Strategisk fokus 2007-2010, Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
PKO I Norge Forankring Status og veien videre Kirkenes 3. juni 2010.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Avdeling for klinisk IKT, kunnskaps- og prosesstøtte
Vi går trinn for trinn… Nå er det deres tur.
Nytt østfoldsykehus.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Hva gjøres i Helse Sør-Øst RHF Behandlingslinjer
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Samhandling -utfordringer-
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Elektroniske Behandlingslinjer…og bedre skal det bli……
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Fire gode vaner som gir effektiv klinisk kommunikasjon
Pasientforløp alkohol
Møte i samhandlingsnettverket kommunene og St. Olavs Hospital Tema – Barn og unge Nye reviderte retningslinjer mellom St. Olavs Hospital og kommunene Ved.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Stortingsmelding 47 Samhandlingsreformen. KS Midt-Norge Presentason | 2009 DET ER BÅDE TVERRPOLITISK OG TVERRFAGLIG ENIGHET OM AT DET VIL VÆRE BEHOV FOR.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. Læringsnettverk/Gjennombruddsprosjekterr −Metoden kommer fra USA, IHI ( ) −Sverige - redusere køer.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Saksnr: 19/07 Drøftingssak:Søvn-apnoe syndrom: Diagnostikk og behandling Møte Nasjonalt råd for kvalitet og prioritering Berit Mørland.
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
KOLS-HEIM Et samarbeidsprosjekt mellom Lungeavdelingen v/ St
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Fysioterapikongressen 13
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Metodikk og verktøy for utvikling av behandlingslinjer (BHL)
Innføring av Pakkeforløp for kreft
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger

Definisjon behandlingslinje ”Dokumentert beskrivelse av et forventet pasientforløp for en definert diagnosegruppe, forankret i faglig evidens og koplet til effektiv ressursutnyttelse og målbare resultater” ”Et verktøy til bedre pasientflyt, samarbeid og behandlingskvalitet”

Behandlingslinjer = Kjernevirksomheten i sykehus med fokus på faglig kvalitet, prosesser og samhandling Kommune- helsetjenester UtredningBehandlingInnleggelseDiagnostikkOppfølgingUtskrivelse Faglig Kvalitet (Beste praksis/evdence based) Ressursbruk knyttet til pasientforløpet (bla. KPP) Kommune- helsetjenester Copyright Sykehuset Østfold HF

Hvilke resultater kan vi måle på i kjernevirksomheten? Klinisk og faglige Resultater komplikasjoner infeksjoner reoperasjoner morbiditet mortalitet etc. Funksjonalitetfor pasienten (ADL/IADL) vanlig aktivitet i dagliglivet Pasienttilfredshet og involvering tatt med på råd informasjon om sykdom informasjon om medikamenter etc Ressursbruk Direkte og indirekte LOS KPP Reinnleggelser Etc.

Clinical pathways vektlegges av de beste sykehusene i verden Internasjonalt –USA, UK, Sverige, Danmark, Sveits, Russland, Australia, Tyskland, Singapore m.m. –Clinical pathways ca 2600 treff i dag på pubmed ( treff, 1992 – 2 treff og ca treff)

Ledelsesforankring Divisjonsdirektør –Forplikte seg i SLM –Etterspørre, vise interesse, bidra på tvers –”Pushe” der det trengs Avdelingssjef –Har eierskapet –Etterspørre, aktivt engasjert, gir legitimitet for arbeidet Hva trenger teamene –Bli sett, bli oppmuntret og bli verdsatt –Behandlingslinje-ansvarlig lege (BAL) + tverrfaglig team –Oppfølgning av veiledere

Definere pasientforløp, Behandlingsinnhold og forventninger, til nivåene