å legge et godt grunnlag for videre utvikling - Neste steg er å utvikle og teste en prototype av enheten. - Team av 4 data- og komtek studenter over en periode på 6 mnd.

Spørsmål?