Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Risløkka kompetansesenter
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Østlendingen og skolene i tospann
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Med forskning på timeplanen
“NIL-klubben” Pilotprosjekt Mars 2012.
9 prinsipper og 1 regneark:
Øyer ungdomsskole.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Strategisk Kompetanse
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
TOFU TimeOut For Utvikling
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Lærekandidatordningen ”Sår du korn én gang, høster du én gang. Planter du et tre, høster du ti ganger. Underviser du menneskene, høster du hundre ganger.”
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Samarbeidsforumet Styremøte Agenda n Velkommen / lunsj n Informasjon – Rekrutteringsbrosjyrer 2003, brosjyrer 2004 –
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Time vidaregåande skole
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Oversikt søkertall Studentrekruttering til UiO Arbeidsgruppe med STA, SV, HF, UV, OD våren 2011 Kilder: Samordna opptak, NIFUSTEP, Søkerundersøkelsen,
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
 Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® -  Kan kun benyttes av infoREGI kunder  Spørmål rettes til
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Felles Tenketank for NODE-Eydenettverket April 2010 HVORFOR HVORDAN HVA NÅ Bilde: første NEW samling april 2010 (50 deltakere)
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Velkommen til førskoledag
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Det personlige møtet: Skolebesøksordningen ved MN-fak.
Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Den gode skoleeier I Nes.
Ung i Agder 2019.
Tematiske inngangsveier
Utskrift av presentasjonen:

Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011

Bakgrunn Del av rekrutteringsprosjekt Skolelaber (fysisk, kjemisk og biologisk) Aktivitet på de øvrige instituttene Mål: Etablere en sentral skolebesøksordning på fakultetet som kan utfylle aktivitetene ved instituttene. Inspirert av ordning ved NTNU

Oppstarten Høsten 2007 – nedsatt arbeidsgruppe med representanter fra skolelabene, institutter og Tøyen (NHM) Ordningen var operativ fra høsten 2008 (ca 10 studenter) Ta utgangspunkt i fag og mulighetene med realfag Forsøk

Suksesskriteriene Inspirere – vise at fagene er attraktive og relevante Være noe annet enn undervisning Bruke (unge) studenter Være fleksibel og oppleves som relevant REKRUTTERE

Samarbeid Koordinert med ordningen sentralt – dialog Støtter ordningene på instituttene – bidrar med studenter og henviser bestillinger Jobber sammen med instituttene om besøk

Ressurser Budsjett – kr Dekker: Lønn til koordinator (20%) Lønn og reiseutgifter til skolebesøkere (ca besøk fordelt på ca 10 studenter) Opplæring av skolebesøkere Utvikling og innkjøp av forsøk

Ressurser (2) Fram til høsten 2010 – tok mye av min tid (ca 20 %, men sesongavhengig) Nå: ca 10 % fordelt på to personer Vitenskapelige: Lite, men mer på instituttene

Erfaringer Gode tilbakemeldinger fra elever og lærere Gode tilbakemeldinger internt (etter litt innkjøring) Koordinering mot sentralt – viktig «Finne seg selv» - rendyrke konseptet (drar i liten grad på messer og lignende) Rekruttering av skolebesøkere – finne riktige studenter Veldig gode ambassadører enn kan bruke til andre oppgaver