Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva med offentlig tjenestepensjon? Statssekretær Jan-Erik Støstad Pensjonsforum
Advertisements

Situasjonen i pensjonskampen Kvinner på tvers
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Utfordringer for offentlig pensjon Tilpasning Endring videreføring.
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
1 1 Utvikling i levealder og delingstall Ved Helge Brunborg, Dennis Fredriksen, Nils Martin Stølen og Inger Texmon Statistisk sentralbyrå FAFO 5 september.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Pensjonsreformen 7. mars Det kongelige arbeids- og inkluderingsdepartement Hovedelementene i pensjonsreformen •Opptjening •Fleksibelt uttak •Levealdersjustering.
Offentlig tjenestepensjon
Pensjon – privat sektor
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Tema: Offentlig tjenestepensjon og AFP i offentlig sektor
Pensjonsreformen og AFP NHO Telemark og Fellesforbundet
Velferdskonferansen 2012 Sosialpolitisk forsikring eller individuell sparing.
Pensjonsreformen, AFP og offentlig tjenestepensjon
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Pensjonsforum 12.november 2007
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
Våre mål iår (sånn omtrentlig pr nå):
Pensjonsreformen: - endret innretning av folketrygden - utfordringer for offentlig sektor Forsvar offentlig tjenestepensjon Oslo 5. mars 2009 Jan Mønnesland.
Bruksanvisning for presentasjonen Dette lysbildet fjernes før du holder foredraget Serien består av 15 lysark med tilhørende notatsider. For å se notatsidene.
Pensjonsreformen: bakgrunn, effekter, status Jan Mønnesland Forsvar offentlig pensjon konferanse
Forsvar Offentlig Pensjon. Hvem er aksjon forsvar offentlig pensjon  Noen tillitsvalgte fra forskjellige fagforeninger tok initiativet til Forsvar Offentlig.
Bruksanvisning for presentasjonen Dette lysbildet fjernes før du holder foredraget Serien består av 20 lysark med tilhørende notatsider. For å se notatsidene.
Våre mål iår (sånn omtrentlig pr nå): a) Nivå ved fratreden 62 år må være om lag som i dag. b) Ikke vesentlig vanskeligere å kvalifisere til hel AFP- pensjon.
FOREDRAG OM PENSJON SENTER FOR POLITISK ANALYSE.
FORSVAR OFFENTLIG PENSJON MAGNUS E. MARSDAL.
Pensjonsreformen Endrede forutsetninger – hva kan gjøres i offentlig sektor? Seminar: AFP i offentlig sektor Oslo Jan Mønnesland Utdanningsforbundet.
Pensjonskampen fram mot uravstemning 2009 Konferanse om AFP og tjenestepensjon i offentlig sektor, 18. november 2008 Gudrun Høverstad.
De Facto MYE Å MISTE Offentlig tjenestepensjon: Hvilke summer snakker vi om? STEIN STUGU, DE FACTO Renholdsoperat ør Anita Bråten (42) vil ha fortsatt.
Pensjonsforlikets konsekvenser for offentlig sektor -1 Ny folketrygd og Ny AFP er bygd opp på samme måte; ”det tjenes opp mer pensjon jo lengre man jobber,
Pensjonsutfordringer Dag Westhrin Sekretær LO Stat.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
TITTELSIDE - Norsk.
Ny alderspensjon til uføre - noen kritiske refleksjoner V/ Axel West Pedersen, NOVA.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
1 - Alle skal få mer! Alle som tjener under en halv million i året skal komme bedre ut enn i dag, lover ”pensjonsminister” Bjarne Håkon Hanssen. NTB 20.
Gullkantede stortingspensjoner Opptjenings tid? 75-årsregelen: Når stortingspolitikerens alder pluss antall år på Stortinget til sammen når 75 år Avkorting?
Tirsdag 31. mai 2011 Klemet Rønning-Aaby Fagforbundet/LO Kommune Brannkonferansen, Tromsø.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Fagforbundet og Utdanningsforbundet i Molde Gunnar Rutle
Avtale om pensjonistavlønning
Offentlig sektors tjenestepensjon Tariffoppgjøret 2009 AV MAGNUS E. MARSDAL SENTER FOR POLITISK ANALYSE/ FORLAGET MANIFEST Bestill bøker i dag! 1 eks:
Tariff pensjon Utdanningsforbundet Bergen, 29. april 2009.
Pensjon i historisk perspektiv
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Pensjonsreformen Hva skjedde? Hvor står vi? November 2009 – regjeringa tar omkamp på tjenestepensjonen! Og uføretrygden står for tur Lokallag VGO, ATV-kurs,
Fagforbundet Sogn og Fjordane- 24. mars 2010 V/ Anders Austrheim, kunde- og salgsleder Sogn og Fjordane.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Oppgjøret protokoll (etter en ukes mekling på overtid, og helt uvanlig prosess i "vår" bransje..) Etterpå: - Oktober: fikk presentasjon av AIDs.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
De Facto AFP NTL Forskningsinstitutter Roar Eilertsen De Facto
Pensjonsreformen, AFP og den offentlige tjenestepensjonen? Hva skjedde? Hva nå? Utdanningsforbundet Andebu Gunnar Rutle
Viktigste elementene i de offentlige tjenestepensjonsordningene 30 års opptjening for å få full pensjon. Pensjonen regnes i forhold til sluttlønna. Det.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjonsreformen og AFP
Aktuarforeningen 22. mai 2008 Fredrik Haugen
Felles krav levert 15.4: Det kreves en fleksibel, brutto tjenestepensjonsordning. Fleksibiliteten gjennomføres slik at ny folketrygd sammen med tjenestepensjon.
Regulering av alderspensjoner, hva med veien videre?
P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI
Fleksibel alderspensjon Informasjon til arbeidsgivere
Et bærekraftig pensjonssystem
Pensjon – før, nå og etter…. +++
Folketrygden - alderspensjon
Utskrift av presentasjonen:

Offentlig pensjon: tilpasning til pensjonsreformen? Jan Mønnesland Utdanningsforbundet

To påstander det offentlige pensjonsoppgjøret er et brudd med pensjonsreformens prinsipper det offentlige pensjonsoppgjøret følger opp forutsetningene fra pensjonsforliket

Ny folketrygd: levealderjustering svakere regulering av løpende pensjoner Her ligger innsparingen. ny opptjeningsprofil fleksibelt uttak, med avkortning Omfordeler utgiftene mellom grupper

Levealdersjustering Pensjonen avkortes etter hvert som nye årskull får lengre forventet levealder. Metode: forholdstall, delingstall for gitt avgangsalder Er innført også for offentlig tjenestepensjon Protokolltolkning: ikke levealdersjustering for AFP

Regulering Opptjente rettigheter reguleres ved lønnsveksten (G-reguleres) løpende alderspensjon reguleres ved lønnsveksten fratrukket 0,75 % Er innført også for offentlig tjenestepensjon Protokolltolkning: ikke underregulering for AFP

Hvorfor holdes AFP utenfor? Pensjonsforliket av 2005: levealdersjustering og underregulering nevnes bare for tjeneste- pensjon, ikke for AFP Avtaleprotokollen: tilsvarende, sies at AFP skal tilpasses ut fra prinsippene i pensjonsforliket av 2005 Årsak: pensjonsforliket kom før stortingsvalget og rett etter LO-kongressen hvor Jens lovet å stå vakt om AFP

Omfordelingselementene: opptjening: nærmere kopling mellom inntekt og pensjon nøytralitet ved uttak: tidligere uttak gir lavere årlig pensjon, senere uttak gir høyere årlig pensjon, samlet uttak skal tilsvare forventet levealder som pensjonist dvs: tilpasning til banklogikk

Ytelsesprofil Enslig pensjonist med stabil lønn i 40 år

Nøytralitet ved uttak: må innebære straff for tidligpensjonering offentlig: ingen nøytralitet før 67, AFP opprettholdes som egen ordning som ikke belaster senere tjenestepensjon nøytralitet i folketrygd ved uttak etter 67 år selv med bruttoordning privat AFP: opphevet som tidligpensjonsordning påslagsmodell gir full nøytralitet i folketrygd omfordeling mellom tidlige og senere pensjonsår (tonivå)

Konklusjon: prinsippene bak pensjonsreformen: levealdersjustering og underregulering: ivaretatt fullt ut for tjenestepensjonens del nøytralitet: ivaretatt oppover for FT-delen av bruttopensjonen) AFP er forsvart i offentlig sektor, i tråd med Stoltenbergs løfte fra forrige LO-kongress og i pensjonsforliket (løftet ikke innfridd i privat sektor) bruttoprinsippet er ivaretatt i tråd med pensjons-forliket

Er dette bra eller trist? sjelden å oppleve at en fagforening som vinner fram med sine krav etterpå beklager dette (i klartekst YS, men også deler av fagforbundet og LOs ledelse) er et spørsmål om hvem som vinner og hvem som taper på en annen modell var kravet 30-66-65 et klokt krav? eller var påslagsmodellen vel så god?

Kombinasjonsalternativet uttelling for opptjening ut over 30 år bedre nøytralitetsgevinst ved arbeide ut over 67 år (gjelder også TP-delen) uttelling for privat inntekt i forkant av offentlig tjeneste opphever medlemsgrensen i ordningen på min 33 % deltid opptjening for omsorgs- og etter/videreut-danning i kommunal sektor (staten har dette i dag)

Vedtatt modell (smnl. med komb.alternativet bedre uttelling for kortere opptjening (full effekt ved 30 år) bedre uttelling ved tidlig avgang, opprettholder FT-opptjening til 67 år bedre uttelling for inntektsutvikling (sluttlønnsprinsippet)

Jo sterkere lønnsutvikling, jo mer vinner en på vedtatt modell Jo lengre inntektsopptjening ut over 30 år i offentlig, jo mer vinner en på kombinasjons-alternativet Tidlig avgang gir bedre uttelling i vedtatt modell Deltid gir bedre uttelling i kombinasjons-alternativet Lav inntekt gjør at en ikke kan gå av tidlig i kombinasjonsalternativet

Oppsummering De store medlemsgruppene taper på kombinasjons-modellen ved tidlig avgang, vinner om de står over 67 De med lav inntekt og deltid vil bli nektet tidlig avgang med kombinasjonsmodellen Derfor: viktig å stå fast på bruttomodellen også videre framover Godbitene (tjenestepensjon også for lav deltid, og under perm også i kommunesektoren) bør kunne kreves innført også under vedtatt modell