Forelesning 12: Hume Narve Strand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De dårige følelsene. Veiene ut..
Advertisements

Normer, verdier og holdninger
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Religioner og livssyn i dag
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Goffman, Garfinkel og Giddens
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Siste forelesning ER/EER-modellering
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mandag 8. November Powerpoint..
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Hva er kunnskap?.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kunnskap om kausalsammenhenger
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
… Gud ikke er stor For opptak:
Kompletthetsteoremet
Introduksjon - positivisme
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Argumenterende tekster
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
På med tenkehattene: Parallelltenkning som kreativ metode.
Stoisismen og kristendommen
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 12: Hume Narve Strand

Hume 1711-1776 Førte videre empirismens kunnskapskritikk Tok oppgjør m/ kontraktteorien til Hobbes og Locke

Locke Mennesket et blankt ark (tabula rasa) All kunnskap basert erfaringen Hvis IKKE: Tomme ord/begrep!

Hume All kunnskap stammer fra erfaringen (bevissthetsinnhold) (2) ”Erfaring” = (a) Inntrykk (impressions) (b) Idéer (ideas) (3) Hvis ikke: Tomt begrep/meningsløs setning!

Eksempler meningsfulle utsagn (analytiske): ”2 + 2 = 4” ”Alle ungkarer er ugifte menn” ”Sitron er en frukt” Eksempler meningsfulle utsagn (syntetiske): ”Jupiter har 4 måner” ”Det regner ute”

Hva m/ ’Substans’? Tomt begrep!

’Person’? Selvet en illusjon!

’Årsak’? (1) Suksesjon (2) Nærhet tid og rom (3) Nødvendig sammenheng ALDRI erfaring (3) → Kun subjektiv forventning!

BILJARDKULER A A B B

’Induksjon’? Ikke slutte fra: Framtid fra fortid Noen til alle Bevissthetsinnhold til tingene selv Ikke begrunne induksjon induktivt → Induktiv viten ikke begrunnes rasjonelt!

Alle utsagn som inneholder disse begrepene er meningsløse derfor: F.eks. ”Alle ting har en årsak” ”Alle svaner er hvite” ”Kreft er skadelig” ”Alle mennesker er født m/ visse rettigheter”

Empirisme → Skeptisisme! Ikke objektiv viten om verden egentlig

Verre: Siden ingen res cogitans, ingen sikker viten om meg selv engang!

Natural Belief I hverdagslivet antar vi likevel: (1) Objektiv verden eksisterer uavhengig av oss (2) At den er slik den framstår for oss (3) At ting fortsette å oppføre seg slik de har gjort hittil

Praktisk Filosofi → Hele grunnlaget naturretten borte! (1) Kan ikke bare slutte fra ”er” til ”bør” (2) Fra deskriptive til normative utsagn (feilslutning) (3) Fornuften ↔ ”er”, ikke ”bør” → Hele grunnlaget naturretten borte!

(1) ”Alle mennesker har lik verdi” → ”Alle mennesker bør behandles likt”? (2) ”Mord er galt” (3) ”Frihet er en grunnleggende verdi” (4) ”Lex iniusta non est lex”

Emotivisme 1-4 = basert følelsene → Ikke diskuteres rasjonelt De kan framdeles være allmennmenneskelige Forholde oss upartisk og desinteressert → allmenmenneskelig og riktige dommer

Samfunn, Legitimitet, Lov Naturgitte følelser basis samfunnsdannelse, ikke naturlige rettigheter Samfunnet mer holdt sammen av disse + kulturbestemte reaksjonsmønstre Lover og regler kun legitime i den grad samsvarer m/ disse

Oppsummering Hume bringer empirismen/kritikken rasjonalismen til sin logiske konklusjon Markerer slutten naturrettens dominans

Problem (1) EPISTEMOLOGI: Hvis ikke noen objektiv viten i streng forstand, blir ikke naturvitenskap subjektivt? (2) SAMFUNNSLÆRE: Mulig å være emotivist uten å bli subjektivist og relativist? Hvordan være upartisk da? Problematisk grunnlag rettigheter?!