UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, 10.10.2011 Professor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

VIETNAMKRIGEN Krigen mellom SØR-VIETNAM og NORD-VIETNAM fra 1963 til USA og Australia støttet Sør-Vietnam - og Kina og Sovjet støttet kommunistiske.
NATOs Strategiske Konsept 2010
Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
FORSVARETS KJØPEKRAFT ER HALVERT SIDEN 1990! FORSVARET MÅ REDDES FRA AVVIKLING NORGES FORSVARSFORENING KJØRER VERVEKAMPANJE FOR ØKT INNFLYTELSE GJENNOM.
15 En urolig verden.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Konflikter som preget verden
Scenarioer i forsvarsplanleggingen
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Internasjonal politikk
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
14 Samarbeid over grenser
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Definere og velge hovedmål og delmål
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Norge – lite land stort hav Av Henrik Thune, NUPI.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Feilslått integrasjon Stikker planen, EDC og EPC ( )
Napoleonskrigene og Norge
Hemmelig.
Oversiktsforelesning HIS1300, 15. mars 2010
1.USA og integrasjon 2. Fra stagnasjon og krise via Enhetsakten til Maastricht.
Kjenne til hvorfor Japan angrep USA. Kjenne til hva invasjonen av Normandie betydde for krigens slutt. Vite hvem de viktigste av krigens ledere var.
Politisk påvirkning.
Andre verdenskrig.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hvor går Russland? Oslo Militære Samfunn, Tor Bukkvoll Forsker, FFI.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Den første verdenskrig
Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Konfliktar etter den kalde krigen
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Representative inhabitants survey in Norway
Presidentvalget i USA.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Konfliktar etter den kalde krigen
Eirik Løkke, 25. september 2017 Bærum Rotary klubb
Den første verdenskrig
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Utskrift av presentasjonen:

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, Professor dr.philos Janne Haaland Matlary, Statsvitenskap, UiO, og Forsvarets Høgskole

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Strategi: Interaktiv logikk Dine planer vil motarbeides maksimalt av fienden Disse vil kanskje opptre paradoksalt Du må tenke ut en plan, gitt dette Din hensikt må være å vinne politisk sett Er det lite troverdig at du kan vinne, er det uetisk å bruke militærmakt Alvoret ved militærmakten setter spesielle krav til politikerne

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Sikkerhetspolitikken er tilbake Totale kriger (Første, Annen, Kalde: UNNTAK) : ”Peace in our time” UNNTAK 2001 – fremover: Multipolaritet og strategisk terrorisme, «failed states», humanitær intervensjon - Bruk av militærmakt for statens interesser – begrenset bruk for ikke-eksistensielle interesser

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap De ny-gamle stormaktene Asia (Kina, India) får mer makt Russland tilbake mot stormaktsstatus Men også ikke-statlige aktører ”Failed states” – kaos, mens Vesten vil eksportere demokrati Liberale demokratier i vest som ikke lenger dominerer verden ideologisk – ex. S-rådet og Syria, Sudan, etec. En meget risikofylt verden, ingen enighet om spilleregler

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Implikasjoner for sikkerhetspolitikken: Avskrekking viktig igjen Europas evne til å bruke tvangsdiplomati? Europa må betale mer for forsvaret og ta mer ansvar For politikerne: evne til strategisk ledelse i kompliserte ops. som ISAF For militærprofesjonen.: operativ evne hvor som helst i verden Avskrekking avhenger av reell vilje og evne til å bruke militærmakt

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Norge bruker militærmakt etter 1990: Sovjetstaten faller sammen av indre årsaker, muren forsvinner, ingen fare fra øst lenger Uklart trusselbilde, ”fredsdividende” NATO endres, men allerede fra 1991 ny krig i Europa: Bosnia NATOs første skudd avfyres i 1994 i Bosnia Kosovo, Irak, Afghanistan, Middelhavet, Aden, Libya -

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bruk av militærmakt (MM): MM er relevant som direkte tvangsmakt overfor B: tvangsdiplomati og ev. aktiv bruk med globalt nedslagsfelt (Libya, før det Kosovo) MM er relevant som strukturell makt – avskrekking, geopolitisk posisjonering (russisk ”interessesfære”) MM er relevant i S(tabilisation)&R(econstruction)s sivil-militære integrasjon, må tilpasses politiske mål til enhver tid Andre maktformer: ’shaming’/delegitimering, økonomisk press, normalt diplomati, etc.

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Vanskelig å bruke militærmakt Clausewitz mer aktuell enn noensinne: den politiske intensjon og kontekst bestemmer militærmaktens effekt og om den brukes Militærmakt kan brukes konvensjonelt i form av provokasjoner i politiske interessekonflikter (nord, Georgia, Russland-NATO) Realpolitikkens logikk er tilbake, også for NATO Mens COIN er strategisk uhyre vanskelig

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Resiprositeten – reell og viktig? NATO-logikken: vi sikrer politisk vilje til unnsetning i nord Koalisjoner av stater i NATO – N. vil være i den innerste sirkel ”The Gap” i ev. nord-situasjon vil bestemmes av politisk vilje hos noen allierte, derfor viktig å kultivere disse, gjerne integreres mest mulig med dem – også militært Strukturell faktor: NATO er politisk/militær ’styrkebrønn’

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Strategi – er det nok å følge NATO/USA? Som aktør må man ha motivasjon fra situasjonen i felt – ellers er det et etisk problem og et sikkerhetspolitisk Etisk: man risikerer andres liv for en diffus grunn dersom felt ikke motiverer Sikkerhetspolitisk: Man kan ikke agere strategisk uten reell interesse for å vinne i felt Men er norske politikere opptatt av militær fremgang i felt?? Eller pressen??

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Hva krever tvangsdiplomati politisk- strategisk? Enhetlig aktørstatus Klare krav Klar tidsramme for krav (ultimatum) Troverdighet mht. trussel om bruk av MM Vilje til gjennomførelse Mulighet for motstander til å backe ut og redde skinnet ”the game of chicken” eller dulgte trusler – to metoder

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Eksempler: Kosovo: Fem krav fremsatt til Milosevic av NATO Tidsfrist klar ACTORD et faktum Kosovo var et unntak i europeisk politikk Ved bruken av MM var det store sprik innad i alliansen, den enhetlige aktør falt fra hverandre Libya – vellykket så langt, men MM kan ikke skaffe demokrati i Libya…..

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Strategiske krav til COIN – ex. ISAF: Velge andre op linjer enn den militære Ha ubegrenset med tid Skaffe støtte i befolkningen for tidsaspektet Og for tap i en ikke-eksistensiell krigføring Utvikle ”resilience” i befolkningen for barbariske angrep og terrorangrep i felt og i eget land Forklare befolkningen at det ikke er seier i en COIN, men forhandlet ’end state’ Agere strategisk som regjering selv om det er fred

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap ISAF som case: Enhetlig aktør? Nei, uenighet om strategisk mål Strategisk kommunikasjon? Nei, ikke mulig Kollisjon mellom militær og politisk logikk, som i Gen Richards uttalelse om 40 år i felt Byrdefordelingen er skjev ”Public support” på lavmål fordi regjeringer ikke bygger den opp Oppnås politiske mål? Hva er de/det?

UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Konklusjon Skal regjeringer bruke militærmakt, må de bøye seg for strategiens krav Å true eller skremme er fremmed for det post- moderne Norge/Europa – tvangsdiplomati Å bli i felt i 40 år er politisk utenkelig – men må til, ev. å komme tilbake uten silkehansker Men selv om strategiens krav er tøffe, er det mye verre å ignorere dem…..