Time vidaregåande skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Studieforberedende utdanningsprogram
Åsmund Sollien Schau og
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Programfag til valg Meløy kommune.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Internasjonale prosjekter Må inngå som del av skolens mål og satsingsområder.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Prosjekt til fordypning
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Temabasert undervisning
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Design og Håndverk Haugaland videregående skole
Organisering og arbeidet i kommunene
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Ta fag fra videregående skole
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
har vi gleden av å invitere til
Hjalmar Johansen videregående skole
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Utdanningsvalg 10.klasse
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Velkommen til Service og samferdsel
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Time vidaregåande skole

Time vidaregåande skole. Time vidaregåande skole har 6 utdanningsprogram: Bygg- og anleggsteknikk Teknikk og industriell produksjon Resturant- og matfag Helse og sosialfag Medier- og kommunikasjon Studiespesialiserende : Formgivning Skolen har ca: 1000 elever, fordelt på 4 skolebygg. Skolen har spesialavdeling for multifunksjonshemmede, samt klasse for Individuelt tilpasset opplæring. Filial ved Åna kretsfengsel samt Vibemyr skoleverksted

Organisering av samarbeidet grunnskole – videregående skole Time vgs. rekrutterer elever frå 12 grunnskoler. Grunnskolene er organisert i arbeidslag. Hvert arbeidslag består av 3-4 grunnskoler. Arbeidslagene har en koordinator som samordner, organiserer og koordinerer arbeidet i laget. Koordinator er ansvarlig for kontakten med de videregående skoler. Arbeidslagene har fått tildelt en tidsramme for gjennomføring av faget i de videregående skole.

Tidsramme for gjennomføring Høsten 2006 Elever fra 10 klasse Arbeidslag A Uke 42 – 43 Arbeidslag B Uke 44 – 45 Arbeidslag C Uke 46 – 47 Arbeidslag D har en modell som går over 16 uker i den videregående skole. Våren 2007 Elever fra 9 klasse Uke 6 – 7 Uke 8,9 – 10 Uke 11 – 12 Arbeidslag D

Ulike modeller i den vgs. Grunnskolene har ulike modeller de prøver ut inneværende skoleår. Hospitering, 3 timer pr uke i 16 uker Hospitering, 2 – 3 dager i en uke. Hospitering, 1 dag Innholdet variere alt etter programfag og tidsrammen. Informasjon om skolen / utdanningsløpet Teori/ aktiviteterettet arbeid Aktivitetsrettet arbeid Oppgaver – veiledning på tema – produksjon vurdering Kompetanseheving – lærere i grunnskole Skolebesøk : Lærer : Elever Elever frå den videregående skole, informerer elever i grunnskolen om programfagene de selv, har valgt i videregående skole.

Programfag til valg Utfordringer for den vgs. Opphopning enkelte programfag. (Skolen har ikke klart å gi likeverdige tilbud til elever innen same programfag.) Tidsrammen ukjent for mange,( ikke på pedagogisk årsplan) Faglærere. Rom/ verksteder. ( Kapasiteten på enkelte av skolens verksteder, sprengt.) Store grupper til enkelte programfag – økt behov for rom.( Bruk av ettermiddag) Elever med atferdsproblemer/ ulike funksjonshemninger.

Utfordringer Innmelding til skolen: Gruppestørrelse Navneliste Verneutstyr Fremmøte En voksenperson frå grunnskolen skal følge elevene, første dag. Assistent til elev med atferdsproblem/ funksjonshemning.

Ressurstildeling pga. administrativt merarbeid: Utfordringer Rammebetingelser: Lønn Verneutstyr Forbruksmatriell Ressurstildeling pga. administrativt merarbeid: Avdelingsleder Koordinator

Hvilke erfaringer har Time vidaregående skole gjort. Skolen må ha felles forståelse for Programfag til valg. Skolen må klart definere hva de kan bidra med når det gjelder tid og kompetanse Programfag til valg må inn i skolens pedagogiske årsplan. Programfag til valg bør/må inn i faglærer sin arbeidstidsavtale/ stillingsressurs. Programfag til valg, må legges innen ordinær skoletid.

Erfaringer Organisering av grunnskolene i arbeidslag. En koordinator frå hvert av arbeidslagene som, samordner, koordinerer arbeidet inn i den videregående skole. ( Klare – ryddige kommunikasjonslinjer) Det må være en klar ansvarsfordeling på skolen. * rektor * avdelingsleder * koordinator * faglærer

Erfaringer Klarere rammebetingelser, når det gjelder: Lønn Verneutstyr – annet utstyr Forbruksmatriell. Elevene er stort sett organisert i egne grupper. Skolen har i liten grad , klart å bruke egne elever som sentrale aktører til dette arbeid. Opphopning enkelte fag. Sentrale aktører kan være både Vg1 og Vg2 i fremtiden.

Suksesskreterier. Elevene får ”smake” , prøve ut faget. Elevene får et mer realistisk bilde av faget, hvilket gjør de bevisst sitt valg. De er i alle fall tydelige på at dette vil de ikke. Organisering av grunnskoler i arbeidslag. Samarbeidet mellom koordinator i grunnskolen og koordinator i videregående skole. Aktivitetsrette kompetansemålene.

Suksesskreterier Økt rekruttering.