Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Eller hvor gode er de til å beskrive smaken
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
– tidlig kommunikasjon
De dårige følelsene. Veiene ut..
Music: Nightengale Serenade
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Verdens 7 underverk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
Hønefoss politistasjon
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
April Kropp bevegelse og helse: Vi utfolder oss på tur, har røris og vi har samlinger med tema kroppen vår. Hva kan vi gjøre med kroppen; rulle, krype,
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
2. Samling Pedagogisk ledelse i barnehagen RSK Vest-Finnmark 2011
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Oktober på Neglespretten Mob: Foreldrekontakt: mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag 1 Fellestur -Finner vi kantarell? 2 Fellestur -Lapper.
Lar det seg gjøre å se egen faglig nytte av det jeg skal si? (Motivasjon og faglig betydning) Lar det seg gjøre å forvente hva jeg skal si? (Tema,
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Du har to øyne.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Smak på maten!.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Smak på maten!.
Utskrift av presentasjonen:

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 2 Det kompetente barnet Aktiv Kreativ Trener seg selv Styrer de voksne ALLE BARN

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 3 Hva smaker barnet på? – hvordan sier vi det med tegn ? Så godt med melk! Melken er litt for varm

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 4 Hva lukter barnet på? – hvordan sier vi det med tegn ? Blomsten lukter godt Hva mer kan man si ?

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 5 Hva lytter barnet til? – hvordan sier vi det med tegn ? Hører du ……oppvaskmaskinen? Hør, hør… hvem kommer nå?

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 6 Hva ser barnet på? – hvordan sier vi det med tegn ? Ja, se en lastebil! Å den er fin og blå! Ja, det er et hjul.

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 7 Hva kjenner barnet på? – hvordan sier vi det med tegn ? Bamsen er myk og god Nesen er kald

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 8 Spesiell prosodi, spesielle ord, enkel grammatikk, repetisjoner og overflodsinformasjon for å Forenkle barnets forståelse Vi snakker til små barn på en spesiell måte – hvordan sier vi det med tegn ?

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 9 Hva betyr det? Det kompetente barnet – ALLE barn – behøver voksne som er Ett skritt foran