Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole
Liker du meg?...
Yrkesfag – lese- og skriveferdigheter Dårligere ferdigheter Negativ skoleerfaring Lavt selvbilde Lav motivasjon for skolefag, spesielt fellesfag Årsaker til dette?
Variasjon Fra kartlegging via variert metodikk til digitale mapper læringstrykk Kartleggeren Skriverammer Begrepstrening Lydfiler Glogster/blogg etc. Digitale mapper på Fronter som sluttvurdering
What do you think about this work? I like this way of an English writing day. You do not get exercises on a piece of paper, as you usually get. I liked this way better because you do not have to “stress” write a whole story at the same day. In a day like this, we can go deeper in to English spelling and how the different genre shall be. I think I have learned more today than I have learned from an old school English writing day.
Metodisk struktur – med åpning for kreativitet Skriverammer Fisken Sist helg Nyttårsraketter – drøftingsartikkel My working week American Values – ST Evalueringskriterier Lydfiler Lydfil 1 Glogster Scotland The Electromagnetic Speaker
Kreativt kaos
Å være i en læringsprosess – fra frustrasjon til frie valg Et spennende møte med gode kompetansemiljøer med samme praksisfelt Frustrasjon - utfordring å stå i endring Terskel å komme opp Opp et trinn Så noe å bygge videre på Evner da å ta imot mer hjelp av kompetansemiljøet Eierforhold til teorien, sette praksis til teorien Ta regien selv, da kommer ideene
Forts. Arbeidstrykk Ting tar tid Nye metoder og planer Viktig med støtte – noen må ha tro på det vi gjør – uttale dette Observasjoner i klasserommet PPT NTNU/PLU Yrkesretting - aktualisering Trygghet ifht læreplantolkning og frigjøring fra læreboka Utviklingsarbeid = tid + eierforhold
Wiki
Diskusjonsoppgaver Hvilke forutsetninger må være tilstede for at et utviklingsprosjekt som det vi har presentert skal lykkes? Med bakgrunn i det som nå er presentert – i hvilken grad og hvordan kan noe av det brukes i din undervisning/i din arbeidssituasjon?
Forankring og motivasjon hos medarbeidere Gode metodiske grep i språklæringen, relasjonskvalitet og læringsstøttende underveisvurdering og en sluttvurdering som er relevant i forhold til framtidig yrkesutøvelse Godt samarbeid med kompetansemiljøene Prosjektet fører til en bedre arbeidssituasjon for lærerne Endringsvilje hos lærerne