Velkommen til IKT og læring!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samarbeidsforum for estetiske fag
Forskning og utvikling
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Veiledet lesing Mørkved skole
"Lyn og torden".
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Tidligere læreplaner.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan kan vi bruke det?
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Digitale ferdigheter: Hva? Hvordan? Hvorfor? Innlegg på partnerskoledagen Jon Magne Vestøl ILS.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Nasjonale prøver.
Omstilling med IT Hvordan og hvorfor? Hva må gjøres? Leikny Øgrim mars 2004.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Annabelle Millbanks.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Nettsøk og nettikette Forelesning 7. november 2003 Hva er internettet?
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Ungdomsskolen u-trinnet
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til IKT og læring!

IKT og læring 1 Start tirsdag 22/8 30 studiepoeng: Bruk av datamaskin og standard programvare IT i skole og samfunnsliv Pedagogisk bruk av IT Tonje og Leikny - IT LU, mest ALU, nesten ikke FLU Hvorfor er vi her? Fordi vi driver et kurs i It for lærere med egen jenteklasse. IKT klargjøring av begrepet Skolen er forplikta i forhold til likestilling (L97) IKT og læring 2006-2007

Program for digital kompetanse Digital kompetanse er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte. Programmet er sektorovergripende og rettes mot hele utdanningssektoren – dvs. grunnskole og videregående opplæring, høyere utdanning og voksnes læring.

Å kunne bruke digitale verktøy (fra Kunnskapsløftet) Grunnleggende digitale ferdigheter er å kunne velge, vurdere og bruke informasjon. Dette innebærer at elevene skal kunne søke, lokalisere, behandle, produsere, gjenbruke, presentere og evaluere informasjon, samt kommunisere og samhandle med andre. Juridiske og etiske utfordringer knyttet til internettbruk er et sentralt element av digitale ferdigheter. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer og bidra til å motvirke at det skapes forskjeller på bakgrunn av kjønn, etnisitet og sosial bakgrunn. Bruk av digitale medier i fagene skal bidra til variasjon i bruk av læringsstrategier og -arenaer, samt bidra til motivasjon, kreativitet, utvikling av egen kunnskap og understøtte nye vurderingsformer. Elevene skal settes i stand til å søke, vurdere og kritisk velge blant et mangfold av informasjonskilder. Elevene skal produsere egen kunnskap og delta aktivt i eget læringsarbeid. Elevene skal innen det enkelte fag kunne kommunisere og samhandle med andre på tvers av tid og sted. Utvikling av elevenes grunnleggende digitale ferdigheter må skje som en kontinuerlig progresjonsprosess gjennom hele opplæringsløpet, både som grunnleggende ferdighet og i tilknytning til det enkelte fag. Gjennom læreplanenes mål for kompetanse på ulike trinn og i ulike fag, skal de digitale ferdighetene utvikles innenfor fagenes rammer. Elevene skal kunne utvikle digital kompetanse gjennom daglig bruk i læringsarbeidet.

Gjennomgående case Hoppebakken skole (nesten) alle oppgaver er knytta til casen IKT og læring 2006-2007

Bildebehandling

Hvordan pc’en er koblet til resten av nettverket. Hub’en er en fordeler, som sprer datasignalene ut til flere pc’er. Vegg pc pc pc pc pc HUB pc IKT og læring 2006-2007 Hovedkabel (ryggrad/backbone)

Historikk – datamaskiner og brukergrensesnitt ENIAC Hullkort Papir bånd ”Punche-maskin”

Regneark

Internett Satelitt Corporate offices Private brukere 4400 Skip 4400 Corporate offices Private brukere Video Gateway Switch PSTN ISDN GSM Hjemme kontor Remote Access Server Voice over IP Hub/Switch Regional offices Access Router Undersjøisk telefonkabel Workgroup Switch 4200 4400 FRAD Mobile brukere

Beregninger, programmering Tekst- og bildebehandling Internett: søk, spill og nettsnakk Behaviourisme Skinner Konstruktivisme Piaget, Vygotskij Postmodernisme? Rosseau?

The media shape the thinking 50000 years: spoken language 5000 years: written language 500 years: printed books 50 years: computers 5 years: digital media new media skills: 5 years knowledge economy: 10 years new organizations: 25 years new universities: 100 years?? Idea: professor Mitchel Resnick, MIT Media Laboratory

Personvern IKT og læring 2006-2007

Arbeidsmiljø og Ergonomisk utforming

Grace Hopper og systemansvarlige på skolen Trenger jenter kvinnelige lærere som forbilder? Grace Hopper og systemansvarlige på skolen

pedagogisk programvare A til Å. Mons og Marte i regnskogen. . IKT og læring 2006-2007

IKT og læring 2006-2007

IKT og læring 2 30 studiepoeng Start onsdag 30/8 Prosjektarbeid: planlegge, utvikle, prøve, vurdere, lede Valgfag Opptakskrav for framtidig masterstudium IKT og læring 2006-2007

Prosjekt Lage, presentere og teste ut elektronisk læremiddel basert på dynamiske nettsider Verktøy: html, php, MySQL Styringsmetode: Målretta prosjektstyring IKT og læring 2006-2007

IKT og læring 2006-2007

Prosjekt IKT og læring 2006-2007

Generelle refleksjoner om brukergrensesnitt Hvem programmerer VCR, klokker, TV, mobil? Hva kjennetegner gode brukergrensesnitt? Hvordan klarer vi overgangen til nye apparater? IKT og læring 2006-2007 Symbolbehandlingskompetanse

Valgfagene: nettbasert læring Internettbaserte systemløsninger Programutvikling med Java MultiMedia Lab V Brukertilpasning Kjønn og IKT Fjernundervisningspedagogikk Digital portefølje og mappemetodikk i læring