Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Tre framtidsbilder Det er lærer jeg vil bli! Lærerutdanninga er et springbrett til næringslivet På lærerutdanninga blir jeg tatt på alvor
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Det er lærer jeg vil bli Hva skal studentene lære? Lære å veilede, legge til rette for læring Endringskompetanse Finne info og kunnskapskilder Arbeidsformer i skolen Konflikthåndtering
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Det er lærer jeg vil bli Prosjektbasert Temaundervisning i bolker Linjedeling Praksis: 2 måneder, praksisskoler Progresjon
Teknologi Multimedia Utbredelse: alle har små, lette maskiner Utstyr på skolen: input/output Forelesninger på nett: eks teknologihistorie
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim For hvem ? Nærhet, sosialisering, skikkethet Mest for de skoleflinke?
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Lærerutdanninga er et springbrett til næringslivet Illustrasjon: springbrett til næringslivet Tilhørighet i Oslo - student i verden Fleksibilitet, nettbasert Søkekompetanse Kildekritikk
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Livslang læring Læretid Sosialisering, skikkethet Praksis
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim Faglig styrke Faglighet, ikke bare lærerutdanning Konkurrerer på styrke Knutepunkter
Teknologi: studentadministrasjon og kommunikasjon POLS Planlegging og Oppmelding til Læring og Studier STEV System for Tilgjengelighet, Elektronisk og Valgfritt PULS Pedagogisk evne til Undervisning og Læring for Studenter
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim For hvem ? Individualisten Den samvittighetsfulle, dobbeltarbeidende Den utenlandske studenten Læretid Fleksibilitet
Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
Lærerutdanning 2005, L. Øgrim På lærerutdanninga blir jeg tatt på alvor Ta i bruk studentenes erfaring som elever Flerkulturell virkelighet Hvem har kunnskap? Tospråklige klasser Annen studieplan
Teknologi Nett Internasjonal shopping Oversettelser Hjemmeteknologi Kontaktskoler i utlandet
For hvem ? Særbehandling?
Diskusjonstemaer Fageksperter eller lærerutdannere Stedbunden eller fjernundervisning Enhetlig eller mangfoldig lærerutdanning (rammeplaner) Lærer- og studentrollen Jenter og IT (spesielle behov - problem eller ressurs)