Enkle miljøtiltak for eksisterende skip

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Naturgassbusser eller dieselbusser med avgassrensing – et miljøvalg?
Advertisements

Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
BARENTSSAMARBEIDET.  Befolkning ca. 6 mill  Størrelse 3X Frankrike  Største by Murmansk ca BARENTSSAMARBEIDET.
Mento Hose Management Floating Production Storage Offload Bulk Loading
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
KLIMANETTVERK HORDALAND 18.sept 2012
Bioenergi i Norge – kommentarer fra Avfall Norge
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.
Gass-verdikjeden i et nøtteskall
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Sykefravær 2014 PSU Kort rapport 1.kartal 2014.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
GAP – Good Aviation Practice Seilflykonferansen 2005 Elverum.
Bromerte flammehemmere i avfall

The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
MERGI Combustion Catalyst
Gigantbestilling 222 nye fly –
Offshore Artic Data Collaboration Project (OADC) Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten, Polarmiljøsenteret, Tromsø,
Norskinstituttfornæringsmiddelforskning OPTIBARR Optimal barriere Status og framdrift.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Sement som en del av klimaløsningen!
Biogasskonferanse for Østfold. Sarpsborg, 23. mai 2013 Hvordan styrke Biogass-satsingen i Østfold Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Norges vassdrags- og energidirektorat. Økodesigndirektivet Årsmøte i Norsk Elvarmeforening 8. juni 2011 Jun Toutain Seksjon for energibruk.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Maritime services in our region -
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 SAFER, SMARTER, GREENER DNV GL © 2014 Ungraded 27 October 2015 Martin Wold Grønt Kystfartsprogram 1 Et offentlig-privat.
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
NORWEGIAN UNIVERSITY OF LIFE SCIENCES Environmentally friendly development 1 WP1: Dynamisk temperaturkontroll og optimal CO2-regulering ved.
16. mars Risk in Mega projects Seminar Norwegian Center for Project Management Host: NTNU You can’t step into the same river twice,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
MT-innehavers implementering av rett produktkode til rett tid
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Norden som foregangsregion
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
CDM Noen erfaringer Erik Martiniussen.
The Norwegian Hydrografic Pilot
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Økonomiske forutsetninger
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
MILJØTILTAK OG KOSTNADER I FERJEDRIFTA I MØRE OG ROMSDAL FYLKE
Site visit 22. sept 2013.
Utskrift av presentasjonen:

Enkle miljøtiltak for eksisterende skip Økonomisk og miljøvennlig drift av skip 25.- 26. januar 2000 Enkle miljøtiltak for eksisterende skip Lars Kolle, MARINTEK

Miljøtiltak for eksisterende skip Tema: Mål og organisering Prosjektskip og tiltak Noen resultater så langt - homogenisering og vannemulsjon - motorteknisk miljørating Prioritering 2000 - 2002

existing ship, by full scale demonstration Green efforts on Existing Ships Documentation of cost efficiency of possible green effort applicable for existing ship, by full scale demonstration Possible green efforts: Technology efforts Operation of vessel Waste disposal Procedure Attitudes/training Hands on experience: Environmental improvements Investments Operation costs Savings Operation properties Documentation standards Benefit: Maritime Authorities Legislation Incentives Ship Owners Cost effective efforts Competitive edge Operation/training Education Efforts and characteristics Cargo Owners Classification Improved Environment

Green efforts on Existing Ships Case Vessels programme Emission status, air, sea, land Existing Green Efforts/- documentation Priority, new efforts Implementation Documentation improvements Cost efficiency Color Line MS “Kronprins Harald” Project management Marketing Reference ship/standard emissions Documentation standards Distribution results/internet - cost efficiency - operation experience - education/- training Relevant MARMIL Projects Fleet Bergesen d.y. MT “Berge Stavanger” Fleet Seatrans MS “Nornews Leader” Fleet NN 1 Equipment manufacturers NN 2

Miljøtiltak for eksisterende skip Color Line - MS ”Kronprins Harald”, bilferge Aktivitet 99: Miljøkartlegging og implementering av DNV ”Ship Environmental Accounting System” Drivstoffhomogenisering/vannemulsjon, dokumentasjon Planer 2000 - 2001 Status: Initiell miljøkartlegging i utførelse Miljøregnskap DNV implementert Gjennomført måleprogram, dokumentasjon av utslippsreduksjon, driftsegenskaper pågår

Miljøtiltak for eksisterende skip Bergesen d.y. - MT “Berge Stavanger”, tankskip 306 000 tdw Aktivitet 99: Tiltak foreløpig avgrenset til drivstoffhomogenisering/vannemulsjon Måleprogram for dokumentasjon av effektivitet samt eventuelle driftsmessige konsekvenser Planer 2000 - 2001 Status: Måletur gjennomført mai-juni, AG-US Inspeksjon av sylinder etter 6 mnd emulsjonsdrift jan./feb. 2000 Statusrapport 1. Kvartal 2000 Langtidseffekt?

Miljøtiltak for eksisterende skip Seatrans - MS ”Nornews Leader”, papirtransport 5700 tdw Aktivitet 99: Miljøregnskap i hht. DNV ”Ship Environmental Accounting System” Energieffektiv fremdrift - dokumentasjon/bunnbehandling NOX-reduserende motortekniske tiltak Planer 2000 - 2001 Status: Miljøregnskap DNV implementert Installert effektmåleutstyr - fartsmil månedlig Motor ombygget, ”miljøratet” okt. -99 Gjennomført måling før/etter ombygging - rapportert 1/2 skipet sandblåst, påført tinnfritt bunnstoff okt. -99

Effekt av brennstoff-homogenisering? Sitat fra leverandør (SIT) Opp til 80% reduksjon i mengde ”sludge” Renere forbrenning, redusert sot/partikler og belegg Reduksjon i NOx-utslipp Redusert problem med filtre/skytefrekvens Markert reduksjon i abbrasiv slitasje, forlenget levetid 2-3% reduksjon i brennstofforbruk

NOx-utslipp fra Kronprins Harald, måleserier foretatt i april -99

NOx-utslipp i avgassen fra hovedmotor 1, fra testseriene i november.

Spesifikt brennstofforbruk for testseriene

Sylindertrykkforløp for sylinder B5, ca 85% motorbelastning

Sylindertrykkforløp rundt øvre dødpunkt

The measurements

The measurements A = 0.309 GFuel/Gaird - 0.0266 B = -0.209 GFuel/Gaird +0.00954 Ha = the humidity of the intake air in g water per kg dry air NOx correction factor for diesel engines

Cylinder pressure and rate of heat release with and without homogenisers in operation (Both homogenisers)

Cylinder pressure and rate of heat release with and without emulsified fuel (Both homogenisers)

NOx emissions with and without homogenisers in operation. (No water is added)

NOx emissions with and without emulsified fuel

Effekt av brennolje-homogenisering Foreløpige konklusjoner: Ingen signifikant effekt ved testede brennstoff - forbrenningsforløp - sot/partikler/beleggdannelse - NOx-dannelse Behov for supplerende tester på brennstoff med høye andeler forurensning, asfaltener, slam

Effekter av brennstoff-vannemulsjon Foreløpige konklusjoner: Testene bekrefter at 1% vann gir ca 1% NOx-reduksjon For eksisterende motorer er potensialet begrenset til 5-15% uten utskifting av brennstoffpumper - kamdrift?? Langtidseffekter - krav til kontrollsystem/driftsrutiner, behov for oppfølging

Miljørating - ombygningstiltak Ulstein Bergen BRM-8 Økt kompresjonsforhold fra 1:12,5 til 1:14 nye stempelkroner Nye brennstoffpumper, økt plungerdiameter, økt injeksjonsrate Endrede injeksjonsdyser Endret dysering i turbolader Endret treveisventil temperaturkontroll ladeluft

Sylindertrykkforløp før og etter motorombygging

NOx-utslipp før og etter ombygging

Spesifikt brennstofforbruk før og etter motorombygging

Miljørating - gevinst på Nornews Leader Reduksjon i bunkersforbruk ~ 140 tonn/år Redusert CO2-utslipp ~ 450 tonn/år Redusert NOx-utslipp ~ 130 tonn/år

Aktuelle temaområder for Miljøtiltak for eksisterende skip Kode: Systematisere eksisterende dokumentasjon Forstudie før eventuell videre aksjon Prosjektaktivitet - tiltak Kartlegging av miljøutslipp fra skip Case skip, utslipp til luft, sjø samt landmottak Motortekniske tiltak Miljørating Styrt brennstoffinjeksjon, elektronisk/hydraulisk Vann ved forbrenning Emulsjon/homogenisering Vanninjeksjon Humid air motor HAM Avgassrensing Selektiv katalytisk reduksjon SCR forts.

Aktuelle temaområder for Miljøtiltak for eksisterende skip forts. Miljøkvalitet ved drivstoff Tungolje, marin diesel, miljøprodukt Avgassammensetning S, NOx, partikler Sludge, mengde, deponering Driftsaspekter Bunnbehandling Selvpolerende, kobberbaserte, etc Superglatte, silikone Rengjøring, mekanisk, høytrykk, ultralyd Energibruk ombord - enøk Avfallsproduksjon/behandling/deponering Teknologiovervåking