Hvordan forholder vi oss til stille avvik?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Etikk NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 2009 Bård Humberset
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forbedringsprosjektet
Kvalitetsindikatorer (KPI’er, måleparametre)
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Forskjeller på tale og skrift
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Essay er en skriftlig sjanger.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse Workshop: Denne gang ber vi om at resultet fra denne sendes onshore. Svarene fra denne workshop skal danne grunnlag for.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
CAKE session no. 10 Stille avvik og veien videre i CAKE.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Cake Q3 Storulykke 1.
CAKE session no. 8 Do your worst. Så langt … Forrige CAKE session var et samarbeid med Hands On Safety- kampanjen Vi fikk mange gode innspill, og de sender.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
CAKE En sterkere HMS-kultur
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
REVISJONSOPPGAVEN.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
Cake q1 OVERHOLDELSE AV PROSEDYRER
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Cake q2 BARRIerer I BARRIERS  .
Kvalitet.
Gode alene – enda bedre sammen?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Juristsamling - Ålesund
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
«Å være sin egen bestevenn»
Våren 2019 Eksamen Vg3 Alle skal opp i tre skriftlige eksamener
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan forholder vi oss til stille avvik? CAKE session no. 5 Hvordan forholder vi oss til stille avvik?

Hvordan brukes CAKE sessions? CAKE sessions har to hensikter: Å samle inn informasjon, som skal brukes til forbedringsarbeid Å få mulighet til å diskutere med kolleger, det en ofte ikke tar seg tid til Alle input blir gjennomgått. Det betyr ikke at det kommer tiltak ut umiddelbart. Men det bidrar til at viktig informasjon blir kjent i organisasjonen.

Siden sist … CAKE session no. 4 var den første i en serie på 3 som omhandler stille avvik Vi fikk inn mange eksempler på stille avvik Alle avvik skal gjennomgås og nye tiltak skal vurderes Denne CAKE session – no. 5. – handler om hvordan vi forholder oss til kjente stille avvik Etter CAKE session no. 6 skal det utarbeides en rapport med anbefalinger Viktig at work shop besvarelsene blir så gode som mulig

Hva er stille avvik? Bevisst ubevisst? Hva kjennetegner prosedyrer vi bryter? Gjelder det for alle – for noen få – eller alle? Stille avvik er et brudd på en prosedyre som har utviklet seg til en fast praksis

Farlige og ikke-farlige stille avvik I forrige session kategoriserte vi avvik som farlige og mindre farlige Vi fant flere farlige avvik enn ikke-farlige ”Stille avvik som ikke kan få konsekvenser finnes ikke” Sitat Eksempel på farlige avvik: Arbeid i høyden uten tilstrekkelig verneutstyr Ikke respektere barrierer En mann på blindløft Gjennomføre en oppgave uten tilstrekkelig personell Eksempel på ikke-farlige avvik: Ha feil farge på klær Små gjenstander stenger fluktveier Ikke riktig bruk av spritdispenser Ikke lokk på kaffikopp

Bak de stille avvikene … Finner vi tanken om at små avvik av og til vil finne hverandre – og utløse større konsekvenser enn avviket i seg selv

Konklusjoner: Alle kjenner til stille avvik Avvikene er sannsynnligvis bevisste og skyldes sannsynligvis ikke manglende kunnskap Det er vanlig å delta i stille avvik Det er vanlig å observere andre delta i stille avvik

Work shop Vi trenger mer informasjon … Hva er de vanligste årsakene til at vi bidrar til stille avvik? Hva er det som gjør at vi akseptere å utsette oss selv for risiko? Hva er det som gjør at vi aksepterer at andre utsetter seg for risiko?