Digital kompetanse hos elever og lærere Ola Erstad ITU www.itu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Ny hverdag - nye utfordringer
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Noen utfordringer for skolene
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Nye websider for Sørli skole
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
LP og evidens i undervisningen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
PBL - PROSJEKT.
Samarbeid mellom skole og hjem
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Til første foil Læring 9. oktober 2002 Sluttkonferanse LAVA Læring n Helhet rundt dataprogrammer og innhold i prosjektbasert læring Bent Foyn Norsk Regnesentral.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Kan ikke alle bare være venner da?
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse hos elever og lærere Ola Erstad ITU www.itu.no

Forsknings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanning (ITU) Del av KUFs ’Handlingsplan for IT i norsk utdanning’. Første fase 1997-2000. Andre fase 2000-2003. Skape nettverk. Initiere forskning. Koordinere nasjonale, nordiske og internasjonale prosjekter om innovasjon, IKT og læring

ITU-prosjekter PILOT: ’Prosjekt Innovasjon i Læring, Organisasjon og Teknologi’ PLUTO: ’ Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling’ SITES M2: ’Second Information Technology in Education Study’ Oslo Indre Øst Hovedprosjekter

Digital kompetanse? Trenger å diskutere pedagogisk bruk av IKT. Et skritt videre fra diskusjoner om tilgang. Hva vet vi om lærere og elevers forhold til IKT En rekke forestillinger om læreres håpløshet og de unges dyktighet i bruk av IKT Hva ligger egentlig i betegnelsen digital kompetanse?

Noe empiri

MMI undersøkelse 13% av elever i videregående mener lærerne og skolen er den viktigste kilden til å lære IT. Viktigst er venner (70%). Jfr. Europeisk studie (Drotner 2001) 82% er helt eller delvis enige i at de kan mer om IT enn lærerne Et flertall av elevene mener lærernes mangel på IT- kunnskaper gjør at de mister autoritet Elevene mener IT-kunnskaper er svært viktig for dem. 7 av 10 mener bruk av IT gjør dem i stand til å forbedre karakterene Gutter har mer tiltro til egne IT-kunnskaper og betydningen av IKT på skolen Mange elever mener situasjonen skaper et digitalt klasseskille i forhold til hjem som har utstyr og foreldre som følger opp.

Utledninger Kan skape økt skille mellom lærere og elevers perspektiv på læring Skolen forsterker sin rolle som bare en av flere læringsarenaer for de unge Lærere mister autoritet knyttet til tradisjonell lærerrolle Hvilke nye kunnskapsskiller er det som skapes blant elever? Dette dreier seg om langt mer enn tekniske ferdigheter

PILOT Kartlegging (vår 2001) (9.klasse + Vk1): Elever (n=1993)

Tror du at flere datamaskiner på skolen ville gjort opplæringen i fagene bedre? (i %)

Presenterer % - sammenlignet ønsket lærerrolle og oppfattet lærerrolle

Kartlegging: Lærere (n=516)

Presenterer %-fordeling av oppfattet viktighetsgrad av ulike aspekter

Andre resultat PILOT Læreren skal ikke konkurrere med elevene på det ferdighetsmessige plan. Får lett en ’trygghetsterskel’, men de er usikre på den pedagogiske bruken. Krever mer enn enkle kurs. Lærere vet ikke hva de skal bruke IKT til og det blir da lett en avansert regne- og skrivemaskin De skolene som lykkes godt med å håndtere kompetanseutfordringer er de skolene som har en trygg pedagogisk plattform å definere IKT bruken ut fra Flere studier viser stor avstand mellom elever og læreres virkelighetsforståelse av det som skjer i klasserommet. Viktigere er konsekvensene for vår forståelse av skole, kunnskap og læring.

Ulike inndelinger Bent Andresen: Kvalifikasjoner Personlige kvalifikasjoner Allmenne kvalifikasjoner Faglige kvalifikasjoner K. Tyner: Digital literacy Redskapskompetanse Forståelse (informasjon, medie, visuelt) + Kommunikativ kompetanse

Prosjektarbeid i ‘Historie’ Vk1 Fire blandede grupper som lagde hvert sitt multimediaprodukt Læreren som ressurs Læreboka CD-ROM (film, kart, bilder, skrift) Kvalitetssikrede web-adresser fra læreren Fritt søk på web Tilgang til database ved UiO om fornminner Telefon og faks Videokonferanse med professor ved UiO Skolebibliotek

Prosjektarbeid i ‘Historie’ Vk1 Erfaringer: Kjedelig å bruke CD-ROM I lengden Fant mye relevant på de sidene læreren selv hadde funnet frem til Databasen ved UiO var spennende fordi kunnskapen ble relatert til deres eget nærområde. Bruken av skolebiblioteket økte og bibliotekaren ble en samarbeidspartner for læreren Videokonferansen var mest spennende for både elever og lærer Kunnskapsproduksjonen knyttet til multimediaproduktet og presentasjon for de andre var viktig. Ingen markante forskjeller mellom jenter og gutter Helheten i læringsmiljøet var det viktigste

den digitale utfordring Lærerrollen og den digitale utfordring

Historisk - holdninger til IKT Instrumentalistisk perspektiv Ideologikritisk perspektiv Snevert teknologioptimistisk perspektiv Mulighetenes marked

Faktorer som hemmer endring - At forandringer kommer inn i skolen: (’skolen som motkultur’, teknologiskepsis…) - At forandringer oppstår i skolen: (motstridende mål, forandring belønnes ikke, lærerens kontrollfunksjon …) - At forandringer sprer seg i skolen: (dårlige kommunikasjonskanaler, et hierarkisk system, profesjonskamp, ulik tilgang til utstyr …) (Telhaug 1987)

Elevenes kulturelle kompetansegrunnlag

Nye medier med nye muligheter Tendenser: - Sammensmelting av medier. Konvergens. - Medieinstitusjoner reorganiseres for å møte den nye tid. - Nye tekstformer. - Internett. WWW. - Billigere, mindre (håndholdte) og stadig bedre kvalitet. De unge lever i en konvergerende mediekultur, de er ikke en IT-generasjon. (Drotner 2001) Den konvergerende mediebruk skaper en avstand til det skolen representerer for elevene. Unge får en masse erfaringer i sin fritid som aldri brukes i skolesammenheng

Bruksmåter blant unge - Jobbe med tekster på nye måter. Multimediemaskiner. Lyd/musikk, bilde og skrift. - Informasjonstilgang. Uendelige muligheter? - Spill og simuleringer. - Kommunikasjon. Nye relasjonsformer. Identitetsdanningens nye rom. (Eks. KidLink) Hvordan håndterer barn, unge og voksne å leve i ’informasjonssamfunnet’? Brukere og mottakere. Kjønnsforskjeller og sosiale skiller.

Nye arenaer for deltakelse - Skolen som system er ikke tilpasset teknologiens muligheter. - Alternative læringsmiljø, der rammene skapes mer på de unges premisser. Skape handlingsrom for å bruke kompetanse og utvikle ny erkjennelse og kunnskap Eksempler: - KidLink.(www.kidlink.org) - EduAction (//amt.fou.telenor.no/EduAction/video.html) - Antarktis-prosjekt (www.yourexpedition.com) - Dataspill. (Kharon4A: www.futurama.no/Kharon4A)

Konklusjoner Mye fokus nå er på IKT-ferdigheter, utstyr og læremidler. Men lærere er mest usikre på den pedagogiske bruken av IKT! Men teknologiutviklingen åpner for mer grunnleggende problemstillinger, om vår forståelse av skole, utdanning, læring, innhold, ol. Nye handlingsrom for læring Vi har et for snevert kompetansebegrep i dag. Kulturell kompetanse der IKT er en vesentlig komponent. Aktualiserer maktbegrepet og forståelse av roller. Hvilke kvalitetskriterier skal vi da operere med, utdannings- minister Clemet?