Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Ideer og inspirasjon til undervisningen
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Menneske og teknologi.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kroppsøvingsdidaktikk
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
PBL - PROSJEKT.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Barnehagen som språkarena
……………………………………………………………………… ………………….. Hvorfor starte opp Røde Kors RØFF? Røde Kors RØFF er førstog fremst til for ungdommene! Få minneverdige år, og lære.
Temakveld Nettvett og spill.
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Opprettholdende faktorområder
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.
Etikk og helseprofesjonene
Jæger: Robuste og sikre systemer Høgskolen i Molde Velkommen til INF150 Programmering Foreleser Bjørn Jæger.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Mobbing og atferdsproblemer
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Lekens betydning for læring av matematikk
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
UNICEF-RUNDEN. AFRIKA Rwanda BARNEVENNLIGE SKOLER OG BARNEHAGER.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Vennegrupper. KJENNETEGN PÅ VENNEGRUPPER:  Faste smågrupper som holder sammen over tid  Grupper sammensatt av lærer  Gutter og jenter i samme gruppe.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
FORSKJELLER MELLOM BHG OG SKOLE
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Pedagogisk dokumentasjon
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
12. Organisasjonsutvikling
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Venner & valg Velkommen.
12. Organisasjonsutvikling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode Søbstad 1999) –Alt var mye bedre før. –Ansvarsfraskrivelse?

Rollebytte –Det er en spenning mellom menneskers ønske om fornyelse og behov for trygghet. (Lars Denvik 1999)

Jenter og gutters forskjellige læringsstrategier. Jentene ønsker en større grad av interaksjon med datamaskinen og identifiserer seg ofte med de konkrete tingene som de skaper på maskinen. Guttene forholder seg mer objektivt til det som skjer på skjermen, har som regel ikke til hensikt å kommunisere eller identifisere seg med det de skaper på skjermen. Barn har ulike strategier på hvordan de lærer seg å mestre datamaskinen.

Kan data gjøre barn stillesittende?

Spill Spill til dataen: –Bokstaver –Matematikk –Logisk tenkning –Strategi –Gøyalt og utfordrende –Øye – hånd koordinasjon

Datamaskin – et leketøy? Sosial utvikling Fysisk lek