Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness www.laeringslaben.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Elevvurdering og tilpasset opplæring i lys av ny vurderingsforskrift
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
individuell oppfølgingsplan
Dine sterke sider – slik andre ser dem
BODØSKOLEN Organisering Ledelse Skolevurdering Skolebasert vurdering
En lærende organisasjon?
IKT Orkide Ledelse og Skole
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Skrivestien.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Vurderingskriterier og oppgaver
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Dagens vurderingstenkning i et historisk perspektiv
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Motivasjon Din motivasjon
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
ROS-analyse.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Tiltak: Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag (Aust-Lofoten vgs) Grønn Gul - Rød Kontinuerlig underveisvurdering i alle fag: Kontinuerlig underveisvurdering.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Asker - mulighetenes kommune
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness

Læringstrykk Hvilke forventninger har vi til hverandre i vår organisasjon når det gjelder å bruke og videreutvikle vår kompetanse i jobben?

Hva ser vi og hva vil vi egentlig se? Hvilken sikt har vi i bedriften vår? Nå-situasjonen er relativ, avhengig av øynene som ser!

Kompetanse Kompetanse kjennetegnes av å ha vilje og evne til å bruke kunnskaper – til å anvende kunnskaper i en gitt situasjon

Har vår organisasjon den nødvendige kompetansen som vi trenger for å være godt rustet for fremtiden? Er det kultur for å bruke og utvikle den kompetansen en allerede har?

Hva tar vi for gitt i vår organisasjon?

Endring går ofte i 4 faser Ignorering Latterliggjøring Rettroenhet Endring

Øyeblikk, prosess og struktur (Dale 1999) Øyeblikk, kort tid – ofte meget synlige Prosess, litt lenger tid – ofte lett definerbare Struktur, vedvarende – ofte skjulte, implisitte

Tre sentrale spørsmål:

Hvilken plass er det til meg i min organisasjon?

Hvilken plass gir vi hverandre i vår organisasjon?

Hva forventer vi av hverandre i vår organisasjon?

Beskrivelse av nåværende praksis. Hvor er vi? Legitimt endringsbehov. Hva gjør vi? Beskrivelse av ønsket situasjon. Hvor skal vi?

Profesjonell kompetanse Læringstrykk Arbeidsfelleskap Handlingsrom

Bedrift X

Kriterier: Høy verdiGrønn Middels til lav verdiGul - Middels til høy verdiGul + Lav verdiRød

1. Arbeidsfellesskap Bedrift x 2008 Bedrift x Kollegialt fellesskapGul IntegrasjonRødGul - 2. Læringstrykk Bedrift x 2008 Bedrift x Trykk på refleksjon og fornyelse (K3)RødGul Trykk på planlegging og vurdering (K2)Gul Trykk på gjennomføring (K1)Gul -Gul + 3. Individuelt handlingsrom Bedrift x 2008 Bedrift x Nyskapende medarbeidereGrønn 3.2 JobbinnflytelseGrønnGul -

4. Rolleforventninger Bedrift x 2008 Bedrift x RolleklarhetGul+Grønn 4.2 Fravær av rollekonfliktGul+Grønn 6. Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Bedrift x 2008 Bedrift x Fravær av helseplagerGul +Gul Fravær av jobbrelatert sykefraværGul+Rød 6.3 OpplagthetGul Fravær av stressGul +Gul Trivsel og arbeidsmiljøGul Fravær av mobbingGul + 7. Syn på ledelsen Bedrift x 2008 Bedrift x Vurdering av ledelsenGul +Gul Dialogiske tilbakemeldingerGul +

PULS gir kunden gode muligheter for å bruke analysene strategisk. Dette gjøres ved å sette ord på hva en allerede har fått til, samt evaluere resultatene av utviklingsprosesser. PULS inneholder også et web-basert verktøy for oppfølging av tiltaksarbeidet.

Får din organisasjon kartlagt og videreutviklet medarbeidernes kompetanse? Utvikler dere kompetansen for å bli bedre på strategisk viktige områder for organisasjonen, eller sendes medarbeiderne på individuelle kurs?

Kompetanse

Kriterier for vurdering: Vurdering på nivå 1: ingen kompetanse Kan ingenting eller veldig lite om temaet Vurdering på nivå 2: enkel kompetanse Kan fungere på jobben, men opplever ofte ikke å håndtere situasjonen Vurdering på nivå 3: grunnleggende kompetanse Kan fungere på jobben og opplever noen ganger ikke å håndtere situasjonen

Kompetanse Kriterier for vurdering: Vurdering på nivå 4: god kompetanse Fungerer godt på jobben og har overskudd til å drøfte hva man gjør med kollegaer Vurdering på nivå 5: høy kompetanse Fungerer godt på jobben og kan utvikle sin egen praksis Vurdering på nivå 6: fremragende kompetanse Fungerer meget godt på jobben, kan utvikle sin egen praksis og holde kurs om temaet for resten av organisasjonen

Endring tar tid 1 år 2 år 3 år Initiering IverksettingInstitusjonalisering Opplevelse av organisasjonen

Kontaktdata LÆRINGSlaben og Conexus Grønland 32 B 3045 Drammen Kontaktperson:Jarl Inge Wærness Telefon: Internett: