HiO HiAk Prosessen
Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen til en institusjon” –Styringsgruppe nedsettes Intensjonsavtale vedtas i styrene i oktober 2008 –Likeverdige parter –Eksisterende campus videreføres og videreutvikles
April 2009: Innstilling fra prosjektgruppe (12 medl) nedsatt av styringsgruppe September: Høringsfrist for innstilling Oktober 2009: Vedtak i begge styrer om videre arbeid mot fusjon 1. august 2011 –Foreløpig søknad til KD –Ny styringsgruppe for prosjektet nedsettes
Utredningsarbeidet Styringsgruppe følger prosjektet på vegne av styrene –Prosjektsekretariat med tilsatt prosjektleder Prosjektgruppe bestående av lederne for utredningsgruppene – ledes av prosjektleder Referansegruppe – bidra til helhet og forankring av prosessen
Utredningsgrupper 6 utredningsgrupper –Strategi og universitetssatsing Høringsfrist 27.mai –Styring og ledelse på institusjonsnivå vedtatt mai 2010 – valgt rektor under institusjonsnivå: høringsfrist 31. oktober – tilsatte dekaner –Faglig organisering. Høringsfrist 31. oktober – 4 fakultet –Administrativ organisering. 17. des. Høringsfrist – Etterutdanning og oppdragsvirksomhet. Høringsfrist 31. oktober –IKT. Høringsfrist
Administrativ organisering UADM +10 arbeidsgrupper + undergruppe 2 utviklingsprosjekter –Felles kommunikasjonsstrategi –Felles vev-løsning 3 grupper berører oss: –Bibliotek og læringssenter –Forskningsadministrasjon –Vev-gruppe. IKT – blitt egen utredningsgruppe 3 faser: 1.Driftskritiske tjenester – hva må være på plass ? 2.Prosessbeskrivelser – sterke/svake ledd 3.Forslag til ny organisering
Gruppa består av 3 bibl fra hver inst. + 2 arbeidstakerrep. (bibliotekarer) + 1 studentrepresentant + Lars Egeland (fra høst 2010) 2 undergrupper (til nå) –Kartlegge digitale abonnement/tilganger –Kartlegge reglement ift brukerne Bibliotek og læringssenter
Biblioteket på HiAk Bibliotek og forskningsadministrasjon 13,5 ansatte 10 bibliotek + 2 studentvakter 1 (50% + 30%+ 20%) skriftserieredaksjon 50% jurist Bibsys + Forskdok + Brage Swets som tidsskriftsleverandør
Læringssenteret HiO 3 læringssentre 40 tilsatte Læringsdirektør med stab –Prosjekter: LatinaLab, Skriveverksted Av-tjeneste Bibsys + Frida + Oda (eget system basert på DSpace) Ebsco som tidsskriftsleverandør
Driftskritiske forhold –Må være på plass Felles base i Bibsys –Felles låntakerregister og lånekort/adgangskort Navn på institusjonen/enhetene –Bør være på plass Felles Web-sider (avhengig av overordnet web) –Utsettes til Felles tilgang til e-ressurser (avhengig av budsjett)
Videre arbeid Bidrag til rapport om administrativ organisering –Ut på høring 17. des. Frist 17. feb.2012 –Styrebehandles april 2012 Felles personalseminar bibliotek/læringssenter i november 2010
Stemning på HiAk Mange muligheter for å bli bedre, dekker hele ”oslo- regionen” Men: Uungåelig fusjon Har det egentlig bra som vi har det Redde for å bli spist av HiO –Mer byråkrati –Stor og tung organisasjon
Høringsuttalelsen, LSB Direkte under høgskoledirektør –Fakultetsuavhengig –Gir service til kjernevirksomheten forskning og undervisning –Inkludere alle tjenestene vi har i dag (AV, LATINA, 1. bibl.prog –Ha ansvar for rapportering og kvalitetssikring i CRISTIN/NS –Videreutvikle forskningsstøtte, universitetsbibliotekarer på PhD –Campusledelse
Nåsituasjon Nytt navn: Læringssenter og bibliotek, LSB Felles ledermøter 2 undergrupper: Bibsys og anbud på digitale ressurser
Desember 2010: Endelig vedtak om fusjon og 4 fakultet: –Helsefag, Lærerutdanning, Samfunnsfag, Teknologi, kunst og design 21 institutter
Videre Antall administrative direktører? Styremøte 17. mars Innplassering av stillinger starter –Kartleggingssamtaler –Rettskrav på stillinger –Nærmeste leder innplasserer –Omstillingssamtaler
Videre Ingen endring i arbeidsforhold i høst Foreslått stillingsstopp fra Virksomheten skal gå som normalt
HIO HiAk Omstillingsservice