En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Valgfrihet – på borgernes premisser
Advertisements

TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
ambisjoner og realiteter
Hvem styrer i kommunen?.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Mestring og forebygging av depresjon
Føre var - forebygging av muskel- og skjelettplager
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
7. Motivasjon i organisasjoner
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Human Factors i boring og brønn
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Fysisk aktivitet i institusjonen
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling IA-nettverket Samling 24. mai 2005 Finansbyråd André Støylen.
SØKNADSKONTORET Historikk:
Kommunehelsestjenesten i Oslo
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Sosial dumping og etisk rekruttering Tillitsvalgtes muligheter og utfordringer.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Sammen er vi best!.
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsreformen
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
NORSKKURS GRUPPE A.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Hva er prinsippene i modellen
Skranker i arbeidslivet
Sykefraværsarbeid i tannhelse – tiltak på individnivå
Den politiske styringskjeden
Kjell Erik Øie Statssekretær
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Evalueringens problemstillinger
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Evalueringens problemstillinger
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
7. Motivasjon i organisasjoner
Risikovurdering av omstilling
Elin M. Fjeldbraaten, Bedriftshelsetjenesten, Sørlandet Sykehus HF
Utskrift av presentasjonen:

En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering Omstilling og brukervalg – og et blikk på bestiller-utførermodell

Omstilling En tredjedel av alle yrkesaktive har opplevd omorganisering som har påvirket deres arbeidssituasjon de siste tre årene. Yrker innenfor helse og tjenesteyting mest utsatt for psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøbelastninger. Det er funnet klar sammenheng mellom omorganiseringer og plager som søvnvansker og mer fysisk utmattelse.

Utbredt konsekvens: Økt usikkerhet Konkurranseutsetting, privatisering og brukervalgsordninger som politisk ideologi. Manglende risikovurderinger og konsekvensanalyser. Vedtak fattet uten eller med minimal medvirkning fra ansattes representanter. Dårligere lønns- og arbeidsforhold.

Høyt tidspress i hjemmetjenesten Det største problemet og den viktigste arbeidsmiljøutfordringen. Ikke samsvar mellom ressurser og oppgaver. ”Ansatte blir sittende med ansvaret for å møte befolkningens høye forventninger, skapt av politikere”. Løsninger vanskeliggjøres av brukervalg og bestiller-utførerorganisering.

Brukervalg Utfordring å finne riktig bemanning. Administreres av bestillerkontoret. Merkbar økning i byråkrati og papirarbeid – selv med en andel på under 10 %. Dyr ordning. Omstendelig prosess for hver nye bruker.

Bestiller-utfører Arbeidsmiljøkonsekvenser av organisering og praktisering av bestiller-utførermodellen er ikke risikovurdert. Arbeidsmiljøet til den enkelte ansatte er relatert til at tjenesteytingen fungerer godt, noe som betinger samarbeid mellom bestiller og utfører. Utvikling i Oslo: Tettere organisatorisk tilhørighet og tettere samarbeid mellom bestillerkontor og hjemmetjeneste.

De 15 bydelene Samarbeid mellom bestiller og utfører om vedtak: 8 bydeler tar ikke hensyn. 3 bydeler tar noe hensyn. 4 bydeler tar mye hensyn.

Samsvar mellom ansvar og myndighet i HMS-arbeidet Det synes som om bestillerne har fått et ansvar som de verken har formell myndighet til eller praktisk mulighet for å ivareta. Et tydelig skille mellom bestiller og utfører utgjør åpenbart et problem med tanke på ivaretakelse av arbeidsmiljø.

Anbefalinger til Oslo kommune Arbeide for å skape balanse mellom ressurser og arbeidsmengde, inkludert kapasitet og befolkningens forventninger. Tydeliggjøre ledernes HMS-ansvar. Tett samarbeid mellom bestiller og utfører. Legge arbeid i å identifisere og definere risikofaktorer, spesielt psykososiale arbeidsforhold. Foreta en risikovurdering før brukervalg i hjemmesykepleie innføres i bydelene.