Tema: Prosjektretrospektiver Velkommen Norsk forum for smidig systemutvikling ønsker velkommen til XP Meetup i mars Tema: Prosjektretrospektiver
Hvorfor Lære av feil og vellykkede erfaringer Formål med retrospektiver er å hele tiden bli flinkere (Kaizen) Uansett hvor flinke vi er, har vi alltid ting å lære Fra Alistair Cockburn. Crystal Invisible: “We have reflections per iteration”
Hva For hver iterasjon: Hvordan gikk det? Hva gikk galt? (Postmorten) Hva er vi fornøyd med (keep these) Hva er fortsatt ikke helt bra (ongoing problems) Hva vil vi prøve (try these)
Hvordan Team på cirka 6 personer Hvert team splittes i to: Utviklere og kunder Kundene får se en tegning, utviklerne skal gjenskape den Eneste lovlige form for kommunikasjon: Skriftlig! Ikke lov å tegne på papiret Kun én kunde får være hos utviklerne om gangen Kunden hos utviklerne har ikke lov å snakke, mime, eller lignende Dere får ti minutter på dere
Try these Keep these Ongoing problems
I prosjekter Hold retrospektiver cirka hver 4. uke Cirka 30 minutter Ikke gå gjennom punkter fra sist retrospektiv! Prøv å gå i sirkel i gruppen Stopp langvarig diskusjon ved “temperaturmåling” (tommel opp/tommel ned)
Litt mer om retrospektiver: Norm Kerth's Prime directive of retrospectives: "Regardless of what we discover, we understand and truly believe that everyone did the best job they could, given what they knew at the time, their skills and abilities, the resources available, and the situation at hand." Ressurser Alistair Cockburn: Agile Software Development The Cooperative Game (fra http://alistair.cockburn.us/crystal/talks/alistairstalks.htm) Alistair Cockburn: Crystal Clear Tim Mackinnon: Retrospective Agility (Objective View Issue 8, fra http://www.softwarereality.com/) N. Kerth: Project Retrospectives Takk til Sarah Brodwall for hjelp med oppgavene