1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ØKONOMIPROSESSER EIENDOMSAVDELINGEN VED UIO
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva er Fretex ?.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Prosjekt Barnefattigdom
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Studieadministrative prosesser ved NTNU
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Informasjonsnettverk OFK Utkast til Handlingsplakat Arbeidsgruppe: Inger Elisabeth Karni, Stine Fredriksen, Bjørnar Storsveen, Marianne Mobæk.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje MARINEPACK-PROSJEKTET Optimal og trygg emballering av norsk sjømat og andre næringsmidler Professor Ole.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Veileder for risikovurdering
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
ARK ved UV. Hva er ARK – Arbeidsmiljø og klimaundersøkelse ved UiO Utarbeidet for sektoren av en gruppe forskere ved UiO, UiB, UiT, NTNU Har et teoretisk.
SAP-samling Hvordan organiseres arbeidet ved fakultetene? - Erfaringer - Utfordringer Tore Romundstad Seksjonssjef Det medisinske fakultet.
Mål og Planer Presidentåret Mål og Strategi 1. ”Hvor står vi ?” Status 2. ”Hvor vil vi ?”Mål 3. ”Hvordan komme dit ?”Tiltak.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi & bemanningsplaner
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Beskrivelse av aktiviteter
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
ILU 5/17: Orientering om arbeid med strategiplan
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
Kvalitetsmeldingsprosessen
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Kommunikasjonslinjer for webarbeidet
Rapportering fra porteføljekontakter til nasjonalt porteføljekontor i 2017 Revidert januar 2017.
Studieplanarbeid EpN.
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»

2 Mandat for fak. PBO-team: PBO-lagets formål er å øke kvaliteten i PBO-prosessen, både ift koordinering, involvering og selve oppgaveløsningen. PBO-laget skal ha fakultetsperspektivet på PBO-prosessen og vektlegge de overordnede oppgavene på fakultetsnivået i prosessen, som angitt i tabellen nedenfor. PBO-laget skal også sikre hensiktsmessig samgang med andre prosesser (f.eks kvalitetssikringsprosessen for studier), slik at alle aktører har kjennskap til overlappende prosesser, at aktiviteter planlegges til hensiktsmessig tid, og at instituttene for eksempel ikke opplever ”doble” henvendelser/spørsmål fra fakultetsnivået. PBO-laget skal arbeide tett med koordineringsmøtet (KM), bl.a. i form av felles møter. KM vil ha en rolle som initiativtaker og diskusjonspartner, mens PBO-laget er utfører. PBO-lagets medlemmer skal forberede og koordinere deltakere i de instituttvise PBO- lagene på sine respektive områder der det er hensiktsmessig. PBO-lagets medlemmer forventes å være generalister på sine hovedområder, og innhente spisskompetanse om nødvendig. Dekanus har overordnet ledelse for både KM og PBO-laget, og for koordinering av aktiviteten mellom dem. I dekani fravær leder økonomisjefen arbeidet Controller leder arbeidsmøter i PBO-laget når Dekanus/økonomisjef ikke deltar, står som saksansvarlig i ePhorte og har også ansvar for maler, sammenstilling av dokumenter etc.

3 Mandat for inst. PBO-team: PBO-lagets formål er å øke kvaliteten i PBO-prosessen, både ift koordinering, involvering og selve oppgaveløsningen. PBO-laget skal vektlegge instituttets oppgaver og planer innenfor rammen av fakultetets og NTNUs overordende planer og mål. PBO-laget skal sikre hensiktsmessig samgang med andre prosesser (f.eks kvalitetssikringsprosessen for studier), slik at alle aktører har kjennskap til overlappende prosesser og at aktiviteter planlegges til hensiktsmessig tid. PBO-lagets medlemmer skal forberede og orientere de øvrige deltakerne i laget på sine respektive områder der det er hensiktsmessig. Kontorsjefen leder PBO-laget og dets møter, og er ansvarlig for at instituttleder involveres og holdes orientert om arbeidet.

4 Strategi- og handlingsplaner Fakultetets strategiplan: KBS 2010 Fakultetets årlige handlingsplaner (HP): Forankret i NTNUs strategier og KBS 2010 Plan- og budsjettdokument Grunnlag for Dekanens tertialberetning til Rektor på strategi og planer

5 Dekanens tertialberetning Bestilling fra Rektor: - Strategioppfølging - Fakultetet handlingsplaner - Måleindikatorer - Økonomistyring++ Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

6 Fakultetets handlingsplaner Ansvarlig for å gjennomføre aktiviteter i handlingsplanene: - Instituttleder - Dekanus/seksjonleder PBO-lag: - Utarbeider forslag til status for oppfølging av planer - Involvere leder/ledergruppe i dette arbeidet Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

7 Arbeidet i PBO-lag på fakultetsnivået Møte 1 (PBO-laget): -Gjennomgang av bestilling, ansvarsfordeling og frister Møte 2 (Koordingeringsmøtet og PBO-laget) -Gjennomgang av 1. utkast til tertialberetning - Innspill fra ledergruppen Møte 3 (PBO-laget) -Kort gjennomgang av fullstendig forslag til tertialberetning Dekanus godkjenner tertialberetningen – og sendes Rektor innen fristen! Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

8 Erfaringer med tertialrapportering Tidligere: -Lite prosess -Hastverksarbeid -Kvalitet? Nå: -Prosess og forankring -Innen frist! -Bedre kvalitet? Ja! Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

9 Til refleksjon Hvordan har arbeidet fungert i 2010? Hva kan gjøres annerledes i 2011? Hvilke andre arbeidsområder bør prioriteres av et så bredt sammensatt team? Kall inn enhetens PBO-team og evaluer arbeidet i 2010.