Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og fremtidsperspektiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Odd e. havik1 Velkommen til Dobbelkompetanseprosjektets nettverkseminar 2007.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Småbarn med deprimerte mødre
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Odd e. havik1 Dobbelt velkommen!!!. Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og fremtidsperspektiver Odd E. Havik Solstrand
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Bjarne Hansen Psykolog/ førsteamanuensis St. Olavs Hospital/ NTNU
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Nasjonale prøver.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Etter selvmordsforsøket
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Stipendiatens vei mot doktorgrad og klinisk spesialitet
Dobbelkompetanseprosjektet Egenevaluering Nettverksmøte
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Hvordan bygge opp et forskernettverk og være en effektiv veileder - Noen refleksjoner Prof. Kenneth Hugdahl Institutt for biologisk og medisinsk psykologi.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Psykologer i kommunene
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Demensstudien i Nord-Norge En behandlings- og omsorgsrelatert studie.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
PO STIPENDIATER FINANSIERT AV SAMARBEIDSORGANET Tilsettingssted, driftstilskudd og dekning av infrastrukturkostnader Per Omvik Universitetet i Bergen.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
Dekanmøtet Trondheim 2006 Toralf Hasvold Dekan Medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Seksjon for medisinsk etikk
Hovedoppgaveforberedende seminar
Psykologer i sykehus Bjarte Bønes Bruntveit, psykologspesialist.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Gardermoen Klinisk forskning - Arbeidsgiverpolitikk NTF’s tariffkonferanse 2009 Quality Airport Hotell Gardermoen Richard R. Næss Tannhelsetjenesten.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Nytt fra klinikk for psykisk helsevern for barn og unge Oktober – seminar om psykisk helse for barn og unge Solstrand Avdelingssjef Liv Åse Dybdal.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Helsefakultet en mulighet?
Lederforum Tilstandsrapport FoU
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Tannhelsetjenesten - Hedda Høvik, NST
Førstelektorprogram ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Dobbelkompetanseprosjektet: Bakgrunn og fremtidsperspektiver Odd E. Havik Solstrand 8.12.04

Bakgrunn - rekrutteringsproblemer Problemer med rekruttering til vitenskapelige stillinger som krever dobbelkompetanse Få med spesialistkompetanse i klinisk psykologi og doktorgrad Snitt 15-20 år? Feil rekkefølge? Svak rekruttering: NIFU rapport 5/1999 Tidligere stimuleringstiltak: Program for klinisk psykologisk forskning, RSF/NAVF. Program for mental helse, Medisin og helse, NFR. MH-gruppe i klinisk forskning, Tromsø. odd e. havik

Bakgrunn - økt opptak og utbygging av psykologstudiet Opptak økt med ca. 90% i løpet av i løpet av 90-tallet (oppstart UiTø og NTNU, økt opptak UiO og UiB). Svikt i tilførsel av stipendiatstillinger Opptrappingsplanen for psykisk helse Økt antall psykologstillinger Vekt på kompetanseutvikling og forskning Møte mellom universitetsmiljøene og UFD & HD juni 2000. Nasjonal gruppe (UiO, UiB, NTNU, UiTø, NPF, Helseforetak) avga utredning 1.10.2001 UiB bedt å lede arbeidet med prosjektplan - ferdig 1.10.2002 odd e. havik

Hvem bidro inn i utredningene: Odd E. Havik, UiB Monica Martinussen, UiTø Erik Rakoczy, Oslo HF Bjørn Rishovd Rund, UiO Audun Rivedal, UiB Ole Johan Sandvand, Modum Bad Ingunn Skre, UiTø Anders Skuterud, NPF Tore Stiles, NTNU og mange diskusjonspartnere. odd e. havik

Dobbelkompetanseløp - foreslått modell 7 årige løp 4 år spesialistutdanning: Finansieres av HOD via SHDir og skjer ved et helseforetak 3 år doktorgradsstipend: Finansiert av UFD som øremerket del av stipendiatstillinger til universitetene 28 stillinger fordelt slik: 2*9 (UiB, UiO) og 2*5 (NTNU, UiTø) Prosjektorganisering: Leder og 4 lokale koordinatorer. NPF og Helseforetak Driften av den kliniske delen av prosjektet forankres i randsonen ved UiB: Halos, Unifob. odd e. havik

Prosjektstyret og koordinatorer Leder Odd E. Havik, UiB Hildegunn Bomnes, Helse Oslo Siri Gullestad, UiO Gerd Kvale, UiB Ingunn Skre, UiTø Anders Skuterud, NPF Tores Stiles, NTNU Administrasjon: Anne Kristin Aanstad UiB/Unifob odd e. havik

Utfordringer: Hvordan sikre samarbeid? odd e. havik

Bevilgninger til universitetene Utfordringer - sikre samarbeid og felles forståelse av stipendiatstillingene Bevilgninger til universitetene Bevilgningsbrev til de fire universitetene 10.02.02 "For 2002 foreslås det etablert to kombinerte stillinger ved Universitetet i Bergen og Oslo og en kombinert stilling ved Universitetet i Tromsø og NTNU". Gjenfinne de øremerkede stillinger og føre disse frem til miljøene. odd e. havik

Utfordringer – samarbeid mellom universitetene Stipendiatstillingene utlyses ved det enkelte universitet og vurderes der, men en nasjonal oppgave å: Sikre en felles vurdering av prosjektkvalitet, veileder, forskergruppe. Samme komité for fire universiteter. Koordinere prosjekt og klinisk spesialistutdanning. Sikre rekruttering i forhold til prioriterte områder ved universitetene. Sikre rekruttering i forhold til Opptrappingsplanens prioriteringer. Bygge opp en nasjonal forskerskole/forskernettverk? odd e. havik

Sikre rekruttering i forhold til prioriterte områder ved universitetene: UiO: 1. Klinisk voksen, med spesifikk prioriteringer inne behandlingsforskning. 2. Klinisk barnepsykologi 3. Rus- og stoffmisbruk. UiB: 1. Klinisk barnepsykologi, 2. Klinisk nevropsykologi, 3. Alvorlige psykiske lidelser. Områdene er likestilte. NTNU: 1. Klinisk nevropsykologi, 2. Klinisk barne- og ungdomspsykologi, 3. Rettspsykologi, 4. Klinisk voksenpsykologi. Områdene er rangert. UiTø: Dersom søkere ellers står likt, ønsker en å prioritere prosjekter innen klinisk nevropsykologi, klinisk barne- og ungdomspsykologi, alvorlig psykopatologi, rettspsykologi og klinisk relevante prosjekter knyttet til etniske minoriteter i nordområdene UiTø odd e. havik

Opptrappingsplanens prioriteringer Psykiske lidelser hos barn- og ungdom Alvorlige psykiske lidelser Forbygging av psykiske lidelser Lokalt baserte tiltak vil være sentrale. Utvide til rus- og stoff. Utvalgte tilstander som bl.a. psykoser, spiseforstyrrelser, angst- og tvangslidelser. odd e. havik

Utfordring – koordinere med NPF og helseforetak Kandidat sender inn spesialistplan og NPF vurdere denne. Helseforetak: Inngå rammeavtaler og individuelle avtaler som gir muligheter for fleksible opplegg for den enkelte kandidat. Prosjekt - helseforetak: Rammeavtale og basisbevilgning per kandidat (NOK 412.000). Kandidat - helseforetak: Individuell lønnsinnpassing og støtte til spesialistutdanning. odd e. havik

Sentrale punkt i avtale kandidat, DK og helseforetak Stipendiater/spesialistkandidater som tilsettes i Prosjektet skal i henhold til utlysningen forplikte seg til en individuell plan for gjennomføring av forskerutdanningen ved Universitetet i ……………. og for spesialistutdanningen ved en samarbeidende institusjon, Klinikk ………. innenfor Helseforetak ………. Når det gjelder spesialistutdanningen i psykologi skal kandidatenes plan godkjennes i henhold til Norsk psykologforenings bestemmelser. odd e. havik

Sentrale punkt i avtale kandidat, DK og helseforetak Spesialistkandidaten/ psykologen er forpliktet til å utføre ordinære kliniske arbeidsoppgaver som tilligger den psykologstilling de er tilsatt i ved Klinikken. Vedkommende skal ikke pålegges oppgaver ved Klinikken ut over de krav som følger av spesialistutdanningen Klinikken forplikter seg til å legge forholdene til rette slik at den enkelte spesialistkandidat som gis opptak kan realisere sin spesialistutdanning som del av Prosjektet. Det vil omfatte støtte til veiledning, spesialistkurs og å sikre tilgang på praksis i henhold til spesialistkravene. odd e. havik

Få ulikheter til å gå inn i et organisert fargerikt fellesskap odd e. havik

Ved enden av regnbuen er det en krukke gull Ved enden av regnbuen er det en krukke gull. Når det er to regnbuer er det to krukker. odd e. havik

De to første gullkrukkene som var Margrethe Bals og Anne Lene Turi ble 1.1.04 ansatt som de først i Dobbelkompetanseprosjektet Nå er det 15 på plass. odd e. havik

UiTø Aslaksen, Per Matti. Emosjonelle faktorer ved smerte og placebo analgetika, med vekt på psykofysiologiske eksperimenter. Professor Magne A. Flaten Bals, Margrethe. Risiko- og beskyttelsesfaktorer for internaliseringsvansker hos samiske og norske ungdommer. Turi, Anne Lene. Etniske forskjeller i angst- og depresjonssymptomer i en nordnorsk ungdomsbefolkning. Førsteamanuensis Ingunn Skre odd e. havik

NTNU Gullhaugen, Aina S. En sammenliknende studie av personlighetsprofil og farlighet i utvalg fra en norsk fengsels-, sikkerhets- og dagavdelingspopulasjon. Professor Kirsten Rasmussen Kårstad, Silja Berg. Longitudinell studie av barns emosjonelle forståelse. Førsteamanuensis Turid S. Berg-Nielsen odd e. havik

UiO Azak, Shale. Overføring av psykopatologi til barn av klinisk deprimerte mødre. Professor Lars Smith Hansen, Roger S.Interpersonlige problemer, alvorlighetsgrad i psykopatologi og endring i psykoterapi. Solbakken, Ole A. Affektbevissthet og alvorlighetsgrad i psykopatologi og psykoterapi. Førsteamanuensis Jon T. Monsen odd e. havik

Professor Helge Rønnestad UiO Nissen-Lie, Helene. Hvordan den enkelte psykoterapeut bidrar til den psykoterapeutiske prosess og effekt gjennom sin involvering og sin samspillstil. Professor Helge Rønnestad Stänicke, Erik. Affektiv integrasjon og endringsprosesser i psykoanalyse. Professor Siri E. Gullestad odd e. havik

UiB Dovran, Anders . En epidemiologisk studie av traumer og posttraumatiske reaksjoner blant fosterhjemsplasserte barn og unge. Førsteamanuensis Dagfinn Vinje, IKP Hysing, Mari. Mental helse hos kronisk syke barn. Førsteamanuensis Astri Lundervold, IBMP Sand, Liv. Sammenhengen mellom kroppsbilde og spiseforstyrrelser hos barn og unge. Førsteamanuensis Kjell Morten Stormark, RBUP, Unifob, UiB odd e. havik

Professor Geir Høstmark Nielsen, IKP UiB Schanche, Elisabeth. Å studere grunnleggende mekanismer involvert når pasienter endrer sine selvrepresentasjoner. Professor Geir Høstmark Nielsen, IKP Strand, Mari. Alvorlig depresjon: En longitudinell undersøkelse av sammenhengen mellom kognitive funksjoner og symptomreduksjon. Førsteamanuensis Åsa Hammar, IBMP odd e. havik

Fordeling av prosjekter etter tema – mer enn en mulighet BUP Alvorlig Behand Nevro Etnisk Foreb Rett UiB 1 1 1 (b) UiB 2 2 UiO 1 UiO2 NTNU1 1 (v) NTNU2 UiTø1 UiTø2 Tot 1 6 3 Tot2 5 Tot 7 4 odd e. havik

Hvor starter kandidatene? 6 starter i klinisk stilling 5 starter i stipendiatstilling 4 starter i en kombinasjon 14 ulike løp frem til sluttpunktet odd e. havik

Veien videre – internt og eksternt Nye utlysninger – Opptrappingsplanens behov. Etablere rutiner for fremdriftsrapportering Kartlegger behov for kurstilbud. Bygge nettverk – prosjekter og forskerutdanning Eksternt Medisinske fakultet utreder modeller for å fremme Dobbelkompetanse. Tiltak som ligner på Dobbelkompetanseprosjektet vil sannsynligvis bli en anbefaling i oppfølgingen av NFRs evaluering av medisinsk, odontologisk og psykologisk forskning. Økt interesse fra helseforetakene - standard modell? odd e. havik

Hva er Dobbelkompetanseprosjektet? Hva skal det bli av dere når dere blir store? Alternative svar fra Google odd e. havik

Hva er dobbelkompetanseprosjektet Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Et sted hvor alle behov ivaretatt - minst to ganger? odd e. havik

Hva er dobbelkompetanseprosjektet Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Krevende balanseakt som går over 7 år? odd e. havik

Hva er dobbelkompetanseprosjektet? Jevnt arbeid i tospann over 7 år? odd e. havik

Kanskje noe fra alle tre bildene? Vi har gode rammebetingelser: Ivareta noen behov Svært gode søkere og veiledere: Intellektuell balanse Vi kan hente ut det beste fra klinisk opplæring og forskeropplæring: Tospann Etablere et nasjonalt nettverk for klinisk forskning Få en gruppe unge og ambisiøse fagpersoner med en bred kunnskapsbase Som med stor faglig tyngde kan bidra til å utvikle og forme psykologifaget i tiden som kommer odd e. havik